کد خبر: ۳۸۹۲۶۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵

پرش صادرات نفت خام ایران به پله 2 میلیون و 200 هزار بشکه

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران خبر داد: «صادرات نفت خام ایران از مرز 2 میلیون و 200 هزار بشکه در روز عبور کرد و بخشی از این افزایش 200 هزار بشکه ای مربوط به مشتری جدید نفت خام کشور یعنی لهستان است.»
آفتاب‌‌نیوز : مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان این مطلب به «ایران» گفت: در حال حاضر حجم تولید نفت خام کشور 3 میلیون و 850 هزار بشکه در روز است که از این میزان 2 میلیون و 200 هزار بشکه در روز صادر می شود.

علی کاردر تصریح کرد: لهستان مشتری سنتی نفت خام ایران نبوده و بتازگی اقدام به خرید نفت خام از ایران کرده است. این کشور پیش از این از روسیه نفت خام مورد نیازش را خریداری می کرد اما اکنون به دنبال تنوع بخشی به سبد سوخت مصرفی خود است.
وی ادامه داد: با توجه به علاقه این کشور به خرید نفت خام از ایران و همین طور اعلام آمادگی ما برای فروش نفت خام، الان به صورت روزانه (spot) در حال تحویل نفت خام به لهستان هستیم.
کاردر تأکید کرد: البته خرید نفت خام این کشور از ایران کمتر از 200 هزار بشکه در روز است و در این افزایش 200 هزار بشکه ای کشورهایی که مشتری قدیمی نفت خام ایران بوده اند سهم دارند.

صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران از حدود 6/2 میلیون بشکه در روز در سال ٢٠١١ تقریباً به ١/١ میلیون بشکه در سال ٢٠١٥ رسید. این کاهش نتیجه تحریم های ایالات متحده و اتحادیه اروپا بود که از همان ابتدا صادرات نفت کشور را به عنوان یکی از مهم ترین منابع درآمدی هدف گرفت. با پیشرفت مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 وزارت نفت برنامه ریزی کرده بود که به محض اجرای برجام و لغو تحریم ها صادرات نفت خام کشور را در مدت زمان اندکی ٥٠٠ هزار بشکه در روز افزایش دهد و در فاصله کمتر از ٦ ماه ٥٠٠ هزار بشکه دیگر نیز به تولید و صادرات آن بیفزاید تا میزان عرضه نفت ایران به بازار جهانی به مقدار پیش از تحریم ها نزدیک تر شود. اکنون با گذشت 6 ماه از اجرای برجام این برنامه به طور کامل محقق شده است و حتی 100 هزار بشکه جلوتر از برنامه ها حرکت می کنیم. به عبارت دیگر کل بازار از دست رفته نفت خام کشور در زمان پیش از تحریم ها را احیا کرده ایم.

به گفته معاون وزیر نفت، لهستان می خواهد شرایط را به طور کامل بسنجد و بررسی کند که آیا ما محموله را بموقع تحویل می دهیم یا خیر و اینکه آیا مؤلفه های نفت خام ما مناسب پالایشگاه آن هست یا خیر. لذا فعلاً نفت خام را به صورت اسپات (تک محموله ای) دریافت می کند اما قطعاً علاقه مند به خرید نفت خام از ایران است.

وی افزود: البته تضمینی وجود ندارد که اگر کسی امروز از ما نفت خام می خرد تا ابد این خرید ادامه داشته باشد اما معمولاً وقتی یک پالایشگاه از یک کشور نفت خام می خرد، تا جای ممکن از قرارداد موجود تبعیت می کند چرا که مشخصات پالایشگاه با همان نفت خام منطبق است.

تعمیرات اساسی پالایشگاه ها همزمان با افزایش تولید
پالایشگاه ها به طور متوسط روزانه یک میلیون و 750 هزار بشکه نفت خام دریافت می کنند و در شرایطی که تولید 3 میلیون و 850 هزار بشکه در روز است افزایش صادرات نفت خام باید سخت می شد اما به دلیل برخورد این افزایش صادرات با زمان اورهال (تعمیرات اساسی) پالایشگاه ها مشکلی از بابت تولید نفت خام نداریم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان این مطلب اظهار کرد: در پایان نیمه اول امسال تولید نفت خام ما به 4 میلیون بشکه در روز خواهد رسید که در این حالت مشکلی برای تأمین نفت خام صادراتی کشور رخ نخواهد داد.

پول نفت را دریافت می کنیم
بعد از برجام ارز حاصل از فروش نفت خام به طور مستمر دریافت می شود و مانند گذشته این پول در بانک های کشورهای خریدار نفت بلوکه نمی شود. کاردر با تأکید بر اینکه تمام ارز حاصل از صادرات نفت خام اکنون به ایران تحویل داده می شود گفت: در حال حاضر اروپا پول نفت را کامل پرداخت می کند و اگر فروش نفت خام با واسطه های بین المللی انجام شود قبل از تحویل محموله، پول نفت را به صورت پیش پرداخت دریافت می کنیم.
وی ادامه داد: البته عرف بازار 30 روزه و 60 روزه است و در موعد پرداخت قطعاً این پول به حساب بانک مرکزی واریز می شود.

کاردر با اشاره به اینکه در بین مشتریان نفت خام تنها هند است که پرداخت را بر مبنای واحد پول قبلی یعنی روپیه انجام می دهد گفت: البته این کشور هم پرداخت را به طور کامل انجام می دهد و فقط واحد پول را هنوز تغییر نداده است.
معاون وزیر نفت تصریح کرد: تمام مطالبات ما از خریداران نفت خام در دوران تحریم نیز وصول شده است.

ایران امتیاز ویژه ای به این خریداران نداده است
کاردر با تأکید بر اینکه تاکنون ایران امتیاز ویژه ای به این خریداران نداده است، گفت: ما نمی توانیم برای بازاریابی تخفیف بدهیم چرا که اگر چنین اقدامی انجام دهیم بسرعت بازار متوجه آن خواهد شد و قیمت ها تحت تأثیر آن قرار خواهد گرفت. البته ما برای فروش نفت و تعیین قیمت از فروشندگان نفت خام بویژه عربستان که رقیبی جدی برای ما است، تبعیت می کنیم اما آنچه قیمت جهانی نفت خام را تحت تأثیر قرار می دهد بازارهای بورس جهانی است.
وی ادامه داد: خوب یا بد منطقه ما قیمت ها را چندان تحت تأثیر قرار نمی دهد. شاید ما در منطقه با هم رقابت داشته باشیم اما آنچه در نهایت قیمت را تعیین می کند، بازارهای مصرف کنندگان نظیر لندن، توکیو و سنگاپور است.

نام مشتریان نفت خام را نمی توانیم بگوییم
کشور رقیب ما یعنی عربستان سعودی بعد از شناسایی بازارهای ایران بسرعت برای مذاکره با خریدار جدید نفت خام کشور اقدام می کند و با وعده هایی نظیر تخفیف های ویژه سعی می کند این بازار را از آن خود کند.
کاردر با بیان این مطلب تصریح کرد: به همین خاطر ما فعلاً نمی توانیم اسامی مشتریان نفت خام کشور بویژه مشتریان اروپایی را فاش کنیم. این یک رقابت خصمانه است و مواضع عربستان برای ما یک تهدید محسوب می شود.
وی ادامه داد: البته آنها از بازار ما مطلع هستند اما اینکه آمار شفاف دراختیار رقبا قرار دهیم کار صحیحی نیست و مشتریان ما نیز تمایلی ندارند که فعلاً نام آنها ذکر شود.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: به هرحال ژاپن، کره، چین، هند مشتری های اصلی نفت خام ما هستند.

وی افزود: نسبت میان مشتریان آسیایی و اروپایی نفت خام ایران رقمی در حدود 60 به 40 است.
کاردر یادآوری کرد: زمانی پالایشگاه های امریکایی مستقر در اروپا از ما نفت خام می خریدند و تا 500 هزار بشکه نفت خام ایران به این پالایشگاه ها صادر می شد اما با اوج گیری تحریم ها خرید نفت خام از ایران را متوقف کردند و به این ترتیب صادرات نفت خام ایران به اروپا بسرعت کاهش یافت.
وی ادامه داد: این پالایشگاه ها هنوز تحریم هستند و برای آنها امکان خرید نفت خام از ما وجود ندارد. در حال حاضر بخش عمده نفت خام کشور به آسیای شرقی صادر می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
0
0
نون نیه بخوریم !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
0
0
اب که تموم شد کشور دچار خشکسالی شده یعنی تا کی نفت داریم
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین