کد خبر: ۳۹۰۸۳۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۰

آمریکن اینترپرایز: تاسیسات هسته‌ای ایران با اس-300 غیرقابل دسترسی است

یک اندیشکده آمریکایی با پرداختن به تاثیرات راهبردی استقرار سامانه دفاعی اس - 300 در ایران گزارش داد: این اتفاق یک تغییر دهنده بازی راهبردی در منطقه است که تاثیری قابل توجه بر توازن قدرت نظامی در این منطقه دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
اندیشکده آمریکن اینترپرایز در گزارش خود پیرامون استقرار سامانه دفاعی موشکی اس - 300 روسیه در ایران نوشت: به نظر می‌آید که مناقشه چند ساله تهران – مسکو بر سر خرید سامانه اس - 300 حل شده باشد. استقرار این سامانه دفاعی در ایران، در مجموع یک تغییر دهنده بازی راهبردی در منطقه و چالشی است که توجه بین‌الملل باید به سوی آن جلب شود.

ارتش آمریکا می‌تواند اس - 300 را مغلوب کند اما این کار تنها با اختصاص تعداد بیش‌تری از هواپیماهای خود شامل هواپیماهای رادارگریز پیشرفته و یک تلاش نظامی گسترده با هدف از بین بردن این سامانه ممکن است. در حال حاضر ارتش اسراییل و کشورهای عرب ظرفیت و توانایی قابل ملاحظه و از طریق ابزارهای متعارف را برای نابودی اس - 300 ندارند. این در حالی است که امکان دارد گزارش‌های ایرانی‌ها مبنی بر این که روسیه در حال ارسال نسخه پیشرفته‌تر این سامانه به ایران است، درست باشد. ارتش‌های کشورهای منطقه برای حفظ قابلیت کنونی و انجام حملات هوایی به ایران باید پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی و سلاح‌ها را از آمریکا خریداری کنند و رویکردهای عملیاتی جدید خود را بهبود بخشند.

اگر آن‌ها تصمیم به ارتقای این ظرفیت‌ها نگیرند، ایران قادر خواهد بود تا عامل مهم بازدارنده منطقه‌یی علیه خود را حفظ کند. اما اگر آن‌ها قابلیت‌های‌شان را افزایش دهند، در این صورت استقرار سامانه اس - 300 در ایران به رقابت تسلیحاتی در ایران دامن خواهد زد.

آمریکن اینترپرایز در ادامه آورده است:‌ روسیه ابتدا انتقال بخش‌های غیرموشکی اس - 300 را در آوریل 2016 به ایران آغاز کرد. گزارش‌ها در آن زمان نشان می‌داد که این اجزا متعلق به مدل PMV-1 است اما رسانه‌های داخلی بعدها گزارش دادند که ایران مدلPMV-2  را دریافت خواهد کرد که از قابلیت‌ها بیش‌تری نسبت به مدل قبلی‌اش برخوردار است.

در صورت تکمیل روند انتقال تمام اجزای سامانه‌های اس - 300 به ایران آن‌طور که مقامات تهران می‌گویند تکمیل شده است، این اتفاق تاثیری عمده بر توازن قدرت نظامی در منطقه خواهد داشت.

پدافند هوایی اس - 300 از خانواده سیستم موشک‌های زمین به هوا (SAM) است که قابلیت شناسایی هدف قرار دادن، شلیک و نابودی چندین موشک و هواپیما را دارد. سامانه اس - 300 منوط به نوع موشک و اجزا تشکیل دهنده آن می‌تواند برای مقابله با هواپیماهای بال‌گردان و بال ثابت، سامانه‌های هوایی بدون سرنشین، موشک‌های بالستیک کوتاه برد و میان برد، موشک‌های کروز و تسلیحات دورایستای هواپرتاب مورد استفاده قرار گیرد. اس - 300 می‌تواند به عنوان بخشی از یک سامانه دفاعی هوایی یکپارچه بزرگ‌تر یا به عنوان یک واحد مستقل متحرک و تسلیحات با محدودیت در مسیرهای صعب العبور عمل کند.

به گزارش ایسنا، فن‌آوری اس - 300 بسیار پیشرفته بوده و پارازیت انداختن در مسیر آن دشوار است. مغلوب کردن اس - 300 نیازمند ترکیب هواپیماهایی با قابلیت‌های فراوان و مختلف به علاوه مهمات پشتیبان است. ممکن است ارتش آمریکا بتواند این کار را انجام دهد اما دیگر ارتش های دنیا ، نه

سامانه اس 300 اولینبار در سال 1980 استقرار یافت و از آن زمان تاکنون اصلاحات زیادی روح آن اعمال شده و تقویت یافته است. این سامانه به گونه ای ساخته شده  که با نسخه های قبلی و بعدی خود سازگاری دارد ایران ممکن است در آینده به اس - 400 نیز دسترسی پیدا کند و به زودی مهارت لازم نسبت به این سامانه‌ها را کسب خواهد کرد. هیچ محدودیتی برای روسیه وجود ندارد تا بخواهد اس - 400 و اس - 500 را به ایران منتقل کند.

بر اساس گزارش آمریکن اینتر پرایز تاسیسات هسته‌ای ایران که از سوی دشمنان این کشور مورد تهدید قرار می‌گرفت، به خوبی محافظت شده هستند چرا که این تاسیسات از لحاظ جغرافیایی پراکنده هستند و حتی در برخی موارد در اعمال زمین ساخته شده‌اند. اکنون با توجه به حضور اس - 300 در خاک ایران حمله به تاسیسات هسته‌ای این کشور بسیار بسیار سخت‌تر شده است.

نتیجه این تحولات این است که ایران از قابلیت بسیار بالایی برای دفاع از حریم هوایی خود در برابر تمام حملات از جمله از سوی آمریکا برخوردار شده است. همسایگان ایران باید توان موشکی و نیروهای هوایی خود را به میزان زیادی ارتقا دهند تا بتوانند امکان حمله به اهدافی در ایران را بیابند. حتی آمریکا نیز در صورت درگیری پیش از اقدام به هر گونه حمله‌ای با ایران، نیازمند طرحی گسترده‌تر برای انجام یک حمله به ایران و مغلوب کردن اس - 300 دارد. سامانه اس - 300 یک تغییر دهنده بازی راهبردی در منطقه است، بنابراین قانونگذاران و طراحان نظامی آمریکا باید ارزیابی‌های پیشین خود را مورد بازبینی قرار دهند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
0
1
روسیه وآمریکا بااین بازی که دراورده اند سلاحهای خودرا بفروش میرسانند ماراازعربستان واسراییل میترسانند اونهاراازما وسلاحهای خودرااین وسط قالب میکنند جهان سومی قدرت رقابت باابرقدرتهاراندارد
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
0
0
این موشک اس 300 هیچ خاصیتی نداره .
با در اختیار داشتن کدهای خنثی سازی وغیر فعال کردن این موشکها عملا این موشک ها مثل سیب زمینی میمانند.
هر وقت ایران یه موشک از روسیه خریداری میکند
نینان یاهو یه سفر به روسیه ترتیب میدهد وکدهای غیر فعال کردن موشک ها را از روسیه میخرد مثل موشک تور ام یک
کشور دوست و همسایه روسیه. موشک به ایران می فروشد و کد ها را به اسراعیل.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین