آفتابنیوز : کامیاب صدری در گفتوگو با ایسنا، به اعلام جزئیات ساماندهی سرویس مدارس پرداخت و اظهار کرد: نرخ سرویس مدارس در سال جاری بر
اساس مصوبه شورای شهر 15 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
وی افزود: سال گذشته مبنای محاسبه مسافت و کیلومتر طی شده بود و جزئیات آن طی بخشنامهای ابلاغ شده است که برای سواری، ون و ... متفاوت است. نرخهای ابلاغی مصوب شورای شهر برای انواع سرویس مدارس، باید در سایت و تابلو اعلانات منطقه و مدرسه در معرض دید والدین قرار بگیرد.
رئیس انجمن اولیاء و مربیان شهر تهران با بیان اینکه در آیین نامه اجرایی سه مولفه زمان، نوع خودرو و مسافت برای محاسبه نرخ کرایه درنظر گرفته شده است گفت: این در حالی است که در دوسال اخیر شورای شهر تنها دوعامل مسافت و نوع خودرو را برای تعیین نرخ کرایه لحاظ میکند و عنصر زمان و بحث ترافیک در نظر گرفته نمیشود که چالشهایی برای رانندگان و اولیاء ایجاد کرده است زیرا نرخها واقعی نیست.
صدری افزود: نرخ سرویس مدارس تا 30 کیلومتر دارای مبناست و بیشتر از آن توافقی خواهد بود.
نحوه عقد قرارداد با پیمانکاران سرویس مدارس
وی درباره نحوه عقد قرارداد با پیمانکاران سرویس مدارس گفت: در حال ساماندهی امر هستیم و پیمانکاران باید تا پایان آبان ماه از وضعیت حقیقی به حقوقی تغییر کنند به این معنا که یا باید موسسه داشته باشند یا شرکت تضامنی با سایر پیمانکاران تشکیل دهند. 800 پیمانکار داریم که ساماندهی آنها بر عهده ادارات آموزش و پرورش مناطق و کارگروه حمل و نقل است. پس از ارائه مستندات از سوی پیمانکاران مدارس با آنها قرارداد میبندند و طبق قرارداد موظف به همکاری و تامین خودرو و راننده هستند.
رئیس انجمن اولیاء و مربیان شهر تهران ادامه داد: نظارت بر عملکرد رانندگان و خودروها بر عهده تاکسیرانی است و سازمان تاکسیرانی شرکتهایی را به ما معرفی میکند و پیمانکاران موظفند، به منظور تمهید مقدمات مربوط به نظارت بر رانندگان و تایید صلاحیت آنها، از طریق مراجع ذیربط تاپایان شهریورماه95 اقدام کرده و فهرست مشخصات رانندگانی که دارای پرونده مورد تایید شرکت تاکسیرانی اند را جهت تایید صلاحیت راننده (تایید سوءپیشینه و عدم اعتیاد) به حراست و کارشناس انجمن آموزش و پرورش منطقه ارجاع دهند تا در نهایت برچسب سرویس مدرسه دریافت کنند.
برخورد با مدارسی که با رانندگان فاقد صلاحیت قرارداد ببندند
وی ادامه داد: بیش از 20 جلسه با پیمانکاران و مدیران شرکتهای تعاونی و کارشناسان مسئول برگزار شده است و سعی میکنیم سرویس دهی مناسب باشد. همچنین با مدارسی که خارج از مقررات و ضوابط حمل و نقل سرویس دانشآموزی فعالیت کرده و یا از خودرو و رانندگان فاقد صلاحیت استفاده کنند، مطابق قانون برخورد خواهد شد.
تخفیفات سرویس مدارس
صدری درباره تخفیفات سرویس مدارس نیز گفت: امسال برای فرزندان فرهنگیان بین پنج تا 10 درصد، برای فرزندان زنان سرپرست خانوار حدود 30 درصد و برای دانش آموزان نیازمند پنج تا 10 درصد از محل چهاردرصد جدول توزیع درآمد سرویس دانشآموزی تخفیف ارائه میشود.
وی با اشاره به استفاده 130 هزار دانشآموز تهرانی از سرویس مدارس در سال گذشته اظهار کرد: پیشبینی میکنیم امسال 20 درصد به این تعداد افزوده شود. حدود 21 هزار راننده خدمات سرویس دهی دانش آموزی داشتند.
نحوه اعلام شکایات اولیاء از سرویس مدارس
رئیس انجمن اولیاءو مربیان در پاسخ به پرسش دیگری درباره نحوه اعلام شکایات اولیاء از سرویس مدارس اظهار کرد: اولیاء ابتدا میتوانند موضوع را با رئیس انجمن اولیاء و مربیان مدرسه در میان بگذارند، اگر نتیجه نگرفتند میتوانند به کارشناس مسئول انجمن در منطقه مراجعه کنند. ادارات ارزیابی و عملکرد آموزش و پرورش در هر منطقه نیز می تواند پاسخگو باشد و باید حتما به موضوع رسیدگی کند. در نهایت دفتر انجمن اولیاء و مربیان در اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران نیز پاسخگوی رسیدگی به موارد تخلفی احتمالی است و اولیاء می توانند با شماره تلفن 88961820 تماس حاصل کنند.
صدری درباره علل عمده شکایت از سرویس مدارس گفت: عمدهترین شکایات مربوط به نرخهای دریافتی است. از ابتدای مهرماه نظارت نامحسوس بر سرویس مدارس خواهیم داشت به این ترتیب که در هرمنطقه پنج نفر از اولیاء به صورت داوطلبانه از سوی منطقه به ما معرفی میشوند و ما برای آنها ابلاغ نظارت صادر می کنیم. این افراد با خودروهایی که سازمان تاکسیرانی در اختیار ما میگذارد برای بازید سرزده به مدارس مراجعه میکنند و اگر شکایتی باشد مستقیما بررسی و به سازمان تاکسیرانی منتقل میشود.
وی ادامه داد: علاوه بر این رانندگان را ترغیب میکنیم تا نسبت به نصب اختیاری جی.پی.اس بر روی خودروهایشان اقدام کنند که کمک میکند تا اولیاء بتوانند رفتوآمد دانش آموزان را نیز رصد کنند.