کد خبر: ۳۹۰۹۸۰
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷
با هشدار درباره فاجعه انسانی بی‌سابقه در حلب؛

درخواست سازمان ملل برای اجرای آتش‌بس 48 ساعته در حلب

معاون دبیرکل سازمان ملل در امورانسانی با ابراز خشم خود نسبت به شرایط انسانی بی‌سابقه در حلب سوریه اجرای آتش بس 48 ساعته جهت امدادرسانی به ساکنان این شهر را خواستار شد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، به نقل از رادیو "سوا" آمریکا، استفان اوبراین، معاون بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در امور انسانی در نشست شورای امنیت درباره شرایط انسانی در سوریه در برابر نمایندگان 15 کشور عضو این شورا گفت: ده‌ها کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل آماده است به محض توافق طرف‌های درگیر در سوریه برای اجرای آتش‌بس انسانی به مدت 48 ساعت کمک‌های خود را به دست ساکنان محله‌های شرقی شهر حلب که تعدادشان به 275 هزار تن می‌رسد برساند.

این مسئول سازمان ملل بار دیگر از همه طرف‌های درگیر در سوریه به ویژه روسیه وآمریکا از اعضای شورای امنیت دعوت کرد با اجرای آتش بسی 48 ساعته در حلب موافقت کنند.

اوبراین در ادامه موضع‌ موافق روسیه درباره آتش‌بس را در سایه نبود ضمانت‌های امنیتی آشکار از سوی طرف‌های درگیر "مثبت" اما "ناکافی" دانست.

وی از آماده بودن کمک‌های انسانی شامل مواد غذایی و دارو در غرب حلب و تعیین مسیری برای انتقال 50 کامیون حاوی کمک‌ها از غرب به شرق شهر به محض حصول ضمانت‌های لازم برای حمایت از این کاروان‌ها خبر داد و گفت: این کاروان‌ها که شامل 50 کامیون است از جاده کاستیلو برای ورود به شرق و غرب حلب استفاده خواهند کرد.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انسانی در ادامه به وجود بیش از 270 هزار تن در شرق حلب که به کمک‌های فوری نیاز دارند اشاره کرد و گفت: سه ماه اخیر خونین‌ترین دوره در درگیری‌های سوریه بوده است.

اوبراین با اشاره به اینکه سازمان ملل طرحی برای کمک رسانی فوری به حلب تهیه کرده گفت: کودکان حلب به دلیل کمبود دارو و تجهیزات پزشکی جان خود را از دست می‌دهند.

وی در ادامه با محکوم کردن آنچه برای کودکان سوریه رخ می‌دهد به ویژه عمران دقنیش، کودک پنج ساله اهل حلب که این روزها تصاویر و فیلم‌هایش در سراسر جهان نماد رنج مردم سوریه شده است، خطاب به اعضای شورای امنیت گفت: یک لحظه درنگ کنید و تصور کنید عمران فرزند شما است. به محض موافقت شما می‌توانید کار امدادرسانی به حلب را ظرف دو یا سه روز آغاز کنید.

از سوی دیگر، ویتالی چورکین، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد: شورای امنیت در برابر عملیات ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا در سوریه و کشته شدن غیرنظامیان در این حملات سکوت کرده است.

چورکین افزود: به عنوان مثال در تاریخ 19 ژوئیه 2016 در منطقه منبج جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش بلوک‌ها و ساختمان‌های شهر را بیش از 90 بار هدف قرار دادند. پیش از آن نیز در حملاتی هوایی کاروانی از غیر نظامیان را هدف قرار داده بودند.

چورکین ادامه داد: علاوه بر این‌ها در تاریخ 28 ژوئیه نیز جنگنده‌های ائتلاف روستای الغندوره را بمباران کردند.

وزارت خارجه سوریه نیز از بمباران روستای الغندوره توسط جنگنده‌های ائتلاف و کشته شدن 45 غیرنظامی و زخمی شدن 50 تن دیگر خبر داده بود.

گفتنی است این جنگنده‌ها در تاریخ 19 ژوئیه 2016، روستای "طومار کبری" را بمباران کردند که طبق گزارش خبرگزاری (سانا) در این بمباران 300 تن کشته و بیش از 100 تن دیگر زخمی شدند.

طبق برخی گزارش‌های رسانه‌ای ده‌ها غیرنظامی در حملات هوایی جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش علیه شهر منبج در استان حلب (شمال سوریه) جان خود را از دست داده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین