کد خبر: ۳۹۳۵۷۹
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۵

جنگ نیابتی ایران و عربستان در عرصه نفت

یک تحلیلگر ارشد بخش انرژی در موسسه مالی اوپنهایمر در نیویورک معتقد است با در نظر داشتن عدم اعتمادی که میان کشورهای صادر کننده نفت وجود دارد، بعید است کشورهای تولید کننده نفت عضو اوپک و غیر عضو همانند روسیه در نشست 26 تا 28 سپتامبر که در الجزایر برگزار می شود به توافقی بر سر محدود کردن تولید دست پیدا کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
فاضل غیث در مصاحبه تلفنی می گوید: «اوپک بر روی یک چیز توافق دارد و آن ادامه عدم تفاهم است. عربستان سعودی و ایران اساساً در یک جنگ نیابتی قرار دارند و این وضعیت مدت ها ادامه خواهد داشت.» 

وی در ادامه به این نکته اشاره می کند که روسیه و ایران موضع مشترکی در قبال بشار اسد، رئیس جمهور سوریه دارند و هیچ راهی هم وجود ندارد که عربستان سعودی از اعمال فشار به تهران و مسکو منصرف شود. 

غیث درباره اظهار نظر الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در 15 آگوست مبنی بر مشورت روسیه با عربستان سعودی در رابطه با توقف سطح تولید در صورت لزوم، گفت: «آنها باید فراتر از پیشنهاد دادن حرکت کنند. این میزان بی اعتمادی هرگز بیشتر از اعضای تولیدکنندگان اوپک و به ویژه ایران و سپس تولیدکنندگان خارج از اوپک مانند روسیه نیست. روسیه به عربستان سعودی اعتماد ندارد و عربستان سعودی هم به روسیه اعتماد ندارد.»  

این کارشناس انرژی موسسه اوپنهایمر این نکته را هم اضافه می کند که هرگونه توافقی مرده به دنیا خواهد آمد. 

غیث پیش بینی می کند که قیمت نفت در سال آینده حدود 50 دلار در هر بشکه باشد. این در حالی است که تولیدکنندگان نفت شیل (نفت صخره ای یا نفت ماسه ای) در آمریکا با دیدن نتایج امیدوارکننده استخراج نفت از چاه های ساحلی، اشتیاق بیشتری برای تولید این گونه نفت به دست آورده اند. 

غیث می گوید: «این مسئله نشان می دهد با ورود هرچه بیشتر نفت شیل به بازار، زمان و تکنولوژی به ضرر اوپک پیش می رود.» 

وی به این نکته هم اشاره می کند که شرکت های آمریکایی به دنبال هزینه کمتر و بهبود بخشیدن به عملکرد فنی خودشان در این زمینه هستند. 

به گزارش عصر ایران به نقل از نیو یوروپ، غیث معتقد است کشورهای اوپک برای آنکه ورشکسته نشود به قیمتی بین 70 تا 80 دلار در هر بشکه نیاز دارد. آنها در حال صرف هزینه های اجتماعی فوق العاده ای هستند و اگر این اقدامات را انجام ندهند با خطر تغییر رژیم روبه رو می شوند.  

غیث می گوید ایران در مقایسه با دیگر اعضای اوپک از شرایط بسیار قوی تری دارد. «آنها اساساً برای چندین سال در محوطه جریمه قرار داشتند و حالا با پایان یافتن این شرایط از انعطاف پذیری برخوردار هستند که به کسب و کار خود ادامه دهند.» غیث این نکته را هم اضافه می کند که ایران در تلاس است تا تولید خود را به بیشترین حد ممکن برساند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین