کد خبر: ۳۹۲۴۲
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۸۴ - ۰۹:۰۹

عنان ، هالوکاست و CNN

آفتاب‌‌نیوز : وی که در مراسم اولین سالگرد یادبود قربانیان هالوکاست سخنرانی می کرد افزود انکار هالوکاست کار ریاکاران است و ما باید تا زمانی که دنیایی وجود دارد از این واقعه به عنوان یک واقعه تاسف بار یاد کنیم و همیشه آنرا بخاطر داشته باشیم. 

اظهارات عنان در حالی صورت می گیرد که 3 روز پیش ایران اعلام کرده بود  قصد دارد سمیناری برای بررسی ماجرای هالوکاست بر پا کند و در مورد حقایق آن تحقیق کند. 

این تصمیم احمدی نژاد که با مخالفت رهبران کشورهای غربی مواجه شده از تصمیمات جدی رییس جمهور ایران برای مقابله با اسراییل است. 

وی چندی پیش گفته بود کشتار 6 میلیون یهودی در ماجرای هالوکاست موضوعی است که غرب مدعی آن است و خواسته بود که اسراییل از نقشه جهان حذف شود. 

عنان بدون اشاره به نام ایران گفت: ما باید اظهارات ضد هالوکاستی را در هر جا، هر مکان و توسط هر شخصی که بیان می شود نپذیرفته و با آن مخالفت کنیم. 

وی در ادامه اظهارات خود افزود: یادآوری هالوکاست یک گوشمالی لازم برای کسانی است که هالوکاست را انکار کرده یا معتقدند در بیان آن پیش از حد اغراق شده است. 

او گفت: میلیونها یهودی و افراد بسیاری از سایر اقلیت ها به طرز وحشیانه ای در جنگ جهانی دوم به قتل رسیدند, ما نباید مردان، زنان و کودکانی را که با رنج و عذاب جان خود را از دست دادند  فراموش کنیم. 

سال گذشته مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ای را تصویب کرد که بر اساس آن 27 ژانویه روز جهانی هالوکاست نام گذاری شود. 

سربازان اتحاد جماهیر شوری در 27 ژانویه 1945 اردوگاه «آشوتیس» که به بزرگترین اردوگاه مرگ ارتش نازی برای یهودیان معروف شده بود را آزاد کردند و به همین علت سازمان ملل این روز را برای یادبود ماجرای هالوکاست انتخاب کرده است. 

این قطعنامه در اول نوامبر سال 2005 از سوی مجمع عمومی و با لابی گیری اسراییل «جان داندروف» سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل و «تام لنتوس» سناتور یهودی آمریکایی و همچنین سایر گروههای یهودی به تصویب رسید و از پشتیبانی 104 کشور برخوردار بود. 

این قطعنامه هرگونه تجدید نظر در هالوکاست یا انکار آنرا را رد می کند و کشورها را تشویق می کند تا برنامه های آموزشی درباره هالوکاست را توسعه بدهند. 

در بند 3 این قطعنامه به این موضوع اشاره شده که هر نوع انکار هالوکاست چه بصورت کامل و چه بصورت جزیی غیر قابل پذیرش است و همچنین در بند 6 از دبیر کل سازمان ملل درخواست شده تا برنامه ای برای کمک به موضوع «هالوکاست و سازمان ملل» تدوین نموده و همچنین تدابیری را برای بسیج جامعه مدنی در راستای آموزش و یادبود هالوکاست اتخاذ کند تا بتواند در آینده از بروز نسل کشی جلوگیری شود. 

تصویب این قطعنامه در حالی صورت گرفت که بسیاری از مورخینی که ابعاد مختلف این ماجرا را زیر سوال برده اند در زندان به سر می برند. 

درحال حاضر هیچ یک از مورخان برجسته، داستان های مربوط به وجود اردوگاههای مرگ در آلمان رایش را تایید نمی کنند و معتقدند داستان کشتار یهودیان در اتاق های گاز آنقدر بی اساس است که 30 سال پیش نیز از بررسی آن صرف نظر شده است. 

بسیاری از محققان و مورخان بر این باورند که اعترافات پس از جنگ «رولف هس» فرمانده ارودگاه آشوتیس بعنوان بخش مهمی از داستان کشتار هالوکاست زیر شکنجه صورت گرفته و ارزش تاریخی ندارد. 

چندی پیش  دن گیلر من سفیر اسرائیل در سازمان ملل در پاسخ به تصمیم محمود احمدی نژاد برای برگزاری سمیناری جهت بررسی ماجرای هالوکاست گفته بود، ترس من از این است که علاقه ایرانی ها برای بررسی هالوکاست به این علت باشد که آنها در حال کسب آمادگی برای به راه انداختن هالوکاست دیگری باشند.

آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز در ملاقات اخیر خود با جورج بوش اعلام کرده بود که اظهارات احمدی نژاد در خصوص هالوکاست غیر قابل قبول است. 

احمدی نژاد نیز در پاسخ به اظهارات مرکل گفته بود بوش و مرکل جنایتکاران جنگی هستند و باید بعلت حمایت از اسرائیل محاکمه شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین