کد خبر: ۳۸۷۵۲
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۷:۵۱

مرکل و شیراک در پاریس هماهنگ می شوند

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاری سی.ان.ان، صدراعظم جدید آلمان با سفر به پاریس و مذاکره با سران این کشور درصدد احیای روابط برلین ـ پاریس، در راستای پروژه های اروپایی خود است. 

در همین حال سران دو کشور در جریان پرونده هسته ای ایران به عنوان متحد سیاسی عمل خواهند کرد,قرار است در خصوص آینده اتحادیه اروپا و افزایش اعضای این اتحادیه و دیگر مسائل جوامع بین المللی با یکدیگر مذاکره کنند. 

توماس ستگ سخنگوی دولت آلمان و همچنین مقامات فرانسه اعلام کردند که در جلسه غیر رسمی بین شیراک و مرکل اهداف مشخصی مطرح نخواهد شد و آنان صرفا در خصوص مسائل جاری بین الملل مذاکره خواهند کرد. 

مرکل که در جریان تصویب بودجه اروپا در سال گذشته نقش مهمی را ایفا کرد و به عنوان یکی از سران قدرتمند اروپا محسوب و نظراتش قابل توجه است، اکنون به دنبال احیای روابط با فرانسه است که در دوران صدراعظمی گرهارد شرودر به سردی گراییده بود. 

کارشناسان سیاسی معتقدند که در ابتدا مرکل سیاست امریکایی را در پیش گرفته ود و این تفکر بانوی آلمان موجب شد که وی از سران اروپا تا حدی جدا شود ولی پس از مدتی مرکل نشان داد که خواهان برقراری ارتباط با انگلیس و فرانسه نیز است. 

خبرگزاری سی.ان.ان ادامه می دهد که مرکل همچنین نقش اصلی را در خصوص حل بحران موجود ایران ایفا کرده و فعالیت ایران در دو هفته گذشته باعث شد که این دو کشور روابط دیپلماتیک خود را افزایش دهند تا با اتحاد خود بتوانند تاثیر واحدی بر روند پرونده ایران باقی بگذارند. 

این در حالی است که روابط سیاسی آلمان و فرانسه از سخنان ژاک شیراک مبنی بر استفاده از تسلیحات هسته ای، تا حدودی تیره شده ولی آنجلا مرکل خواستار آن شده تا سران اروپا بدون موضع گیری خاصی در برابر پرونده هسته ای ایران به طور واحد عمل کنند. 

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز در گزارشی می نویسد: آنجلا مرکل در دیدار با ژاک شیراک در خصوص مذاکرات خود با مسکو و واشنگتن نیز گفت و گو خواهد کرد و جزئیات گفت و گوهایش را با سران این دو کشور در اختیار رئیس جمهوری فرانسه قرار خواهد داد. 

در همین حال تحلیلگران سیاسی معتقدند که تفاوت عمده ای بین مرکل و شیراک وجود داد. مرکل در آغاز راه سیاسی خود قرار دارد ولی شیراک با توجه به کاهش محبوبیتش در فرانسه روزهای آخر ریاستش را می گذرانده از همین رو تصمیمات مرکل در اروپا با اهمیت تر از نظرات شیراک است و بدون شک مرکل با نفوذ خود می تواند شیراک را نیز برای ادامه ای راهش با خود همراه سازد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین