کد خبر: ۳۹۲۲۹
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۸۴ - ۰۹:۲۷
هرالد تریبون:

ایران توانایی مقابل با تحریم را خواهد داشت؟

آفتاب‌‌نیوز :  هرالدتریبون درگزارشی می نویسد: در این لحظه تحریم ایران تنها راه حل منطقی به نظر می رسد و باید مقامات روسیه و چین را نیز وادار کنیم که در این راه با اروپا و امریکا همراه شوند؛ ولی از سوی دیگر دولت بوش و مقامات رسمی اروپا گفتند که خواستار تحریم نفت ایران و در نظر گرفتن جریمه های اقتصادی برای تهران نیستند. 

کارشناسان معتقدند که برای چنین اقدامی باید دلایل زیادی داشته باشیم. ایالات متحده تا قبل از این بحران نیز، تهران را از نظر مسائل اقتصادی با ممنوعیت انتقال پول از سوی شرکت ها به این کشور تحریم کرده بود و اکنون شاید تحریم مجدد ایران کارساز نخواهد بود. 

از سوی دیگر تحریم اهرم فشار مناسبی نیست؛ راه های زیادی وجود دارد که بتوان از زیر تحریم اقتصادی فرار کرد. ایران با توجه به پتانسیل ها و موقعیتش در منطقه می تواند راه های دیگری را برای دوری و کمتر کردن آسیب تحریم های اقتصادی بر ملتش بیابد. 

این روزنامه در ادامه می نویسد: باید این نکته را نیز در نظر بگیریم که تهران اگر دارای منابع غنی نفتی است ولی برای تامین گازوئیل و سوخت هواپیما به شدت به کشورهای دیگر وابسته است و بر طبق آخرین آمارهای اعلام شده ایران سالیانه، 10 میلیارد دلار برای واردات این قبیل محصولات از کشورهای ثالث هزینه می کند. 

و نکته ای دیگر آن است که ایران کشوری است که رشد اقتصادی سریعی در آینده خواهد داشت و این رشد در دراز مدت بر صادرات نفت و گاز تهران اثر منفی خواهد گذاشت و این ضربه بیشتر بر تولید ناخالص داخلی ایران تاثیر مخزب وارد خواهد کرد. 

از سوی دیگر، آمار بیکاری در شش ماه گذشته به شدت افزایش داشته است و آمارهای اعلام شده از سوی مقامات این کشور چندان مناسب نیست. اکنون دولت جدید این کشور با پایین آوردن قیمت مواد خوراکی و دیگر مایحتاج اصلی، سعی دارد تا حدودی مشکلات را پایین بیاورد تا زمینه رشد صنعت کشاورزی این کشور مهیا شود. 

هرالدتریبون می نویسد: اقتصاد ایران به شدت به نفت وابسته است و با در نظر گرفتن تورم 20 درصدی در این کشور می توان گفت که تحریم ایران باعث می شود که قیمت خانه در پایتخت به شدت افزایش یابد. 

ولی با تمام این تفاسیر، تحریم ایران باعث خواهد شد که این کشور صادرات نفت خود را قطع کند و این روند اقتصاد جهان را با مشکل مواجه خواهد کرد و به گفته کارشناسان، نفت در صورت این اقدام به مرز 100 دلار خواهد رسید و نفت گران قیمت به تمامی مصرف کنندگان جهانی به ویژه چین و ژاپن لطمه جدی وارد خواهد کرد. 

این گزارش می افزاید: به جای اینکه ایران را وادار کنیم صادرات نفت خود را قطع کند، بهتر است با اتخاذ سیاست های درست تهران را به سوی تعلیق فعالیت های هسته ای اش هدایت کنیم؛ چون در صورت خارج کردن دارایی ها ایرانیان از بانک های اروپا، هر دو طرف مناقشه آسیب خواهند دید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین