کد خبر: ۳۹۰۰۶۷
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹

صبحانه‌ای برای سکته‌ نکردن

صبحانه یکی از مهم ترین و البته مظلوم ترین وعده‌های غذایی است. اکثر ما به بهانه های مختلف از خیر این وعده مهم می‌گذریم: اینکه دیرمان شده است! باید بچه را به مدرسه برسانیم! قصد داریم چند کیلو لاغر شویم!
آفتاب‌‌نیوز :
 صبحانه یکی از مهم ترین و البته مظلوم ترین وعده‌های غذایی است. اکثر ما به بهانه های مختلف از خیر این وعده مهم می‌گذریم: اینکه دیرمان شده است! باید بچه را به مدرسه برسانیم! قصد داریم چند کیلو لاغر شویم! اشتها نداریم و غیره.

صبحانه و قلب

صبحانه یکی از مهم ترین و البته مظلوم ترین وعده‌های غذایی است. اکثر ما به بهانه های مختلف از خیر این وعده مهم می‌گذریم: اینکه دیرمان شده است! باید بچه را به مدرسه برسانیم! قصد داریم چند کیلو لاغر شویم! اشتها نداریم و غیره. اما غافل از اینکه با همین بهانه‌های ساده به سلامتی خود آسیب می‌زنیم. توجه داشته باشید که برای داشتن قلبی سالم باید از همان ساعات ابتدایی روز و با صبحانه شروع کنیم. حتما می‌دانید که برای کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی لازم است که از مصرف زیاد چربی و قند بپرهیزیم. در نتیجه اگر عادت دارید روزتان را بدون صبحانه یا با کالباس و کره و لبنیات پرچرب دیگر آغاز کنید باید کمی بیشتر حواستان را جمع کنید. اما اگر می‌خواهید قلبتان از سکته دور بماند این مواد غذایی را در هر وعده صبحانه‌تان بگنجانید.

جو دوسر

جو دوسر سرشار از فیبرهای محلول در آب است و در لوله گوارش مانند اسفنج عمل کرده و کلسترول را جذب خود می‌کند. در نتیجه کلسترول به جای اینکه وارد جریان خون شده و به قلب آسیب برساند از بدن دفع می‌شود. توصیه می‌کنیم به جای مصرف غلات صبحانه که غالبا حاوی قند زیادی هستند از بلغور جودوسر که یک صبحانه ی مغذی و مفید است استفاده کنید. ترکیب این ماده با شیر و مقداری عسل حافظ قلب شما و انرژی بخش فوق العاده ای است.

میوه‌های قرمز رنگ

این روزها در هر فصلی از سال توت فرنگی در بازار وجود دارد. محققان آمریکایی به مدت 18 سال روی سلامت بیش از 90 هزار زن بین 25 تا 42 سال بررسی‌هایی انجام دادند. محققان به این نتیجه رسیدند خانم‌هایی که هر هفته حداقل سه مرتبه میوه های ریز قرمز رنگ مانند توت فرنگی، موردصحرایی قرمز و غیره می‌خورند در مقایسه با خانم‌هایی که هر ماه یکبار از این میوه‌ها مصرف می‌کنند، به میزان 32 درصد کمتر در معرض مشکلات قلبی و عروقی قرار می‌گیرند. محققان معتقدند که این تاثیر مدیون وجود رنگدانه‌های موجود در این میوه‌های قرمز یعنی آنتوسیانین‌ها است که خاصیت ضدسرطانی دارند. این آنتی اکسیدان های قوی باعث تقویت و محافظت از جداره های رگ‌های خونی شده و اجازه نمی‌دهند که رگ‌ها مسدود شوند. تا جایی که می‌توانید از میوه‌های ریز قرمز رنگ استفاده کنید. یک پیاله از این میوه‌ها به همراه جودوسر بهترین صبحانه برای بالا بردن سلامت قلب و عروق است.

چای سبز

بنا به گزارش موسسه فرانسوی کاردیولوژی، میزان بالای فلوونوئیدهای موجود در چای سبز تاثیر ویژه ای در مقابله با بیماری‌های قلبی و عروقی دارد. فلاونوئیدها آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که از جداره ی رگ‌های خونی محافظت می‌کنند و به این ترتیب قلب را در سلامت بیشتری نگه می‌دارند. برای بهره مندی از این خاصیت محافظتی فلاونوئیدها لازم است که روزانه 3 فنجان چای سبز بنوشید. در نتیجه توصیه می‌کنیم که روزتان را با یک فنجان بزرگ چای سبز آغاز کنید. در این صورت حدود 200 میلی گرم فلاونوئید به بدن تان می‌رسد. توصیه می‌کنیم به چای سبزتان شکر یا شیر اضافه نکنید چون در این صورت تاثیر آن به مراتب کمتر می‌شود. توجه داشته باشید که نوشیدن روزانه 4 فنجان چای سبز خطر ابتلا به افسردگی را به نصف رسانده و خطر سکته ی قلبی را نیز به میزان 20 درصد کاهش می‌دهد.

شکلات سیاه

شکلات سیاه را نیز به روی میز صبحانه دعوت کنید. البته به شرط اینکه دچار افراط نشوید. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهند که مصرف روزانه شکلات سیاه (با 85 درصد کاکائو) باعث کاهش فشار خون شده و در نتیجه خطر سکته قلبی را کاهش می‌دهد. اگر دنبال دلیل آن می‌گردید باید بگوییم که شکلات سیاه سرشار از پولیفنول‌هاست که به کاهش کلسترول بد خون و حفظ خاصیت ارتجاعی جداره رگ‎های خونی کمک زیادی می‌کند.باید بدانید که امروزه برخی از محققان به دنبال وارد کردن شکلات سیاه در ترکیب داروها هستند چون به این نتیجه رسیده اند که این ماده غذایی خواص فوق العاده ای دارد.

آب انار

انار از خانواده ی میوه های برتر و سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست. آب انار نیز حاوی همین آنتی‌اکسیدان‌هاست که برای سلامتی بدن مفید هستند. نتایج پژوهشی که روی بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی انجام شده است نشان می‌دهد که مصرف روزانه ی آب انار به مدت 3 ماه باعث بهبود و افزایش جریان خون به سمت قلب می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم به جای آب پرتقال صنعتی که سرشار از قند است یک لیوان آب انار میل کنید تا قلب تان در سلامت بماند. از آب انارهای طبیعی و بدون قند افزوده استفاده کنید. بنا به گزارش موسسه آمریکایی مطالعات سرطان، انار جلو پیشرفت و رشد سرطان سینه را می‌گیرد؛ چون حاوی اثرات ضد استروژنی و ضد آندروژنی است.

منبع: تبیان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین