کد خبر: ۳۹۰۱۴۶
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴

کشت مجدد 'پالم' و آلودگی هوا

شاخص آلودگی هوا در جنوب شرق آسیا با اقدام کشاورزان اندونزیایی در به آتش کشیدن مزارع و جنگل ها با هدف کشت مجدد پالم بار دیگر به حرکت درآمد و مقام های جاکارتا در انتظار واکنش کشورهای همسایه هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
 این اقدام کشاورزان و شرکت های دست اندرکار تولید روغن و فرآورده های پالم به رغم سیاست های سختگیرانه دولت برای کاهش آلودگی هوا برای کاهش واکنش کشورهای همسایه صورت می گیرد.

آلودگی هوای منطقه جنوب شرق آسیا به ویژه کشورهای مالزی، سنگاپور و بخش جنوبی تایلند که به دلیل وقوع آتش سوزی های اندونزی شکل می گیرد، از جمله مشکلاتی است که تاکنون راه حلی برای آن پیدا نشده است. 

اندونزی روز جمعه هشدار داد که دود ناشی از آتش سوزی جنگل های این کشور به سمت کشورها همسایه حرکت کرده است.

به آتش کشیدن مزارع و جنگل ها که منجر به آلودگی شدید هوا می شود، مشکل سالانه ای است که همواره در فصل خشک مجمع الجزایر اندونزی به وقوع می پیوندد. 

آتش سوزی های غیرقانونی که سریع ترین و ارزان ترین روش پاکسازی مزارع و جنگل های اندونزی به منظور کشت دوباره پالم است، باعث شد سال گذشته مردم کشورهای مالزی، سنگاپور و تایلند آلودگی بسیار و دود غلیظی را تجربه کنند و آسیب های مختلف اقتصادی و بهداشتی فراوانی برجای گذاشت.
تعطیلی مدارس، بیماری های تنفسی و سایر مشکلات سلامتی و لغو پروازها تنها نمونه های معدودی از مشکلاتی هستند که آتش سوزی جنگل ها و مزارع اندونزی برای همسایگان خود به ارمغان می آورد. 

اگرچه وسعت آلودگی سال جاری به وضعیت بحرانی سال گذشته نرسیده است، اما با توجه به فرارسیدن ماه سپتامبر که بخشی از فصل خشک اندونزی محسوب می شود، کشورهای منطقه را نسبت به تکرار آلودگی های سال های گذشته نگران کرده است. 

'سوتوپو پورو نورگروح' سخنگوی سازمان مقابله با بلایایی طبیعی اندونزی به نوشته روز شنبه تارنمای شبکه خبر آسیا وابسته به سنگاپور، هشدار داد برخی آتش سوزی هایی که از روز پنجشنبه هفته گذشته آغاز شده باعث انتقال دود از طریق تنگه مالاکا به کشورهای مالزی و سنگاپور شده است.

'ریائو' در جنوب غربی جزیره سوماترا، یکی از مراکز اصلی صنعت الوار و روغن پالم اندونزی است که سالیانه آتش سوزی های گسترده ای در آن به وقوع می پیوندد. 

به گفته این مقام اندونزیایی، شمار نقاط خطرناکی که تاکنون توسط ماهواره شناخته شده و هم اکنون آتش سوزی در آنجا رخ داده و یا در قبال آتش سوزی مستعد هستند، بیشتر در استان کالیمانتان غربی در بخش جزیره بورنئو اندونزی قرار دارند.

به گزارش ایرنا،شمار نقاطی در این استان اندونزی که آتش سوزی در آن مشهود بوده روز پنجشنبه از 105 مورد تجاوز کرد و این رقم روز جمعه به حدود 160 نقطه رسید.

اندونزی که همواره به دلیل آلوده ساختن هوای منطقه مورد انتقاد کشورهای همجوار است، تاکنون نتوانسته با اجرای سیاست های مختلف از افزایش آلودگی در منطقه بکاهد. 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین