کد خبر: ۳۹۰۶۸
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۶:۵۷

حمله نظامی، آخرین تیر ترکش غربی هاست

آفتاب‌‌نیوز : کریستین مانیتور ادعا می کند: وضعیت ایران در شرایط بسیار بحرانی قرار دارد، زیرا به نظر می رسد که این کشور در حال مخفی کردن فعالیت های هسته ای اش است و همچنین ایران از سازمان های تروریستی حمایت می کند و گسترش فعالیت های هسته ای ایران از طرف مقامات تهران شاید به دلیل تمایل آنان به این گونه که اقدامات باشد. 

در همین حال، کره شمالی نیز اعلام کرد که خواهان گسترش سلاح های هسته ای اش است، اما به نظر می رسد که انگیزه این دو کشور کاملا در تضاد با یکدیگر است. ایران از طریق گروه های متعصب اسلامی به ویژه از زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد از شش ماه قبل تشویق به گسترش سلاح های هسته ای اش می شود. 

ایران تاکنون در مقابل ائتلاف رهبران اروپایی و امریکا که خواهان توقف تهران هستند بسیار خوب ایفای نقش کرده و در حقیقت تمام تلاش های اروپاییان تاکنون بی نتیجه بوده است. 

با این حال وقتی صبر کشورهای غربی به پایان برسد، قدم بعدی برای آنان اجلاس وین خواهد بود اروپا تمام تلاش خود را برای متقاعد کردن آژانس در خصوص تحریم ایران به کار خواهد بست و ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت چهره این کشور را در جوامع بین الملل تغییر می دهد. 

کریستین مانیتور ادامه می دهد: پس بهتر است چین( مهم ترین خریدار نفت و گاز ایران) و روسیه( همکار ایران در زمینه ساخت نیروگاه های هسته ای) به عنوان دو عضو شورای امنیت از اقدام سه کشور اروپایی به همراه امریکا در شورای امنیت جلوگیری می کند هر چند با توجه به اتفاقات چند روز گذشته می توان گفت که روسیه و چین برای تهدید ایران اقدامی انجام نخواهند داد. 

در همین حال باید گفت که در کنار تمامی مشکلات به وجود آمده در جوامع بین الملل، اکنون ایران بزرگ ترین مشکل سیاسی برای بوش محسوب می شود. در حال حاضر وی هم از طرف جمهوری خواهان و هم از سوی احزاب دموکراتیک مورد انتقاد قرار می گیرد. بوش از اتهاماتی که به خاطر چرخش ضعیفش در موضوعات سیاسی وارد می شود، بسیار خشمگین است.  

کریستین مانیتور برای حل این بحران چند گزینه را پیشنهاد می دهد:
1- دیپلماسی: کاندولیزارایس مامور  فعالیت در این زمینه است و سعی دارد با فشار بر چین و روسیه، آنها را مقابل ایران قرار دهد. از سوی دیگر بلر، نخست وزیر بریتانیا، مرکل، صدراعظم جدید آلمان و ژاک شیراک رئیس جمهوری فرانسه را نیز می توان در این زمینه با رایس همگام دانست.
 
2- فشار اقتصادی: اجرای تحریم اقتصادی ایران تا حدودی غیر قابل تصور است. این اقدام ضربه جدی به ایرانیان که اکنون با سیاست های رهبران تندروشان موافق نیستند، وارد می کند.

 ولی با این وجود باید گفت که تحریم اقتصادی به عنوان یک گزینه همچنان مطرح است. مقامات ایران می توانند با استفاده از قدرت نفت و خروج دارایی هایشان از بانک های اروپایی در مقابل این تحریم به واکنش جدی نشان دهند. 

3- دیپلماسی عمومی: ایجاد تغییر در طرز تفکر روزنامه نگاران، نویسندگان، هنرمندان، موسیقی دانان و معلمان می تواند این جریان را به جلو براند. ایرانیان برای تغییرات فرهنگی آمادگی بیشتری نسبت به تغییرات سیاسی دارند.

 امریکا همچنین می تواند با برنامه های بین المللی رسانه ای به قلب ایرانیان که تشنه دموکراسی هستند، نفوذ کند در آن صورت ایرانیان خارج و داخل کشور از دموکراسی امریکا حمایت خواهند کرد. 

4- اقدام نظامی: دولت بوش اعلام کرده که هیچ طرحی در خصوص حمله نظامی به ایران ندارد و به نظر می رسد حمله نظامی گزینه آخر است. این اقدام می تواند موجی از نفرت را در بین ایرانیان در مقابل ابر قدرت های غرب ایجاد کند همچنین موجی از تفکرات ضد امریکای را در جهان اسلام به وجود آورد. 

اسراییل از سال های پیش همواره اعلام کرده که به ایران حمله می کند و تجهیز ارتش این رژیم به این منظور صورت گرفته است. بهر حال این حمله را چه امریکا شروع کند، چه اسراییل باعث تحریک جهان اسلام در مقابل کشورهای غربی خواهد شد.
 
شاید هیچ یک از راه های فوق، در حل این بحران موثر نباشد و ایران در نهایت به سلاح هسته ای است پیدا کند در این صورت امریکا باید مواظب باشد چرا که ایران هسته ای تهدیدی برای شهروندان امریکا، متحدانش محسوب می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین