کد خبر: ۳۸۹۸۷۹
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵

چگونه کودکان را با شاهنامه آشنا کنیم؟

لازمه امکان ارائه شاهنامه به کودکان در نظر گرفتن ویژگی‌های مثبت اسطوره و جایگزینی درون‌مایه قصه به جای ویژگی‌ منفی آن و قرار دادن برش‌های داستانی در چارچوب داستان کوتاه است.
آفتاب‌‌نیوز :
در چکیده‌ پایان‌نامه‌ای با عنوان «جلوه‌های ادبیات کودک در شاهنامه فردوسی» که در سال 1385 در دانشگاه فردوسی و در مقطع کارشناسی‌ارشد دفاع شده است، نخست به بررسی ویژگی‌های کودکان و جنبه‌های گوناگون بازنوشته‌های شاهنامه (بازگردانی، بازنویسی و بازآفرینی)، به منظور انتقال فرهنگ و ارزش‌های این کتاب و معرفی تاریخ اساطیری ایران، متناسب با ویژگی‌ها و نیازهای کودکان پرداخته شده است‎. 

در ادامه این پایان‌نامه می‌خوانیم: این نظریه مطرح شده که برای ارائه شاهنامه به کودکان لازم است با در نظر گرفتن ویژگی‌های مثبت اسطوره و جایگزینی درون‌مایه قصه به جای ویژگی منفی آن، برش‌های داستانی را در چارچوب داستان کوتاه با نثری هنری، ادبی و قابل فهم برای کودکان بازنویسی کرد‎. یافته‌های این پایان‌نامه، پیشرفت ادبیات کودک را در اسطوره‌ها و حماسه‌های ایرانی سرعت می‌بخشد و باعث غنای ملی فرهنگی ادبیات کودک می‌شود‎.

به گزارش ایسنا، نگارنده این پایان‌نامه رقیه شیبانی‌فر، استاد راهنما مهدخت پورخالقی چترودی و استاد مشاور آن دکتر محمدجعفر یاحقی است.

این پایان‌نامه در قطب علمی فردوسی‌شناسی دانشگاه فردوسی انجام شده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین