کد خبر: ۳۹۲۱۳۵
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰

جنتی: دولت دراجرای اقتصاد مقاومتی عزم جدی دارد/ایجاد فضای بانشاط برای اهالی فرهنگ

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عزم دولت در اجرای راهبرد اقتصاد مقاومتی را جدی عنوان کرد و گفت: در دولت یازدهم، فضای آرام و با نشاطی برای اهالی فرهنگ و هنر کشور ایجاد شده است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، علی جنتی روز یکشنبه در مراسم بزرگداشت شهیدان رجایی و باهنر و 257 شهید کارمند استان گیلان در مصلای امام خمینی (ره) رشت با تشریح اقدامات دولت یازدهم در حوزه های مختلف، وضعیت مسکن مهر را از حیث امکانات زیرساختی مطلوب ندانست و گفت: در بخش مسکن مهر امکانات زیرساختی خوب نبود اما در طول این دولت، تلاش کردیم چند هزار واحد از این واحدها را احداث و تکمیل و به مردم واگذار کنیم.
وی افزود: امسال و سال آینده، مابقی این واحدها احداث و زیرساخت های آن فراهم می شود و در اختیار مردم قرار می گیرد.

جنتی بیان داشت: 683 هزار واحد مسکن مهر در این دولت آماده و واگذار شد و در سه ماهه امسال 27 هزار واحد دیگر از این واحدها آماده و تحویل مردم شده است.
وی همچنین از افزوده شدن پنج هزار مگاوات برق به ظرفیت برق کشور در 2 سال گذشته خبر داد و گفت: در این مدت، خاموشی برق حتی در مناطق گرمسیری هم نداشتیم.
جنتی به دیگر مشخصه های کشور در مقوله امنیت اشاره و اضافه کرد: نیروهای اطلاعاتی و امنیتی با هوشیاری و اشرافیتی که بر امور دارند، توانسته اند امنیت کشور را تضمین کنند.
وی در مورد اقدامات وزارت کشور در برگزاری انتخابات گفت: وزرات کشور خدمات خوبی بویژه در موضوع انتخابات انجام داده و همه شاهد بودند که انتخابات، در سلامت و امنیت کامل برگزار شد.

وی با اشاره به فعالیت های انجام شده در حوزه های فرهنگی افزود: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تلاش ما این است که فضای آرام و با نشاطی برای اهالی دانش، فرهنگ و رسانه ایجاد کنیم و فکر می کنم وزارت فرهنگ تا اندازه ای موفق بوده و امروز نویسندگان ، مترجمان و کسانی که در چارچوب قانون قلم می زنند، مجوز دارند و تولیدات خود را انتشار می دهند.
جنتی بیان داشت: از مجموع هفت هزار و 500نشریه در کشور، چهار هزار نشریه اعم از مکتوب، الکترونیک، رسانه ها و پایگاه های خبری در این دولت مجوز گرفته اند.
وی مجموع کتابخانه های کشور در سال 1391 را دو هزار و 800کتابخانه ذکر و اضافه کرد: هم اکنون این میزان به سه هزار و 200کتابخانه رسیده و 400 کتابخانه جدید نیز در کشور ساخته شده است.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این مدت 70 تا 80سینمای جدید نیز در کشور ساخته شده و یکصد سالن سینما نیز در دست ساخت است.
وی ادامه داد :در سه ماه اول امسال، سینماها در کشور 600 میلیارد ریال درآمد داشته اند که این، موید نشاط جامعه در حوزه فیلم سازی است که باعث حضور پررنگ مردم در سینماها شده است.
به گفته جنتی، در حوزه کانون های فرهنگی - هنری نیز در سال 1392 ، حدود 16هزار کانون وجود داشت که هم اکنون 6 هزار کانون دیگر نیز به این تعداد افزوده شده؛ ضمن اینکه 2 هزار موسسه قرآنی نیز مجوز فعالیت گرفته اند.
وی رویکرد دولت تدبیر و امید بعد از برجام را اهتمامی فزون تر به نظام سلامت عنوان و خاطرنشان کرد: دستاورد بزرگ دولت پس از برجام، در بخش سلامت بوده که توانست کمک شایانی را برای مردم در کاهش هزینه های بیمارستانی، درمانی و ... به همراه داشته باشد.

** دولت با جدیت برای اجرای اقتصاد مقاومتی ورود کرد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل اشاره و اضافه کرد: معظم له سیاست های اقتصادمقاومتی را اواخر سال 92 اعلام کردند و دولت از ابتدای سال 93 ، ستادی را به ریاست معاون اول رئیس جمهوری تشکیل داد که عموم وزرا عضو آن هستند.
وی ادامه داد: 11 کارگروه در این ستاد تشکیل شده که در هر کارگروه، تعدادی وزرا عضو آن هستند تا سیاست ها را پیگیری، دنبال و اجرا کنند.
جنتی افزود: امسال نیز که شعار سال تعیین شد؛ کارها به صورت عملیاتی دنبال و اجرا می شود و خوشبختانه دولت با جدیت وارد عمل شده است.
وی یادآور شد: دولت در بخش های مختلف تلاش می کند مشکلات را که ناشی از تحریم های بین المللی بود، از پیش پای خود بردارد بطوری که هم اکنون سیستم بانکی ایران براحتی با بانک های دنیا ارتباط برقرار می کند.

جنتی به دیگر اقدامات دولت تدبیر و امید در این مدت اشاره و اضافه کرد: صادرات کشور به خوبی به راه افتاده، کالاهای مورد نیاز وارد کشور می شود و آنچه نیاز نیست و خود تولید می کنیم، برای اینکه دیگر وارد کشور نشود، تعرفه آن را بالا برده ایم؛ ضمن اینکه صادرات کشور هم افزایش چشمگیری پیدا کرده است.
وی از سبقت گرفتن صادرات بر واردات خبر داد و گفت: سال گذشته برای اولین بار صادرات در کشور بر واردات پیشی گرفت و در پنج ماه نخست امسال، صادرات غیرنفتی نسبت به مدت مشابه قبل، افزایش پیدا کرد.
وی به دیگر حوزه های پیشرفت کشور در دولت تدبیر و امید نیز اشاره و خاطرنشان کرد: سال گذشته 700تا یک میلیون بشکه نفت صادر می کردیم که امسال در این پنج ماه، دو میلیون بشکه نفت به خارج از کشور صادر کرده ایم اما قیمت نفت به یک سوم رسیده و درآمد کشور پایین آمده است.

به گفته جنتی، در این مدت چندین سد در کشور به بهره برداری رسیده و در حوزه کشاورزی نیز پیشرفت های چشمگیری را شاهد هستیم بطوری که در حوزه کالاهای کشاورزی نسبت به سال گذشته، بیش از 40درصد افزایش تولید داشته ایم و برخی محصولات را نیز به خارج از کشور صادر کرده ایم.
وی به دیگر موضوعات در شاخص توسعه کشور اشاره کرد و گفت: در مورد بنزین، نفت و گازوییل کمی مشکل داشتیم اما امروز پتروشیمی های ما محصولات را خودشان تولید می کنند، بنزین کمی وارد می کنیم اما وقتی پالایشگاه هرمزگان به بهره برداری برسد، صادرات نیز خواهیم داشت و در حوزه بنزین به خودکفایی می رسیم.
وی ادامه داد: در زمینه مخابرات هم در سال 91 ، روستاهای معدودی امکان استفاده از اینترنت را داشتند اما هم اکنون به برکت تلاش دولت تدبیر و امید، پنج هزار روستا از اینترنت استفاده می کنند.

** شهیدان رجایی و باهنر، اسوه ای از فداکاری بودند
جنتی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نظام مقدس جمهوری اسلامی، علیرغم همه توطئه ها سربلند و پرافتخار در صحنه جهانی ایستاده و این اقتدار امروز، بسیار پر قدرت تر از گذشته است.
وی با یادآوری اینکه دشمنان و بدخواهان نظام فکر می کردند با شهادت افرادی همچون رجایی و باهنر نظام جمهوری اسلامی شکست می خورد، ادامه داد: حضرت امام (ره) با نفس قدسی خود، وقتی خبر شهادت شهیدان رجایی و باهنر را شنید، به مردم روحیه و امید داد و فرمود این انقلاب استوار و پایدار باقی خواهد ماند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: آنچه این دو شهید بزرگوار را برای ما مدیران به عنوان اسوه و نمونه مطرح می کند، همان اخلاصی بود که در وجود آنها قرار داشت و جز کار برای خدا، به چیز دیگری فکر نمی کردند.
به گفته جنتی، شهیدان رجایی و باهنر هر دو نمونه بارزی از تلاش، فداکاری، از خود گذشتگی، ایثار و اخلاص بودند که همه ما باید با تأسی از این اندیشه و تفکر آنان قدم برداریم.

** ایران در کنار ملت های عراق و سوریه برای مقابله با داعش ایستاد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: امروز به خاطر این اخلاص ها ، شهادت ها و فداکاری هاست که نظام مقدس جمهوری اسلامی از امنیتی آهنین برخوردار است بطوری که برخی کشورهای منطقه که مورد تهاجم و توطئه قرار گرفته اند، دست استمداد به طرف ما دراز کرده اند.
جنتی ادامه داد: این موضوع بر کسی پوشیده نیست که اگر کمک های ایران اسلامی نبود، امروز داعش بغداد و دیگر شهرهای عراق را به اشغال خود درآورده بود اما جمهوری اسلامی ایران، در کنار مردم عراق ایستاد و نه تنها بغداد سقوط نکرد، بلکه بسیاری از شهرهای عراق آزاد شد و همین موضوع در مورد کشور سوریه نیز به شکل جدی تر صدق می کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: بطور قاطع می گویم در هیچیک از دولت های گذشته به اندازه دولت تدبیر و امید از نظر مالی و تدارکاتی به سوریه کمک نشد و همین کمک ها ، باعث مصونیت بخشی حزب الله شده است.
وی پاینده بودن نظام جمهوری اسلامی ایران را در گرو اخلاص امکان پذیر دانست و گفت: تا زمانی که اخلاص در ما وجود داشته باشد، جمهوری اسلامی ایران پاینده است و اگر از این مهم فاصله بگیریم و به دنبال تجمل گرایی، تشریفات، مصرف گرایی، شهرت طلبی، ریاست طلبی، غوغاسالاری و جنجال های بیخود و زیر پا گذاشتن ارزش ها باشیم، مطمئن باشید شکست پذیر می شویم و باید مراقب باشیم به دام این مسائل نیفتیم.
جنتی ادامه داد: اگر خودمان را با اخلاص نگه داشتیم و برای خدا کار کردیم، آن وقت مطمئن باشید کار ما نتیجه خواهد داد.

** نماینده ولی فقیه در گیلان، در حمایت از دولت نهایت اهتمام را داشت
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود به وضعیت استان گیلان در حوزه های مختلف اشاره و بیان کرد: گیلان، استانی سرسبز است و سرمایه های اجتماعی، افتخارات علمی و فرهنگی سرشاری دارد.
وی افزود: کدام استان را در کشور سراغ دارید که این همه فرهیختگان عالم در دنیای معاصر داشته باشد؛ عالمانی پاکباخته همچون آیت الله محمدتقی بهجت فومنی.
وی گفت: این استان چهره های علمی در کل کشور دارد و در حقیقت پر از ستاره های فقهی و دانشگاهی است که باید بگویم در کمترین استانی دیده ام چنین استعدادهایی وجود داشته باشد.
جنتی از هماهنگی و همدلی که در گیلان با مدیریت خوب استاندار و نماینده ولی فقیه در استان وجود دارد، ابراز خشنودی و شعف کرد و گفت: آیت الله زین العابدین قربانی در حمایت از دولت یازدهم، چیزی کم نگذاشته است.
وی کارآمدی را شرط اساسی توسعه گیلان دانست و خاطرنشان کرد: پیشرفت هایی که در استان در حوزه های گازرسانی، آبرسانی، کشاورزی وجود دارد و سایر اقدامات انجام شده، چشمگیر است.
جنتی ادامه داد: در اولین فرصت، از استاندار گیلان می خواهیم در مورد پیشرفت ها و نیز تنگناهایی که در این استان وجود دارد، به هیات دولت گزارش ارائه دهد تا موضوع بصورت جامع، بررسی و نتیجه لازم به دست آید.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز (یکشنبه) پیش از سخنرانی در مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، از دو پروژه کتابخانه و تالار مرکزی رشت بازدید کرد.
وی همچنین روز گذشته (شنبه) در جلسه شورای اداری گیلان حضور یافت و پس از آن، نشست اصحاب فرهنگ، هنر، اندیشه و رسانه با علی جنتی در مجتمع خاتم الانبیاء رشت برگزار شد.
در پنجمین روز هفته دولت نیز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پروژه گازرسانی به 200 روستای استان گیلان در کوچصفهان از توابع شهرستان رشت افتتاح شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین