کد خبر: ۳۹۱۱۷
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۷:۴۳

چین و روسیه هنوز با آمریکا مخالفت می‌کنند

آفتاب‌‌نیوز : این گزارش افزود: در همین حال، محمد البرادعی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با درخواست کشورهای غربی برای انتشار گزارشی کامل از پیشرفت درباره موضوع هسته‌ای ایران پیش از نشست اضطراری شورای حکام مخالفت کرده است.

خبرگزاری فرانسه در این باره گزارش داد: البرادعی قرار است گزارش مختصری در این زمینه به اعضای شورا بدهد و گزارش کامل در ماه مارس منتشر شود.

بنا بر این گزارش، این خلاصه گزارش در پاسخ به درخواست رسمی کشورهای استرالیا، فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده منتشر خواهد شد.

ارجاع پرونده به شورای امنیت مستلزم اکثریت آرای 35 عضو شورای حکام است و برخی مقامات اروپایی و آمریکایی معتقدند که بیش از 20 عضو شورا آماده دادن رای منفی علیه ایران و ارجاع پرونده‌اش به شورای امنیت هستند. ارجاع پرونده بدون حمایت روسیه و چین هرگونه اقدام احتمالی در شورای امنیت را خنثی می‌کند.

در همین حال، یک دیپلمات اروپایی به تایمز گفت: بدون موضع‌گیری قاطع از سوی البرادعی، حمایت از چنین رایی نیز قابل اعتماد نیست.

از سویی، روسیه نیز تحت فشار برای گزارش فعالیت‌های هسته‌ای ایران به شورای امنیت است. در صورت شکست مذاکرات، فشارها برای ارجاع موضوع به نشست عادی بعدی سران شورای حکام در ماه مارس افزایش خواهد یافت.

این دیپلمات اروپایی گفت: با تصمیم البرادعی برای تهیه سریع گزارش، جدول زمانی روسیه از جدول اروپایی محتمل‌تر به نظر می‌رسد.

رویترز در این باره گزارش داد: چین امروز اعلام کرد که با دقت پیش‌نویس طرح ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت را مطالعه می‌کند.

بنا بر این گزارش، «کنگ‌کوآن» وزیر امور خارجه چین گفت: به عبارت دیگر، معتقدیم که تلاش‌ها و ابزار دیپلماتیک برای حل موضوع هسته‌ای ایران گزینه مناسب‌تر و بهتری است.

خبرگزاری فرانسه در این زمینه گزارش داد: «اولی هینونن» معاون رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است فردا برای پیگیری درخواست‌های آژانس از جمله دسترسی به نیروگاه لویزان در تهران به تهران سفر کند.

یکی از دیپلمات‌ها گفت: ارزیابی نتایج زمان می‌برد حتی اگر یک وقفه در دستیابی و گرفتن اطلاعات به عنوان مثال در زمینه سانتریفیوژهای پی.2 ایجاد شود.

بنا به گفته دیپلمات‌ها، ایران ممکن است محموله‌ای از سانتریفیوژهای پی.2 غنی‌سازی اورانیوم را دریافت کرده باشد. این در صورتی است که ایران این اتهامات را رد کرده است.

بنا بر این گزارش، ایالات متحده دیروز گفت که ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت قطعی است.

کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا گفت: احتمال ارجاع بسیار قوی است و به این دلیل است که در صدد طرح مسئله در نشست شورای حکام هستیم.

وی گفت: شورای امنیت سپس می‌تواند موضوع را در زمان دیگری بررسی کند اما به طور قطع پرونده ارجاع خواهد شد.

«شان مک‌کورمک» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت چنین تاخیری زمان صدور یک قطعنامه بر اساس مذاکره را فراهم کند.

مک کورمک گفت: امیدواریم که پیش از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت، این کشور فضایی را فراهم کند که بتوان با دیپلماسی راه‌حلی برای موضوع پیدا کرد.

اورشلیم پست در این زمینه گزارش داد، جان بولتون فرستاده آمریکا به سازمان ملل دیروز گفت تصمیم بر این است که جورج بوش مسئله را به طریق مسالمت‌آمیز حل کند اما وی اعلام کرده که ایران هسته‌ای را نمی‌پذیرد.

بولتون افزود: حتی در صورت ارجاع موضوع به شورای امنیت در ماه آینده، اعمال سریع تحریم‌ها نامحتمل به نظر می‌رسد.

وی گفت: در وهله اول فکر نمی‌کنم در صورت ارجاع ظرف چند هفته، بتوانیم به یک قطعنامه فوری دست یابیم که در آن از ایران خواسته شود موارد ذکر شده در قطعنامه‌های موجود شورای امنیت را رعایت کند. به نظر می‌رسد این فرصت مناسبی برای ایرانی‌ها است و اگر به هشدارها توجه نکنند مجبوریم به فکر اقدام بعدی باشیم.

همچنین رویترز نوشت، زولیک، معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده امیدوار است از وقوع بحران جلوگیری کند.

وی گفت: کشورم سعی دارد از هرگونه رویارویی پرهیز کند و به همین دلیل است که در این مرحله با روسیه و کشورهای دیگر درباره این روند تبادل نظر می‌کنیم و باز به همین دلیل است که سعی داریم در یک قالب جهانی به همراه شرکایمان در شورای امنیت سازمان ملل و دیگران کار می‌کنیم تا برای ایران روشن کنیم که این پیشرفت مثبتی نیست.









بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین