کد خبر: ۳۹۳۰۶۶
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۵

جنجال شش میلیارد دلاری در عراق

اظهارات سه شنبه گذشته وزیر دارایی عراق درباره انتقال بیش از 6 میلیارد و 455 میلیون دلار پول عراق به خارج از کشور و واریز آن به حساب شخصی در یکی از بانک های خارجی، بحران سیاسی تازه ای در عراق ایجاد کرد که به نظر می رسد، بیش از شش میلیارد دلار ارزش مالی دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
'هوشیار زیباری' که بعد از جلسه استیضاح 25 اوت، پارلمان عراق (یکشنبه گذشته) پاسخ های او را قانع کننده ندانست و همانند 'خالد العبیدی' وزیر دفاع در آستانه سلب اعتماد قرار گرفت، روز سه شنبه هفته جاری در تلویزیون محلی 'دجله' ظاهر شد و پرونده جدیدی را در مسیر تحولات جاری این کشور گشود و مدعی شد که فردی بیش از 6 میلیارد دلار را به خارج انتقال داده و به حساب شخصی اش ریخته است، اما هرگز کسی این پرونده را دنبال نکرده است.

زیباری گفت که این پول از طریق اسناد و مدارک جعلی و خرید دلار از بانک مرکزی و انتقال آن به خارج کشور به حساب شخصی فردی به نام 'حمد الموسوی' از طریق شرکت های مختلف صرافی صورت گرفته است، اما در قضیه استیضاح به آن اشاره نشد و در عوض مسائل پیش افتاده با خاستگاه های سیاسی مطرح شد.

به محض این افشا گری جدید، به سرعت شخصیت های سیاسی و نمایندگان پارلمان نسبت به آن واکنش نشان دادند تا جایی که فراکسیون مجلس اعلای اسلامی عراق در پارلمان، خواستار پیگرد قضایی این پرونده شد.

'حمدیه الحسنی' از فراکسیون مجلس اعلا در بیانیه ای تاکید کرد که دادستان عمومی باید این سخنان وزیر دارایی عراق در یکی از رسانه ها را به عنوان ابلاغ رسمی تلقی کرده و برای پیگرد قضایی موضوع و شناسایی عوامل انتقال این پول به خارج از کشور اقدام کند.

از طرفی 'عالیه النصیف' از ائتلاف دولت قانون بر ضرورت افشای جزییات این پرونده توسط هوشیار زیباری وزیر دارایی عراق تاکید کرد.

وی در عین حال گفت: چنین مبلغ کلانی فقط از طریق اقلیم کردستان عراق امکان انتقال به خارج از کشور و واریز به حساب شخصی افراد در بانک های خارجی را دارد.

همزمان با این مطالبات پارلمانی برای پیگرد قضایی پرونده 6 میلیارد دلاری، دادستان عمومی عراق روز پنجشنبه اعلام کرد که بطور رسمی از وزیر دارایی عراق خواسته است که اسناد قانونی مخفی شدن این پول را در اختیار دادگاه قرار دهد.

'عبدالستار بیرقدار' سخنگوی دادگاه عالی عراق گفت که دادستان درخواست رسمی به زیباری داده تا جزییات انتقال این پول به خارج از کشور را ارائه کند.

هوشیار زیباری در جریان افشای این پرونده وقتی از وی سوال شد که حمد الموسوی که این پول به حساب شخصی اش واریز شده کیست؟ تاکید کرد که شخصا نمی داند این فرد کیست، اما این یک پرونده را به عنوان نمونه افشا کرده تا مردم بدانند که پرونده های فساد بزرگتری وجود دارد که برخی ها نمی خواهند به آن بپردازند.

به گزارش ایرنا، هوشیار زیباری که از اعضای برجسته حزب دمکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی است، مساله استیضاح خود را دارای خاستگاه سیاسی دانست و گفت: هدف جریان هایی که مساله استیضاح های وزیران دولت را در عراق دنبال می کنند، از کار انداختن و تضعیف دولت است و تهدید کرد که در برابر این جریان کوتاه نمی آید.

زیباری در دو دوره دولت های قبلی به ریاست نوری المالکی وزیر امور خارجه بود که در دولت العبادی به وزارت دارایی رفت.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین