کد خبر: ۳۹۰۴۶۶
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷

سلطانی فر: بازگشت بزرگترین گنجینه میراثی به کشور/ ثبت ملی راهپیمایی اربعین

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: بازگشت گنجینه بزرگ الواح هخامنشی به ایران و ثبت ملی راهپیمایی اربعین دو دستاورد اخیر دولت یازدهم در حوزه میراث فرهنگی است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایرنا مسعود سلطانی فر روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت فرارسیدن هفته دولت، در سالن فجر این سازمان اظهار کرد: صدور حکم استرداد و بازگرداندن الواح هخامنشی در سومین دادگاه بین المللی مربوطه، دستاورد بی نظیر این سازمان و دولت یازدهم به شمار می رود.

وی افزود: این استرداد درمورد بزرگترین محموله اشیای تاریخی مسروقه ایران که همان الواح هخامنشی است، رخ می دهد.

سلطانی فر تصریح کرد: این الواح بنابه تصویب حکومت پهلوی اول به دانشگاه شرق شناسی شیکاگو برای مطالعه تحویل داده شده بود، این مرکز آمریکایی برخلاف تعهدات، به جز بخش کمی از الواح در سه مقطع سال های 1327، 1350 و 1383، بخش بزرگی از آن را همچنان در اختیار داشته است.

وی ادامه داد: بهانه ی برنگرداندن این آثار در سال های اخیر هم ادعای یک گروه از بازماندگان حادثه تروریستی 1996 در بیت المقدس است که مدعی بودند ایران در این حادثه دست داشته است و برهمین مبنا باید این الواح توقیف شده و به فروش برسد و از راه درآمد فروش آن به بازماندگان غرامت پرداخت شود.

معاون رئیس جمهوری تاکید کرد: با پی گیری حقوقی در سه سال گذشته در سه دادگاه بین المللی مختلف، ادعای دخالت ایران در این ترور رد شد و در آخرین دادگاه در 29 تیرماه 1395 نیز حکم صادره دادگاه با این مضمون که «این الواح قابل فروش نیست و جنبه فرهنگی دارد و چون ادعای ترور رد شده الواح باید به ایران برگردد» به نفع ما صادر شد.

وی اضافه کرد: اگر دادگاه تجدیدنظر خللی ایجاد نکند، بزرگترین گنجینه میراث فرهنگی کشور پس از سالها به ایران بازخواهد گشت.

سلطانی فر ادامه داد: هفته گذشته سوگواری و راهپیمایی اربعین حسینی را ثبت ملی کردیم و در نظر داریم پیشنهاد ثبت این میراث معنوی مشترک را که بزرگترین راهپیمایی جهان است را به زودی با کشور عراق به طور مشترک برای ثبت جهانی به یونسکو ارائه کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین