آفتابنیوز : به گزارش خبرآنلاین،پیروز حناچی گفت: نباید همه منابع را صرفا به این دلیل که منابع مالی نداریم یا میخواهیم برای شهر منابع تامین کنیم مصرف کنیم، زیرا قرار نیست دورهای که ما در آن به سر میبریم پایان زندگی در شهر تهران باشد.
او در باره اجرایی شدن یا نشدن انتقال فرودگاه مهرآباد از تهران که چندی پیش از سوی شهرداری مطرح شده بود با تاکید بر سیاستهای وزارت راه و شهرسازی بر حمل و نقل یکپارچه درونشهری گفت: موضوعاتی در این سطح و اندازه میتواند توسط شهرداری تهران درخواست و طرح شود اما در نهایت از آنجاییکه بر اساس قانون، اقدام کننده شهرداری تهران نیست نمیتواند به اجرا درآید.
دبیر شورایعالی شهرسازی و معماریایران تاکیدکرد:در اسناد بالادستی همچون طرح جامع شهر تهران و مجموعهشهری تهران برنامههایی برای اجرا در نظر گرفته شده که اساسا شامل انتقال فرودگاهها نمیشود. بحث انتقال پادگانهای بزرگ کشور قانون داشته و مسیر شورایعالی شهر سازی را طی میکند.
معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: بر اساس اسناد بالادستی و برنامههایی که برای شهر تهران در سطح کلان دیده شده قطعا انتقال فرودگاه وجود ندارد. اما شامل انتقال پادگانها حداقل آن بخشی که لشگری است میشود.
حناچی تصریح کرد: اگر گردش کار مطابق قانون شروع شود انتقال پادگانها محقق میشود.
وی با تاکید بر اینکه تمامی انتقالاتی که در سطح کلان برای پادگانها، فرودگاه ها و اصولا هر نوع انتقالی در شهرها در مقیاس بالای ده هکتار باید مسیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران را طی کند افزود: بدون طی کردن مسیر شورایعالی شهرسازی و معماری، طرحها، نه سندیت دارد و نه مرجع قانونی حساب میشوند. البته کمیسیون ماده ۵ میتواند نظر خود را به شورایعالی شهرسازی و معماری کشور ارائه نماید.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: وقتی میگوییم طرحها در کمیسیونها مورد بررسی قرار میگیرد؛ بدینمعناست که پیشنهادات مطرح شده در موضوعاتی همچون لزوم انجام، امکانپذیر بودن، به مصلحت بودن و دیدن افقهای طرح، همهجانبه دیدن موضوع و دیدن منافع بلندمدت شهر وندان در کنار دیدن منافع ذینفعان انتقال پادگانها مورد بررسی قرار میگیرد. در همین رابطه نیز بررسی کامل صورت میگیرد که آیا اجرای طرحها پیشنهادی اصولا لازم است اجرا شوند و آیا کاری که میخواهد انجام شود بهترین کار است یا میتوان به جای آن کار دیگری انجام داد؟
با نگاه توسعه پایدار برای شهرها برنامهریزی کنیم
به گزارش پایگاهخبری وزارت راه و شهرسازی،حناچی گقت: از تهران بهرهگیری زیادی شده است. باید فرصتهای باقیمانده کلان تهران را برای نسلهای بعد بگذاریم. زیرا قرار نیست دورهای که ما در آن به سر میبریم آخر و پایان زندگی در شهر تهران باشد.
وی افزود: باید تلاش کنیم تا همه منابع را صرفا به این دلیل که منابع مالی نداریم یا میخواهیم برای شهر منابع تامین کنیم زیر بار نبریم. اساسا توسعهپایدار نیز به همین معنا است و شهرداریها باید به فکر توسعهپایدار شهرها باشند. بدینمعنا اگر ۱۰۰ واحد منابع در اختیار داریم باید ۶۰ درصد آن را برای نسلهای بعد نگاه داریم و با این نگاه برای آینده شهرهایمان برنامهریزی کنیم.