کد خبر: ۳۸۹۹۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳

رخ دادن نبردی بی‌صدا در اقتصاد ایران

یک کارشناس اقتصاد گفت: اگر با قاچاق کالا برخورد نشود با از بین رفتن تدریجی مراکز تولیدی کشور، مملکت با بحران اقتصادی، اجتماعی و به تبع آن سیاسی روبه‌رو خواهد شد، از این‌رو قاچاق کالا نبرد بی‌صدایی است که اقتصاد کشور را نشانه رفته است.
آفتاب‌‌نیوز :
سمیرا احمدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: قاچاق واژه‌ای است که همه ما در طول سال به نوعی آن را شنیده و از اخبار آن هرچند اندک مطلع می‌شویم شاید ندانیم که پدیده قاچاق به هر شکلی اعم از قاچاق ارز یا قاچاق کالا یا قاچاق انسان چه آسیب جبران‌ناپذیری به اقتصاد کشور و وضعیت معیشت مردم وارد کرده و بخش‌های مختلف اقتصاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: موضوع قاچاق به ویژه در کشورهایی که اختلاف قیمتی در کالاهای مهم و استراتژیک با کشورهای همجوار خود دارند، بیشتر نمود پیدا می‌کند. امروزه این پدیده علاوه بر اینکه به عنوان یک تهدید جدی بر سر راه تجارت‌آزاد است هزینه‌های زیادی نیز بر بدنه اقتصادی کشور تحمیل می‌کند. قاچاق کالا از یک‌سو درآمدهای گمرکی و مالیاتی دولت را کاهش می‌دهد و از طرفی سبب خروج بی‌حاصل ارز، فرار گسترده سرمایه، افزایش بیکاری و کاهش تولیدات صنعتی داخلی می‌شود. همچنین ضمن خدشه‌دار کردن اهداف حمایتی دولت موجب از بین رفتن آثار سیاست‌های تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای دولت می‌شود.

احمدی در رابطه با سایر پیام‌های منفی قاچاق کالا، افزود: قاچاق کالا پیامدها و مضرات زیان‌آور دیگری نیز از جمله شکل‌گیری اقتصاد زیرزمینی، فرار مالیاتی، کاهش سطح تولید ناخالص ملی، کاهش رفاه مصرف‌کنندگان و هدر رفتن منابع ارزی کشور را دارد.

وی با اشاره به قاچاق کالاهایی که در تولید داخلی آن‌ها مزیت نسبی وجود دارد، عنوان کرد: موضوع دیگری که در اینجا مطرح می‌شود این است که در مورد قاچاق آن دسته از کالاهایی که ما در تولید آن دارای مزیت نسبی هستیم، یک ضرر جبران‌ناپذیر به تولیدکننده داخلی و اقصاد کشور وارد می‌شود و همین امر موجب تزلزل در اقتصاد و پایین آمدن سطح انگیزش تولیدکنندگان برای تولید بیشتر، بالا رفتن هزینه‌های تولید و نرخ بیکاری می‌شود. در واقع قاچاق کالا مزاحم جدی رونق تولید داخلی محسوب می‌شود و همچنان اقتصاد و صنعت داخلی با این پدیده شوم دست به گریبان است.

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: خطر ورود و خروج غیرقانونی کالا برای کشور جدی است و اگر برای آن چاره‌جویی نشود با از بین رفتن تدریجی مراکز تولیدی کشور، مملکت را با بحران اقتصادی، اجتماعی و به تبع آن سیاسی روبه‌رو خواهد کرد. لازم به ذکر است که موضوع مهم و محوری "اقتصاد مقاومتی" که توسط رهبر معظم انقلاب بارها مورد تاکید قرار گرفته است، می‌تواند یکی از عناصر مهم در مبارزه با قاچاق کالا باشد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
0
0
ایران باید از درون قوی بشود؛ اقتصادش قوی بشود، علمش قوی بشود، دستگاه‌های مدیریّتی‌اش قوی بشود و بالاتر از همه، ایمانش روزبه‌روز قوی‌تر بشود. این راه علاج است؛ این همان راهی است که تا امروز ملّت ایران رفته است. و دشمنانی میخواهند این انقلاب را، از زمین بکَنند و نابود کنند. امروز دشمن غلط میکند که به فکر نفوذ باشد. مردم اتّحاد خودشان را حفظ کنند، یکپارچگی خودشان را حفظ کنند، یک‌صدایی خودشان را در دفاع از انقلاب و اصول انقلاب و آرمانهای انقلاب حفظ کنند؛ مسئولین محترم کشور که علاقه‌مند به سرنوشت این کشورند، کار را به‌خاطر خدا و برای رضای خدا برای مردم انجام بدهند؛ به نیروهای داخلی اعتماد کنند و تکیه کنند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین