آفتابنیوز : وي افزود: عاشورا، ابعاد كلامي، تاريخي، حديثي و عرفاني فراوان دارد، اما آن بعد مهم كه منشا عاشورا شد، بعد سياسي است.
اين مدرس دانشگاه خاطرنشان كرد: اگر امام حسين (ع) كاري به كار قدرت نداشت، قطعا اين قتلعامها و خشونتها عليه اهل بيت نبود. امام حسين گفت كه بايد نسبت قدرت با حقيقت، معلوم شود.
وي تصريح كرد: نبايد ولايت سياسي را از ولايت علمي و معنوي تفكيك كنيم، هر جا كه مرجعيت علمي و معنوي است، همانجا بايد مرجعيت سياسي باشد.
ازغدي ابراز داشت: امام حسين (ع) مدعي قدرت و مخالف قدرت حاكميت بود و اگر اين موضع سياسي از عاشورا حذف شود، عاشورا غير قابل تحليل ميشود.
وي افزود: در عين حال، بعد سياسي عاشورا را نميتوان از بعد كلامي و عرفاني آن جدا كرد، چون به نظر ما، اينها همه در هم تنيده شده است.
ازغدي با اشاره به تفكر غلط پيرامون رواج هر نوع معنويت گفت: يكي از خدمات انبياء مبارزه با ماده و توجه دادن به معنويت از يك سو و مبارزه با معنويات خرافي از سوي ديگر بود.
وي خاطر نشان كرد: اينان با شرك و بتپرستي همانگونه مبارزه كردند كه با الحاد و كفر.
اين مدرس دانشگاه در پايان با اشاره به روح فرامادي عاشورا گفت: عاشورا به همان اندازه كه مجراي عشق بوده، مجراي عقل هم بوده است. اين طور نبوده كه امام حسين عقل را كنار گذاشته باشد، ما معتقديم عاشورا عين عقلانيت است.