کد خبر: ۳۹۱۲۰۷
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶

ژاپنی ها آرامگاه شیخ صفی را مرمت می‌کنند / گور دسته‌جمعی زنان در خلخال موزه می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به اینکه گور دخمه کشف شده در کلور سایت موزه می‌شود، گفت: به زودی متخصصان ژاپنی برای کارشناسی مرمت بخش‌های چوبی آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به ایران می‌آیند.
آفتاب‌‌نیوز : کریم حاجی‌زاده باستانی در ارتباط با گور دسته جمعی زنان که چندی پیش در شهر کلورِ خلخال کشف شده بود، گفت: پژوهشگرانی از پژوهشگاه میراث فرهنگی به اردبیل آمدند و گزارش مقدماتی را در مورد این گور دخمه و 9 اسکلت کشف شده در آن ارائه کردند.

به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: نتایج بررسی‌های آنها نشان می‌دهد که این گور دخمه قابلیت تبدیل شدن به یک سایت موزه در محل را دارد؛ بنابراین ما اقدامات اولیه همچون تثبیت فضای گور دخمه را انجام دادیم تا اعتبارات لازم برای تبدیل این منطقه به موزه از سوی فرمانداری تامین شود و از آنجا که امسال برای این مساله ردیف بودجه‌ای در نظر گرفته نشده‌است، احتمالا این اتفاق سال آینده رخ خواهد داد.

 مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل با اشاره به انجام مرمت و حفاظت در پایگاه میرات جهانی آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، اظهار کرد: مرمت کاشی‌های شیخ صفی حتی با وجود نبود پول در حال جریان است، اخیرا متخصصی از آلمان برای دادن مشاوره در زمینه مرمت گنبد و تزئینات مجموعه شیخ صفی به ایران آمد که نتایج مطالعاتش را به زودی در اختیار ما می گذارد تا مسیر فنی کار برای ما مشخص شود.

حاجی‌زاده باستانی افزود: همچنین به زودی یک هیات ژاپنی متخصص کارهای چوبی برای بررسی و راهنمایی در زمینه مرمت و حفاظت بخش‌های چوبی این مجموعه به ایران می‌آیند، آرامگاه شیخ صفی بیش از 600 سال قدمت دارد؛ بنابراین نیاز داریم که به طور مداوم در آن مرمت را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه اردبیل یکی از مقاصد گردشگری پر استقبال در فصل تابستان است، توضیح داد: معمولا در فصل تابستان ظرفیت هتل‌ها و مراکز اقامتی ما کاملا پر می‌شود و حتی در برخی ایام با بحران ترافیک و کمبود جا روبرو می‌شویم به طوری که ناچار می شویم؛ مدارس و سالن‌های تربیت بدنی را برای مسافران آماده کنیم و حتی کار به استفاده از مساجد و مصلی نیز می‌رسد.

حاجی‌زاده باستانی خاطرنشان کرد: البته امسال تاکنون وضعیت طبیعی بوده است و اگرچه گردشگری در اردبیل منفی نیست، اما رشد ضعیفی داریم، زیرا گردشگری در هر استانی تابع شرایط عمومی و اقتصادی در کل کشور است و در زمان رکود انتظار رشد در گردشگری استان اردبیل را نداریم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین