کد خبر: ۳۹۰۸۰۲
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۴

آیت‌الله هاشمی: راهی جز «رقابت» برای توسعه اقتصاد نیست

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، صبح امروز در دیدار وزیر، معاون و مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، روسا و اعضای اتحادیه‌های تعاونی‌های سراسر کشور، با تأکید بر اهمیت تعاون در جامعه‌ی امروز، اظهار داشت: بخش تعاون از بخش‌های مهم و کلیدی کشور به شمار می‌آید و از گذشته‌های خیلی دور به خاطر اهمیتی که در اقتصاد کشور دارد، روی آن حساب باز شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به تجربه خویش در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حمایت از طرح‌های تعاونی‌ها و تولید اشاره و تصریح کرد: در آن سال‌ها یکی از مدیران شاخص استان‌ خراسان طرحی در زمینه تعاون ارائه کرد که پس از بررسی و تصویب، اجرا شد که نتایج خوبی به بار آورد و انگیزه‌ی خوبی نیز برای جذب نیرو در بخش‌های تعاون شد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با بیان اینکه دنیا راهی جز «رقابت» برای توسعه اقتصاد پیدا نکرده است، گفت: حتی کشورهای مارکسیستی مثل چین و روسیه نیز به رقابت در عرصه اقتصاد روی آورده و دریافته‌اند که در حال حاضر بهترین راه برای دستیابی به یک اقتصاد شکوفا و قوی، رقابت است.

آیت‌الله هاشمی: راهی جز «رقابت» برای توسعه اقتصاد نیست

ایشان تعاون را تعدیل کننده رقابت در جامعه خواند و افزود: اگر بخواهیم در دنیای رقابت به طرف عدالت پیش برویم، باید شرایط یکسانی را ایجاد کنیم، به عنوان مثال عده‌ای هستند که تخصص و توانایی دارند، اما سرمایه‌ ندارند، که این وظیفه دولت است که در قالب تعاونی‌ها تسهیلاتی در اختیار آنان بگذارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه روحیه‌ی تعاون و همکاری نیز در دین مبین اسلام سفارش شده است، گفت: کار دسته جمعی مورد قبول تمام دنیاست و اروپایی‌ها بیشتر از همه تعاونی دارند، چرا که آنها زودتر از دیگران به اهمیت فعالیت‌های گروهی پی برده‌اند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، ایجاد اشتغال، توزیع مناسب ثروت و درآمد و یادگیری کار دسته‌جمعی را از وظایف مدیران بخش تعاونی دانست و افزود: انسان موجودی اجتماعی و نیازمند ارتباط و تعامل با دیگران است، بنابراین ذاتاً به انجام کارهای گروهی، علاقه‌مند است و این وظیفه مسئولان است که زمینه و بستر کار را فراهم کنند.

ایشان در ادامه با اشاره به تفسیر اصل 44 قانون اساسی، گفت: بر اساس این اصل، امور حاکمیت به دولت و انجام کارهای اجرایی به مردم واگذار شده است و الان با توجه به جمعیت زیاد جوانان تحصیلکرده و با استعداد و همچنین سیاست توسعه‌ی دانش بنیان، زمان آن فرا رسیده است که گروه‌های کوچک تعاونی از جوانان تحصیلکرده‌ها دور هم جمع شوند و با حمایت مسئولان فعالیت کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، افزود: تعاونی‌ها صرفاً مخصوص تحصیلکرده‌ها نیست و افرادی هستند که تحصیلات دانشگاهی ندارند، اما دارای تخصص و مهارت‌های خوبی هستند که می‌توانند براساس همان توانایی‌هایی که دارند، تعاونی ایجاد کنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، ادامه داد: بانوان تحصیلکرده و خانه‌دار هم می‌توانند تعاونی‌های کوچک با سرمایه‌های اندک تشکیل بدهند و همه از خدمات آنها بهره‌مند شوند.

ایشان در ادامه به نقدینگی قابل توجه کشور اشاره کرد و گفت: اگر این نقدینگی که رقم قابل توجهی است، مدیریت شود، موجب جبران رکود و کاهش تورم می‌شود و دولت می‌تواند از آن برای تقویت و فعالتر کردن تعاونی‌ها استفاده کند. همچنین دولت باید مقررات را ساده و تسهیل کند، تا انگیزه و سرعت کار بیشتر شود. 

در آغاز این دیدار، آقای دکتر ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گزارشی گفت: تعاون نیاز جامعه ماست و باید با تعاون کار ایجاد کنیم تا مردم به رفاه برسند.

به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام،وی عدم باور به بخش تعاون، اقتصاد کوچک کشور و عدم فرهنگ‌‌سازی در این زمینه را از عمده مشکلات بخش تعاون خواند.

آقای مهندس کلانتری، معاون وزیر در امور تعاون نیز به ارائه گزارشی کامل از وضعیت تعاون کشور پرداخت و گفت: در ایران 100 هزار تعاونی فعال داریم که 22 درصد گوشت مرغ، 19 درصد تولیدات باغی، 90 درصد صید ماهی، 65 درصد میگو، 44 درصد خوراک دام، 17 درصد مس و شمش، 70 درصد حمل و نقل جاده‌ای و 90 درصد جابجایی جزایر جنوب به همت تعاونی‌ها کشور است.

همچنین در ادامه آقایان همامی، مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های فولاد و معدن ـ جلیلیان، مدیر عامل تعاونی مصرف ـ تیموری، مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی و رضایی‌نژاد، رئیس هیأت مدیره گروه پیشگامان کویر یزد به ارائه گزارشی از حوزه فعالیت خویش پرداختند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین