کد خبر: ۳۹۰۵۴
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۴:۵۶

آنجلا مرکل در خاورمیانه چه می خواهد؟

آفتاب‌‌نیوز : مرکل پس از رسیدن به مقام صدراعظمی سفرهای خود را به کشورهای اروپایی آغاز کرد و در اولین سفر خود با دعوت ژاک شیراک به فرانسه رفت و با چند تن از مقامات اروپایی در این تور دیدار کرد.

 پس از اقدام اخیر ایران مبنی بر از سرگیری فعالیت های هسته ای این کشور، مرکل سفرهایش را بر انجام مذاکرات برای اتحاذ یک رویکرد واحد در خصوص این پرونده تنظیم کرد و در ابتدا با گفت و گو با پوتین، سعی کرد که کرملین را که نقش اصلی در این مناقشه دارد با خود همراه کند. 

صدراعظم آلمان پس از جلب رضایت پوتین و اعلام این موضوع که سفر به مسکو بسیار، رضایت بخش بوده است به واشنگتن رفت به گفته کارشناسان سیاسی مرکل با گزارش به جرج بوش و اعلام خط مشی آلمان در رابطه با سیاست های امریکا درجهان توانست با بوش به توافق برسد.
 
کارشناسان سیاسی اعلام کردند که بوش مرکل با بازی زیرکانه ای تمام اختلافات خود را پنهان کردند و سعی داشتند که در شرایط نابسامان فعلی جهان به ویژه پس از مخالفت تهران با مقامات غرب، خود را متحد یکدیگر نشان دهند تا شاید دیگر کشورهای جهان نیز در راه تحریم ایران با آنان همگان شوند. 

پس از مذاکرات با بوش، مرکل که اکنون نقش پیک را در بین مقامات اروپای باز می کند، به فرانسه رفت ولی به رغم آنچه مرکل معتقد بود و قبل از سفرش در مصاحبه ها بارها اعلام کرده بود که نتوانست با ژاک شیراک به توافق برسد. 

اقدام اخیر شیراک و سخنرانی وی در خصوص استفاده پاریس از سلاح هسته ای به شدت بر روی مذاکرات برلین، پاریس سایه افکند و ولی صدراعظم آلمان با حفظ خونسردی در این سفر سعی کرد که برلین را با پاریس در یک خط واحد نشان دهد او از اظهارات شیراک دفاع  کرده و گفت: پاریس خطر جدی برای جهان محسوب نمی شود.
 
مرکل پس از رایزنی ها با مقامات واشنگتن، مسکو و پاریس در نظر دارد به خاورمیانه سفر کند.

 اکثر کارشناسان سیاسی معتقدند که پیک اروپا در حال حاضر در نظر دار به خاورمیانه سفر کند و از نقطه نظرهای مقامات اسراییل را در خصوص پرونده ای هسته ای ایران مطلع شود و بتواند اسراییل را نیز با غربی ها هماهنگ کند. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مرکل یک شنبه و دوشنبه هفته آینده در اولین سفر خود به خاورمیانه راهی سرزمین های اشغالی خواهد شد تا با مقامات اسراییل و فلسطینی دیدار کند.
به گفته توماس ستگ، سخنگوی دولت آلمان، مرکل انتظار دارد که نظر مقامات اسراییل را در خصوص صحبت های اخیر احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران بداند و در خصوص فعالیت های آینده تهران با مقامات اسراییل مذاکره کند. 

ستگ افزود: آلمان نیز مانند دیگر کشورهای اروپایی خواهان یافتن راه حلی مناسب در خصوص این پرونده است ولی در صورت عدم همکاری تهران، پرونده هسته ای به شورای امینت فرستاده خواهد شد. 

از سوی دیگر، عده ای از کارشناسان معتقدند که سفر مرکل به اسراییل و فلسطین، دقیقا چند روز پس از برگزاری انتخابات این منطقه و با توجه به وضعیت فیزیکی آریل شارون از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

اکنون بیشتر کارشناسان اروپای معتقدند که غرب خواهان برقراری صلح بین اسراییل و فلسطین است و انتخابات آتی فلسطین اثرات بسیار زیادی بر اجرای این روند خواهد داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین