کد خبر: ۳۸۸۸۱۳
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۵

علت تغییر رنگ آب استخر ریو روشن شد

برگزار کنندگان بازی های المپیک ریو، ماده هیدروژن پروکسید را عامل تغییر رنگ آب دو استخر در بازی های ریو اعلام کردند و به همین علت درصدد تعویض آب استخر برآمده اند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا از تارنمای خبری ایندیپندنت، هفته گذشته، آب استخر شیرجه و پس از آن استخر واترپلو در مرکز ورزش های آبی ریودوژانیرو به رنگ سبز درآمد. 

علت تغییررنگ آب استخر ریو روشن شد/ تعویض کامل آب استخر واترپلو

استخر شیرجه در مرکز آبی 'ماری لنک' هنگام برگزاری فینال 10 متر شنای موزون مردان در روز دوشنبه عادی به نظر می رسید، ولی از روز سه شنبه رنگ آب از آبی به سبز تغییر کرد. 

بعد از این ماجرا، برگزار کنندگان مسابقات ریو سلامت آب را تایید کردند. هر چند تعدادی از بازیکنان واترپلو که در کنار استخر شیرجه رقابت می کردند، از بروز ناراحتی چشم شکایت داشتند.

اکنون مشخص شده است که ریختن 80 لیتر هیدروژن پروکسید به درون استخرها باعث تغییر رنگ آب از آبی به سبز تیره شده است. برگزار کنندگان مسابقات این اقدام را مایه شرمساری خواندند. 

براین اساس قرار است آب استخر واترپلو به طور کامل خالی و دوباره پر شود. 

فرضیه های مختلفی برای تغییر رنگ آب مطرح شد و تابلوهای تبلیغاتی سبزرنگ ، میزان ناکافی کلر و آلودگی غیرمجاز عامل این تغییر رنگ بیان شد، اما اکنون تایید شده است که افزودن هیدروژن پروکسید به آب، کلر آب را خنثی و در نتیجه باعث رشد جلبک ها شده است. 

گوستاو ناسیمنتو، مدیر ورزشگاههای ریو 2016 به خبرنگاران در برزیل گفت: استفاده از این ماده، یک روش برای تمیز کردن آب استخر شنا است، ولی نباید با کلر ترکیب شود. هیچ کس با ما مشورت نکرد. قصور پیمانکار، قصور ماست.

سخنگوی کمیته برگزاری ریو 2016 از معرفی پیمارنکاری که عامل این اقدام بوده است، خودداری کرد. 

ماریو آندرادا گفت: البته که مایه شرمساری است. این احتمالا تنها مساله ای بود که نتوانستیم به سرعت آن را حل کنیم. 

برگزار کنندگان بازیها تصمیم گرفته اند که آب استخر واترپلو را به علت برگزاری مسابقات شنای موزون در روز یکشنبه تخلیه کنند. تخلیه کامل استخر و پر کردن دوباره آن 10 ساعت به طول می انجامد.

استخر شیرجه که هفته جاری مشکلات زیادی برای شیرجه روها ایجاد نکرده است، همانطور باقی خواهد ماند و برگزار کنندگان بازیها به امید بازگشت رنگ طبیعی آن، به تصفیه آب ادامه می دهند. 

ناسیمنتو اضافه کرد که حضور بیش از 120 ورزشکار در استخر شیرجه، به افزایش تعداد مواد ارگانیک که عامل تغییر رنگ آب است کمک کرده است.

بازی های المپیک تابستانی 2016 از 15 تا 31 مرداد ماه به میزبانی ریودوژانیرو برگزار می شود. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین