کد خبر: ۳۸۷۴۹۷
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۴

3500 هکتار جنگل شمشاد مازندران نابودشد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران اعلام کرد که سه هزار و 500 هکتار از اراضی جلگه ای و جنگلی شمشاد به دلیل شیوع آفت برگ خوار (شب پره ) به طور کامل خشک شد.
آفتاب‌‌نیوز :
سید وجیه الله موسوی روز دوشنبه در نشست فوق العاده در فرمانداری نوشهر افزود : این آفت از اواخر خرداد ماه سال جاری حدود هشت هزار هکتار از اراضی جلگه ای و جنگلی شمشاد را تحت تاثیر قرار داده بود ، الان سطح حدود سه هزار و 500 هکتار را به طور کامل نابود و خشک کرده است. 

وی ادامه داد: این آفت با شتاب در اراضی جلگه ای در حال انتشار است و هر گونه تاخیر در پیشگیری، مقابله و مهار شیوع این آفت، احتمال آلوده شدن اراضی جنگلی مناطق بالادست بسیار زیاد است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران گفت : این آفت ابتدا در گونه های شمشاد تزئینی خانگی شیوع پیدا کرده و سپس به اراضی جلگه ای سرایت پیدا کرده است.

موسوی افزود: هرچند با توصیه کارشناسان گیاه پزشکی سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری اقداماتی مانند استفاده ازسموم ضد این آفت در مناطقی از اراضی جلگه ای از جمله در بوستان جنگلی سی سنگان انجام گرفت و خوشبختانه دراین حوزه موفق بوده ایم ، ولی برای پیشگیری اساسی و مهار این آفت نیاز به عزم جدی و بهره گیری از همه ظرفیت های موجود است. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران به نشست هفته پیش در اداره کل مدیریت بحران استانداری مازندران اشاره کرد و گفت : در آن نشست نسبت به همکاری مسئولان شرکت کننده از جمله رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و نیز حفاظت محیط زیست برای مقابله با این آفت تاکید شد.

موسوی ، همکاری شهرداری ها با در اختیار گذاشتن امکانات لازم و نیز استفاده از سموم دلتا مترین، سایپر مترین و آلترین با دریافت نظر مثبت اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران از دیگر مصوبات این نشست برای مقابله با این آفت در غرب مازندران معرفی کرد.

کارشناس دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها در ستاد چالوس نیز گفت که عامل این آفت، گونه ای پروانه است که از نیمهٔ دوم خرداد امسال در نمک آبرود شهرستان چالوس در یک قطعهٔ 50 هکتاری دیده شد که خسارت زیادی به درختان شمشاد وارد کرده است.

یزدانفر آهنگران افزود: این آفت چند نسل در سال دارد و احتمالا از طریق نهال های شمشاد زینتی آلوده و یا سایر مبادلات بین المللی و یا از طریق گردشگران کشورهای دیگر وارد ایران شده است.

وی اظهار داشت: تاکنون گزارشی از نحوه چگونگی انتشار این آفت در اراضی جلگه ای دریافت نشده منتهی خسارت های هنگفتی به گونه های ارزشمند شمشاد شمال کشور وارد کرده است.
فرماندار نوشهر نیز گفت : در این شرایط بحرانی که آفت گستره زیادی از اراضی جلگه ای شمشاد این گونه ارزشمند را نابوده کرده است راهی جزء پیشگیری و مهار این آفت نداریم.

علی شادمان ، بهره گیری از همه ظرفیت های موجود منطقه از جمله اطلاع رسانی رسانه ها با هدف پی بردن مردم به خسارت های ناشی از شیوع این آفت ، همکاری بخشداران ، دهیاران ، شهرداران ، حفاظت محیط زیست و جهاد کشاورزی را جزو مصوبات این نشست دانست.
وی از بخشدار مرکزی نوشهر خواست همین امروز نشستی با دهیاران روستاهای این منطقه داشته باشد تا وضعیت پیش آمده را به آگاهی عموم مردم برسانند.

شمشاد هیرکانی با نام علمی بُوکسوس هیرکانا (Buxus hyrcana) درختی همیشه سبز و بومی جنگل های هیرکانی در شمال ایران است که در فهرست گونه های گیاهی در خطر انقراض اتحادیهٔ بین المللی حفظ طبیعت (IUCN) قرار دارد.

در 313 هزار هکتار از جنگل های غرب مازندران 90 گونه درختی وجود دارد. 

به گزارش ایرنا، میزان عرصه های جنگلی شمال کشور 1.9 میلیون هکتار است که بیش یک هزار و 35گونه جنگلی در این مناطق یافت می شود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین