کد خبر: ۳۸۸۴۷
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۸۴ - ۰۰:۰۲

مذاکره شیراک و مرکل درباره قانون اساسی اروپا

آفتاب‌‌نیوز :  روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشت: مرکل و ژاک شیراک در مذاکره درباره احیای قانون اساسی اروپا، مشکلات فعلی اتحادیه مانند افزایش بیکاری، مهاجرت، انرژی به توافق نرسیدند، اما به یکدیگر قول دادند که در زمینه حل این معضلات با باز بینی شرایط فعلی کشورهایشان اقدام کنند. 

ژاک شیراک در مقابل اصرار مرکل در خصوص برگزاری مجددا رفراندوم در پاریس گفت: اکنون قادر به برگزاری رفراندوم برای تصویب قانون اساسی اروپا نیستم چون در روزهای پایانی ریاست جمهوری شکست سختی خواهم خورد و سلامتی ام به خطر خواهد افتاد. 

در این گزارش آمده است مرکل که خواهان مذاکره ای مانند آنچه با پوتین و بوش طی ماه های گذشته داشت با ناراحتی از ژاک شیراک خداحافظی کرد و اکنون امیدوار است که بتواند با جانشین شیراک که به احتمال زیاد نیکولا سارکوزی، وزیر کشور فعلی فرانسه است، به توافق برسد. 

از سوی دیگر ژاک شیراک پس از مذاکره با مرکل در یک کنفرانس خبری گفت: سیاست های هسته ای پاریس تغییری نکرده است و بمب اتمی سلاحی بازدارند و نه سلاحی برای جنگ در فرانسه خواهد بود. 

وی گفت: در اظهارات اخیرش در زمینه سیاست های هسته ای پاریس قصد عادی نشان دادن استفاده از بمب اتمی را نداشته و هیچ کس نباید نگران توان هسته ای پاریس باشد. 

به گفته شیراک، بازدارندگی به عنوان تضمینی برای منافع حیاتی فرانسه باقی خواهند ماند واین منافع حیاتی ممکن است برای فرانسوی ها یا اروپایی ها ماهیت دیگری داشته باشد.
 
وی مدعی شد که قصد نداشته استفاده از سلاح اتمی را در حد سلاح های عادی پایین بیاورد، بلکه تنها می خواسته این نکته را یادآوری کند که در جهان حال تحول است و اصول سیاسی هسته ای پاریس برای دفاع و بازدارنده خواهد بود. 

رئیس جمهوری فرانسه، پنج شنبه گذشته در اظهاراتی که با واکنش جهانی رو به رو شد، تهدید کرد که در مقابله با تروریسم و دولت های حامی آن، پاریس از سلاح های اتمی استفاده خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین