آفتابنیوز : رسانه ها با مقایسه هزینه تولید این فیلم و فیلمهای سینمایی، بهویژه کیفیت و مضامین دمدستی این نماهنگ، دقت در ساخت نماهنگ هایی
از این دست و نحوه هزینه کردن بودجه های فرهنگی را ضروری دانستند. اما مسئولان حوزه هنری همچنان بر تصمیم خود پافشاری کرده و معتقدند انتقادهای وارده بر ساخت، کیفیت و هزینه این نماهنگ درست نیست.
به گزارش آفتابنیوز؛ محسن مؤمنی، رئیس حوزه هنری در پاسخ به درخواست برای پاسخگویی به پرسشهای «ایران» به بیان این جمله اکتفا کرد: «نگذارید به این بحثها دامن زده شود. کار خوبی صورت گرفته، اما حواشی باعث میشود که تأثیر خود را از دست دهد. این حرفها و انتقادها سندی ندارد.»
وی در پاسخ به اینکه پرسشهای زیادی درباره این نماهنگ مطرح است، به بیان این جمله بسنده کرد: «باید ببینیم چرا هر بار که درباره آمریکا کار میشود، چنین حواشیای ایجاد میشود. این طوری (به ماجرا) فکر کنید.»
مؤمنی در پاسخ به اینکه به عنوان نماینده افکار عمومی میخواهیم بدانیم این بودجه براساس چه ضوابطی تعیین شده و آیا شما این بودجه را با کار انجام شده متناسب میدانید، افزود: «شما خیالتان راحت باشد که حتماً بودجهاش متعادل بوده و چیزی فراتر از چیزهای دیگر نبوده است.»
رئیس حوزه هنری در پاسخ به اینکه هزینه یک میلیارد و 200 میلیون تومانی این نماهنگ 7 دقیقهای، درحالی است که سعید قاسمی در جلسه رونمایی، موضوع فیشهای حقوقی را پیش کشید، گفت: «نکات سردار قاسمی درباره حقوقهای نجومی، موضوع ما نیست و حرفهای خودشان است. درباره حقوقهای نجومی ما نمیتوانیم موضع دیگری اتخاذ کنیم، چون رهبری موضع گرفتند و فرمایشی فرمودند که ما چیزی نمیتوانیم بگوییم، شاید افشای این چیزها برای نظام خوب نبود.»
وی البته وعده داد که امروز (سهشنبه) در سخنرانی خود در جلسه مدیران حوزه هنری، به پرسشهای رسانهها و افکار عمومی درباره کیفیت و هزینه تولید این نماهنگ پاسخ دهد.
استقبال مدعوین از نماهنگ
نماهنگ «ایستادهایم 2» که به روایت پایگاه اطلاعرسانی حوزه هنری، 27 مردادماه و با حضور چهرههایی چون «محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری، سردار سعید قاسمی، حسین سردار یکتا، حامد زمانی خواننده، محمدرضا شفاه مدیر باشگاه فیلم سوره، حجتالاسلام پژمانفر (رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی) و وحید جلیلی» رونمایی شد، «روایتی است از ماجرای تلخ سقوط هواپیمای پرواز ۶۵۵ در خلیج فارس و حضور ناوهای آمریکایی در این منطقه.»
سایت حوزه هنری، چرایی ساخت این نماهنگ را اینطور تشریح کرد: «سال 93 نماهنگ «ایستادهایم» با همت گروهی از جوانان هنرمند در باشگاه فیلم سوره حوزه هنری تولید شد و مورد تقدیر رهبر معظم انقلاب قرار گرفت. این نماهنگ داستان گروهی جوان و فعال بود که در اقدامی حساب شده تصمیم میگیرند در یک روز آفتابی در تهران، بسیار غافلگیرانه در کنار برج آزادی سرودی را به صورت زنده اجرا کنند. این کلیپ با داشتن مضمونی زیبا و آهنگی برانگیزاننده و شاد و حماسی بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت و همان زمان زمزمههایی مبنی بر ساخت نماهنگ «ایستادهایم 2» نیز شنیده شد. حالا و پس از گذشت سه سال باشگاه سوره قسمت دوم این نماهنگ را با عنوان «ایستادهایم، تا آخرین قطره خون» تولید کرده است.»
محسن مؤمنی شریف، رئیس حوزه هنری در این مراسم در توصیف این نماهنگ گفت: «به این موضوع توجه شده که دو کشور ایران و آمریکا شاید به لحاظ قدرت نظامی تواناییهای همسانی با هم نداشته و در عین حال نقاط ضعف و قوتی نیز داشته باشند، اما رزمندگان ایرانی با اتکا بر خداوند، امام و رهبری، شهادتطلبی، توکل و امداد الهی نقاط قوتی دارند که دشمن ندارد.»
سعید قاسمی نیز این طور گفت: «میدانم مافیای هنری در کشور به بچههای جوان میدان نمیدهد... ممکن است هزینهها به نظر زیاد بیاید، اما این چند صد میلیون در دوره پسابرجام و در این 3 سال، در مقابل حقوقهای نجومی مبلغی نیست. این پول را به بچههای انقلابی ندهند و به جیب درصف و صفدر میرود.»
سایت حوزه هنری در تشریح حواشی این مراسم به «استقبال گرم مردم» و «تشویقهای تمام نشدنی حضار پس از پخش نماهنگ و جو بسیار پر شور و حال و سالن حین اجرای مراسم» اشاره کرد.
انتقاد «جوان»
هرچند پایگاه اطلاعرسانی حوزه هنری این نماهنگ را که «حاصل همت و تلاش دو ساله گروهی از جوانان هنرمند است» دارای «ساختاری زیبا و استاندارد و موسیقی بسیار تأثیرگذار» توصیف کرد «به طوری که پس از اتمام پخش این نماهنگ حضار با حس و حالی وصف ناشدنی برای دقایقی متمادی آن را تشویق کردند»، اما گزارش انتقادی روزنامه «جوان» حکایت دیگری از ساخت این نماهنگ را روایت میکند؛ انتقادی که با استقبال محافل اصولگرا و اصلاحطلب روبهرو شد.
«جوان» در گزارش خود، به «انتشار موزیک ویدئوی پرهزینهای» پرداخت «که قرار است مقاومت در برابر سرمایهداری و استکبار را ترویج دهد» و نوشت: برخلاف ایستادهایم یک، نماهنگ جدید، «نه در تهران و فضای باز کنار برج آزادی که یادآور روزهای انقلاب و مناسبتهای انقلابی است، بلکه در جزیره قشم ساخته شد... کار «ایستادهایم 2» ولی به کندی پیش رفت و پروژهای که به نظر کارشناسان در عرض کمتر از یک ماه به اتمام میرسید، با بیش از دو سال و هزینهای بیش از یک میلیارد تومان (گفته میشود این پروژه یک میلیارد و200 میلیون تومان هزینه داشته است) به اتمام میرسد. این مبلغ و زمان در سینمای ایران رقمی است که میشود با آن یک فیلم سینمایی بیش از 90 دقیقهای با عوامل کاملاً حرفهای ساخت ولی حوزه هنری ترجیح داد تا این پول را صرف کلیپی هفت دقیقهای کند.»
هرچند گزارش «جوان» از «ارتباط غیرمنطقی درباره حمله به هواپیمای مسافربری و شرایط فعلی کشور» به عنوان «دسته گل این کلیپ» یاد کرد، اما این تنها دسته گل یا به قول معروف «گاف» این نماهنگ نیست. در یکی از صحنهها، زوجی در کنار ساحل مشغول گذراندن اوقات فراغت خود هستند که ناگهان با هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری مواجه میشوند. خودروی سمند خوشرنگ این زوج (که لابد نمادی از تولید ملی است)، در تصویر به چشم میآید، اما مسأله این است که حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران در سال 67 روی داد و نخستین مدلهای خودروی سمند در سال 81 وارد بازار شد.
کپیبرداری از صحنه غرق شدن ناو هواپیمابر آمریکایی در دریا، از روی فیلم هالیوودی «2012» یا منفجر شدن گلوله توپ زیر پای جوانان ایرانی، بدون اینکه هیچ خراشی به آنان وارد شود، دیگر صحنههای جالب توجه این نماهنگ 7 دقیقهای است.
بعله ديگه وقتي عقل و دانايي غوغا ميكنه نتيجه اش اين ميشه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
در بقيه موارد هم همين ادعا را دارند ما خرج كنيم چه ايرادي دارد
پیشنهاد میکنم کلیپ ایستاده ایم۱ رو هم ببینید... .
باید از یک جایی شروع کرد .
در مقابل دزدی دوستان هیچی نیست .
لا اقل یه خروجی فرهنگی داشت
از چه قضیه ای دلواپس هستن که به این کلیپ انتقاد میکنن ؟
ميدونين با اين كليپ چطور با آبروي كشور اسلامي مان (كشوري كه پاكي و شرافت و درستي و تدين شهدا، جانبازان و رزمندگان آن به ميهن عزيزمان آبرو و حيثيت بخشيده) بازي شده و تازه به نفع اونها هم تموم شده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
در این میان روزنامه ای متعلق به یکی از مهمترین نهادهای انقلابی در همان روز اکران و پیش از آنکه اجازه دهد مخاطبان با روح و شعور حماسی نماهنگ و رنج مظلومیت روایت شده در آن ارتباط برقرار کنند، حاشیه ی هزینه ی تولید نماهنگ را – آنهم بر اساس شنیده ها – بر متن آن غلبه می دهد و توپخانه ناجوانمردانه ی ضد انقلاب، دوستداران امریکا، دشمنان جبهه ی فرهنگی انقلاب، حسودان و ... را راه می اندازد! اتفاقاً در دورانی که نهادهای دولتی و انقلابی برای تروکاژ فیلم های سینمایی میلیاردها تومان در خارج از مرزها خرج می کنند، کار سی جی این نماهنگ در داخل تولید شده و هزینه ی متعارفی داشته است.
اگر کار فشرده ی جلوه های ویژه در متن یک کار سینمایی بی خاصیت 120 دقیقه ای توزیع می شد آنوقت صدای هیچ کس در نمی آمد. ولی حالا چرتکه ها به کار افتاده اند تا هزینه ی شنیده شده را تقسیم بر 7 کنند !
اثرگذاری یک نماهنگ خوش ساخت که بتدریج تبدیل به زمزمه ی رایج می شود و در یاد مخاطبان ماندگار می شود را با چندین و چند فیلم بلند کم اثر که می آیند و می روند و همه فراموششان می کنند نمی توان قیاس کرد. امروزه برای تیزر های تبلیغاتی چند ثانیه ای هزینه هایی معادل فیلم های سینمایی انجام می شود. واحد تحلیل، دقیقه و ثانیه نیست. نماهنگ، مدیوم بسیار اثرگذار و البته گرانی است.
اما درباره آن روزنامه محترم؛
روزنامه هایی هستند که سالهاست با پول بیت المال تهیه و غالبا برای نهادهای خودمانی به رایگان توزیع می شوند. چند نفر آنها را از دکه ها می خرند؟! اگر هزینه ی تولید و چاپ آنها را نسبت به اثرشان بسنجیم، نتیجه ای بدتر از محاسبه ی هزینه ی این نماهنگ به دست نخواهد آمد؟
و پرسش دیگر: اگر این نماهنگ را یک مجموعه ی هنری رسانه ای متعلق به این نهاد انقلابی تولید می کرد بازهم این روزنامه چنین نقدی را منتشر می کرد؟! هرگز.
معتقد به قبیله گرایی نیستم؛ ولی در شرایط «جنگ احزاب»، با چه توجیه و دلیلی باید اندک بضاعت جبهه انقلاب را مفتضح کرد و به چشم های از حدقه درآمده دشمن، پاس گل داد؟ ما مبتلا به نامهندسی کار تشکیلاتی هستیم. عمده اشتباه هم بر گردن رسانه های ناشی نظیر روزنامه ی فوق الذکر است.
اصل مطلب رو بگید... حاشیه نرید... حواسمون به کارهاتون هست...