کد خبر: ۳۹۰۸۶۵
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶

روغن شاهدانه؛ گزینه جایگزین درمان سرطان

مشاهده بیش از نیم میلیون جستجوی گوگل برای «روغن شاهدانه» حاکی از محبوبیت و اهمیت بالای این روغن است؛ به زعم محققان، این روغن نقش بسزایی در درمان بیماری‌های خاص مانند سرطان دارد.
آفتاب‌‌نیوز : الو دکتر: مشاهده بیش از نیم میلیون جستجوی گوگل برای «روغن شاهدانه» حاکی از محبوبیت و اهمیت بالای این روغن است؛ به زعم محققان، این روغن نقش بسزایی در درمان بیماری‌های خاص مانند سرطان دارد. اما روغن شاهدانه چه دارد که آن را اینقدر مهم کرده است؟ در این مطلب به همین موضوع خواهیم پرداخت.

روغن شاهدانه صرفا گونه تقطیر شده و غلیظ همان گیاه شاهدانه است. بسیاری از روغن‌های گیاهی نشان داده‌اند که خاصیت درمانی دارند. اما روغن شاهدانه بیش از همه خواص دارویی دارد.

شاهدانه و همتایان شیمیایی این ترکیب گیاهی که مشترکا کانابینوئید نامیده می‌شوند، نقش قابل‌توجهی در کاهش درد و سایر علائم ناشی از شیمی‌درمانی مثل تهوع و استفراغ در بیماران دارند. پژوهش‌های محققان نشان می‌دهد که کانابینوئیدها قادر به هدف‌گیری و از بین بردن سلول‌های سرطانی هستند و نقش بسزایی در ریکاوری بیماران سرطانی دارند.

البته، بسیاری از این مطالعات امیدوارکننده هنوز در مراحل اولیه تحقیق به سر می‌برند. شاید کانابینوئیدها قادر باشند که سلول‌های سرطانی را از بین ببرند یا جریان خون آنها را قطع کنند، شاید هم فقط در شرایط آزمایشگاه موثر باشند.

آنچه می‌توان با اطمینان گفت، این است که بیماران ناامید حاضرند خواص درمانی این روغن را محک بزنند. موسسه خیریه تحقیقات سرطان بریتانیا در سال 2015 اظهار داشت که کلاهبرداران زیادی قصد فریب بیماران مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنها را دارند. آنها به دنبال این هستند که بیماران را به صرف هزینه‌های گزاف برای خرید روغن شاهدانه وادار کنند.
البته این بدان معنی نیست که روغن شاهدانه هیچگونه خواصی ندارد. در حال حاضر، تحقیقات پزشکی قادر به تبیین خواص بالقوه این روغن گیاهی نیستند. از این رو، باید بیشتر مراقب ادعاهای دروغین در رابطه با تاثیر این روغن بر درمان سرطان باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین