کد خبر: ۳۹۳۱۴۱
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۲

صف‌های طولانی در جایگاه های سوخت کویت

دولت کویت پس از کش و قوس های فراوان و برای جبران کمبود درآمدها ناشی از کاهش بهای جهانی نفت خام، علیرغم فشارهای اجتماعی نرخ سوخت را افزایش داد و ساعاتی پیش از اجرای این مصوبه مردم به جایگاه های سوخت هجوم آورند.
آفتاب‌‌نیوز :
مصوبه هیات دولت کویت مبنی بر افزایش 40 تا 60 درصدی نرخ سوخت از ساعت اولیه بامداد پنجشنبه اجرایی خواهد شد و مردم این کشور در آخرین ساعات مانده به تغییر به جایگاه های سوخت هجوم آورده اند.

افزایش نرخ بنزین در کویت یه یکی از مضوعات و محورهای مهم خبری و تحلیلی رسانه های محلی تبدیل شده و نگرانی مردم را از پیامدها وتاثیر این مساله بر زندگی شهروندان را برانگیخته است.

افزایش بهای بنزین در کویت، به عنوان کشوری که در شورای همکاری خلیج فارس به ثبات قیمت و نرخ تورم پایین شهرت دارد امری کم سابقه است.

وزارت بازرگانی کویت نیز اعلام کرده است ، فعالیت کمیته های نظارت بر افزایش قیمت ها را به شدت افزایش داده تا با هرگونه موارد سوء استفاده و فساد برخورد کند.

بر اساس شاخص های اوپک، کویت پس از عربستان و لیبی ارزان ترین بهای سوخت را دارد و بنزین در کویت پیش از این حدود 60 فلس (19 سنت) به فروش می رسید. 

ناظران می گویند که کویت یکی از کشورهایی است که بیشترین مصرف سالانه بنزین را دارد و در این زمینه پس از آمریکا و کانادا رتبه سوم را به خود اختصاص داده است، بطوری که فروش بنزین در بازار داخلی کویت سالانه پنج میلیارد و 416 میلیون لیتر گزارش شده است.

دولت کویت در حال حاضر به دلیل کاهش بهای جهانی نفت خام با کسری بودجه بی سابقه مواجه شده و کاهش پرداخت یارانه کالاها و خدمات مصرفی از جمله یارانه بنزین افزایش 6 میلیارد دلاری درآمدهای دولتی را به همراه دارد. 

هیات وزیران کویت کمیته ویژه ای را جهت بازنگری در یارانه بنزین تشکیل داده و مقرر کرده است این کمیته هر سه ماه یکبار بنا به نرخ نفت در بازار جهانی در این زمینه تصمیم بگیرد.

به گزارش ایرنا، به عقیده کارشناسان قیمت جهانی نفت خام از زمان تغییر سیاست اوپک در نوامبر 2014 و اولویت دادن به فروش، جهت خارج کردن برخی تولیدکنندگان غیر اوپک همچون آمریکا از بازار، حدود 40 درصد سقوط کرد و این امر منجر به مشکلات مالی متعدد برای برخی کشورهای عضو اوپک شد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین