کد خبر: ۳۹۳۳۱۲
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۷

اظهارات ضد و نقیض ترامپ در مورد برخورد با مهاجران

در شرایطی که به نظر می رسید سفر چند ساعته و شتابزده ترامپ به مکزیک، به معنای عقب نشینی او از مواضع تند و تیزش علیه مهاجران غیرقانونی است، سخنرانی این نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در بدو بازگشت به کشورش، نشان داد که هنوز دورنمای شفافی از سیاست های وی در این زمینه در دست نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
ترامپ با وجود اعتراض های گسترده مردمی، روز چهارشنبه به دعوت «انریکه پنیا نیتو» رئیس جمهوری مکزیک به این کشور سفر کرد. ترامپ پیش از این وعده داده بود که برای مقابله با ورود مهاجران غیرقانونی، در مرز میان آمریکا و مکزیک دیوار می کشد و مکزیک را مجبور می کند که هزینه ساخت این دیوار را تامین کند.
اما وی روز چهارشنبه گفت که صحبتی از اینکه کدام طرف مسئول پرداخت هزینه ساخت دیوار مرزی است، به میان نیامده است. از دیدگاه رسانه ها، پیام کنفرانس خبری مشترک ترامپ و پنیا نیتو، همکاری دو کشور برای تامین امنیت مرزها و تنش زدایی در روابط دو جانبه بود.
اما رئیس جمهوری مکزیک پس از بازگشت ترامپ به آمریکا، به سرعت علیه او موضع گرفت. پنیا نیتو در صفحه توئیتری خود نوشت که در همان ابتدای دیدار به ترامپ گفته است که مکزیک هیچ گاه هزینه ساخت دیوار مرزی را قبول نخواهد کرد.
نشریه وال استریت ژورنال مدعی است که پس از توئیت رئیس جمهوری مکزیک، ترامپ هم متن سخنرانی خود را در جمع هواداران که قرار بود لحنی به نسبت متعادل داشته باشد، تغییر داد.
ترامپ در این سخنرانی که در شهر فونیکس در ایالت آریزونا ایراد شد، بر لزوم مقابله با مهاجران غیرقانونی تاکید کرد و وعده داد که یگان ویژه ای برای شناسایی و استرداد مهاجران تشکیل خواهد داد.
ترامپ با تاکید بر اینکه همه کسانی که به صورت غیرقانونی وارد آمریکا شده اند، اخراج می شوند و باید با مدارک قانونی به کشور بازگردند، گفت: مکزیک خودش هنوز نمی داند، اما به طور قطع هزینه ساخت دیوار را تقبل خواهد کرد.
گرچه جمهوریخواهان در انتظار تشریح جزئیات بیشتری از طرح برخورد با مهاجران غیرقانونی بودند، ترامپ تنها به مرور خلاصه وار اظهارات پیشین خود بسنده کرد و افزود: این انتخابات آخرین شانس کشور برای تامین امنیت مرزها، توقف مهاجرت غیرقانونی و اصلاح قوانین است.
تارنمای نشریه «نیویورک تایمز» آمریکا در بازتاب اظهارات ترامپ نوشت که سفر او به مکزیک یک «قمار بزرگ سیاسی» بود و «ترامپ پس از بازگشت به آمریکا تاکید کرد که برخورد با مهاجران دیگر برای او یک مسئله محوری نیست».
اما وال استریت ژورنال که یک رسانه با گرایش نزدیک به جمهوریخواهان است، از همان ابتدا تعبیر متفاوتی از این اظهارات داشت. این رسانه که در ماه های اخیر به تدریج علیه ترامپ موضع گرفته است، نوشت: ترامپ تنها چند ساعت پس از اینکه گمان می رفت سیاست های خود را تعدیل کرده است، مواضع سختگیرانه پیشین را که نیروی محرکه کارزار انتخاباتی او بوده است، تکرار کرد.
نشریه لس آنجلس تایمز هم سفر ترامپ به مکزیک را یک اقدام نمایشی توصیف کرد و بدون توجه به لحن محتاطانه او در دیدار با رئیس جمهوری مکزیک، نوشت، او همچنان مصمم به ساخت دیوار مرزی و برخورد با مهاجران غیرقانونی است.
اما واشنگتن پست شاید تنها نشریه آمریکایی بود که به شدت علیه عدم شفافیت و رفتارها و اظهارات ضد و نقیض ترامپ خرده گرفت. تارنمای این نشریه نوشت: شاید نبود شفافیت در این مسئله برای رسانه های خبری آزار دهنده باشد، اما این دقیقا همان چیزی است که ترامپ می خواهد. 
واشنگتن پست افزود: آن گروه از رای دهندگان آمریکایی که به دنبال تثبیت وعده پیشین ترامپ برای استرداد همه مهاجران غیرقانونی بودند، آنچه می خواستند را در سخنان او یافتند. رای دهندگانی هم که از او توقع نمایش یک چهره سیاست مدارانه داشتند، به مقصود خود رسیدند. پاسخ به هر دو این پرسش ها که آیا ترامپ مواضع خود را «تعدیل» یا «تشدید» کرد، مثبت است. 
منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین