کد خبر: ۳۹۲۹۴۷
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۷

کارشناس اسراییلی: استقرار سریع اس ۳۰۰ اهمیت فردو را نشان می‌دهد

یک کارشناس امنیتی اسرائیل گفت: تصمیم ایران در استقرار سریع سامانه دفاع هوایی پیشرفته اس ۳۰۰ ساخت روسیه در تاسیسات زیرزمینی غنی‌سازی اورانیوم فردو نشان می‌دهد که تا چه اندازه این مجموعه برای جمهوری اسلامی مهم است و می‌تواند پیامدهای منطقه‌ای داشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
تال اینبار رئیس مرکز تحقیقات فضا و UAV در موسسه فیشر برای مطالعات استراتژیک هوا و فضا در شهر هرتزلیا در گفت‌وگو با اورشلیم پست این اقدام ایران را خاری در چشم غرب و اقدامی تحریک‌آمیز که نشان‌دهنده اعتماد به نفس بالای ایرانیان است توصیف کرد.

این کارشناس اضافه کرد: آن‌ها می‌توانستند این سامانه را در نیروگاه اتمی بوشهر که الکتریسیته تولید می‌کند و غیرنظامی است قرار دهند. نیروگاه بوشهر نمی‌تواند بمب‌های اتمی تولید کند. آن‌ها می‌توانستند برای مثال آن را به صورت نمادین در یک پایگاه نظامی در تهران قرار دهند.

اینبار گفت:‌ سرعتی که این سامانه استقرار یافت نیز گویاست. روسیه به تدریج سامانه دفاع موشکی زمین به هوا اس ۳۰۰ را به ایران ارسال کرد و ایرانیان اقدام به نمایش اجزای آن از جمله رادارها و کابین‌های کنترل آن در مراسم نظامی در تهران کردند.

با این حال زمانی که آن‌ها همه این سامانه را دریافت کردند، بلافاصله این نمایش‌ها را قطع کردند و در استقرار آن در نزدیکی مجموعه فردو وقت را هدر ندادند.

این کارشناس مسائل امنیتی در این‌باره مدعی شد: این اقدام این پیام را مخابره می‌کند که سایت فردو برای ایرانیان بسیار با اهمیت است. فردو مانند سایت‌های دیگر نیست فردو جایی است که ایرانیان مکانیزم‌هایی را برای انفجار هسته‌ای توسعه دادند، ‌جایی که بسته فیزیک هسته‌ای توسعه یافت.

وی مدعی شد که همه توافقات با ایران بر اساس آن چیزی است که غرب می‌داند، اما ایرانیان هرگز به طور کامل به افشای برنامه خود نپرداختند. توانایی ایران در پنهان‌سازی اطلاعات ادامه دارد.

اورشلیم پست در ادامه می‌افزاید: در اوایل هفته جاری امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی فرمانده پدافند هوایی ارتش ایران گفت، اولویت اصلی ما حفاظت از تاسیسات هسته‌ای ایران تحت هر شرایطی است.

اسماعیلی بیان نکرد که آیا این سامانه عملیاتی شده یا خیر، اما اضافه کرد، امروز آسمان ایران یکی از امن‌ترین آسمان‌ها در خاورمیانه است.

اینبار گفت:‌ مشخص است که این سامانه اکنون عملیاتی شده است. به محض این‌که آن را در محوطه مستقر کنید، زمانی که کامیون‌ها پارک شوند و به الکتریسیته وصل شود عملیاتی می‌شود. این سامانه راداری دارد که می‌تواند همه اهداف را شناسایی و رصد کند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر معظم ایران روز یک‌شنبه در سخنرانی گفت: سامانه اس ۳۰۰ سامانه‌ای دفاعی است نه تهاجمی، اما آمریکایی‌ها حداکثر تلاش‌شان را کردند تا از دستیابی ایران به آن جلوگیری کنند.

به گزارش ایسنا، این کارشناس امنیتی مدعی شد، اگر ایران روزی تصمیم بگیرد تا اس ۳۰۰ را در سوریه یا لبنان مستقر کند، تبدیل به سلاحی تهاجمی می‌شود که می‌تواند برای محدود کردن فعالیت‌های هوایی در منطقه استفاده شود.

اینبار هم‌چنین گفت: ایران یک پیام داخلی را نیز مخابره می‌کند و نشان می‌دهد که برای سناریویی که غرب به توافق پایبند نباشد، آماده می‌شود.

وی با بیان این‌که اس ۳۰۰ دیوار نفوذناپذیری برای حملات بالقوه آتی ارائه نمی‌کند اضافه کرد:‌ هیچ سامانه‌ای وجود ندارد که نتوان آن را شکست داد. پرسش این است، هزینه خطر و زمانی که برای چنین کاری نیاز است چه مقدار است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین