کد خبر: ۳۸۷۹۰
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۷:۳۷

اعراب از رویارویی با جهان می ترسند

آفتاب‌‌نیوز : عده ای معتقدند که اجرای اصلاحات سیاسی در جهان عرب این شانس را به سران این کشورها می دهد که به سرعت خود را به سطح دیگر کشورهای جهان برسانند و مردم عرب باید از این فرصت بهترین استفاده را ببرند. 

عمروموسی دبیر کل اتحادیه عرب در مصاحبه با الجزایر گفت: اصلاحات باید از داخل کشورها آغاز شود. سخنان وی به نظر در تضاد با دیگر رهبران عرب است که همواره تکرار می کنند که دخالت آمریکا در امورخارجی منتطقه بر خلاف سیاست های آنان است و همیشه با طرح نوشته شده آمریکا در خصوص «خاورمیانه بزرگ» مخالفت می کنند. 

دانیل پلتکا، سخنگوی موسسه سیاست های آمریکا باید مخالفت با سخنان رهبران عرب به الجزایر گفت: اصلاحات سیاسی در خاور میانه نه تنها غیر قابل اجتناب است بلکه آمریکا با فشار بر اعراب درصدد اجرای آن است و در همین زمان کریس پاتن کمیسونر اروپایی برای کاهش تنش های جهانی از نقشه اتحادیه اروپا در این خصوص صحبت کرد و خواستار اجرای آن شد. 

شیخ یوسف القداروی، یکی از کارشناسان عرب گفت: باید اصلاحات عربی را بر اساس دین اسلام اجرا کنیم.
 
در این میان باید پرسید جایگاه روشنفکران عرب در اجرای این روند کجاست؟ و آیا دولت های عرب از اصلاحات سیاسی داخلی حمایت می کنند تا فشارهای خارجی را کاهش دهند؟ آیا ساکنان کشورهای عربی می توانند تاثیری در روند اصلاحات داشته باشند؟ آیا روشنفکران آمریکایی نیز خواهان دموکراتیک کردن خاورمیانه هستند؟ و در نهایت آیا رهبران عرب جایگزینی برای طرح خاورمیانه بزرگ آمریکا ارایه خواهند داد؟ 

برای برقراری اصلاحات در کشورهای عربی باید به تمامی این سئوالات پاسخ داد و تمامی روشنفکران عرب را به پاسخ واداشت. اما در این میان این نکته بسیار اهمیت دارد که سران کشورهای عربی با سیاست های اخیر خود نشان دادند که آنها از رویارویی با جهان خارج در هراسند و برای جلوگیری از واکنش های جهانی به سرعت خود را با تحولات بین المللی تطبیق می دهند. 

کارشناسنان سیاسی معتقدند که طرح خاورمیانه بزرگ آمریکا می تواند اجرای اصلاحات را در خاورمیانه تسریع کند و به کشورهای عرب شانس بیشتری برای حضور در جوامع جهانی بدهد.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین