کد خبر: ۳۹۴۱۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷

آمریکا به اردوغان نه گفت

در حالی که رئیس‌جمهوری ترکیه به آمریکا و روسیه پیشنهاد داده است تا در شمال سوریه "منطقه پرواز ممنوع" ایجاد شود. آمریکا گفته است با این پیشنهاد مخالف است.
آفتاب‌‌نیوز :
رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه دوشنبه در نشست گروه ۲۰ با اشاره به اینکه شهرهای جرابلس تا اعزاز در شمال سوریه به دست تروریست‌های داعش افتاده بود، گفت: ما روی این پیشنهاد کار می‌کنیم تا در شمال سوریه منطقه پرواز ممنوع اعلام کنیم.


به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه،  رئیس جمهوری ترکیه در اظهاراتی تلویزیونی گفت: این پیشنهاد من به آقای پوتین و آقای اوباما است. می‌توان این کار را با کمک نیروهای ائتلاف انجام داد.

 ترکیه در ۲۴ اوت یک عملیات جاه‌طلبانه در داخل خاک سوریه انجام داد و بدون اجازه دولت مرکزی سوریه، تانک و نیروی ویژه برای پشتیبانی شورشیان اپوزیسیون اعزام کرد. روز یکشنبه تروریست‌های داعش از آخرین مواضع خود در مرز ترکیه و سوریه بیرون رانده شدند. این منطقه به لحاظ استراتژیک حائز اهمیت بود و یک نقطه کلیدی مهم در مسیر تامین تدارکات و نیرو محسوب می‌شد.

آنکارا غالبا خواستار ایجاد یک منطقه امن در داخل سوریه می‌شود و معتقد است که باید از ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع حمایت به عمل آید. اردوغان در چین تاکید کرد که به رهبران جهان در نشست سال گذشته آنتالیا گفته است که "می‌توان یک منطقه امن ایجاد کرد و مساله بحران آوارگان و پناهجویان را حل کرد."

او افزود: حال در این نشست به تمام دوستانمان می‌گویم که ما این مساله را مطرح کرده و به آنها چنین گفته‌ایم. ما همچنین با روسیه برای برقراری آتش‌بس در حلب پیش از عید قربان (۱۲ سپتامبر) همکاری می‌کنیم.

این در حالی است که لری کورب، معاون پیشین وزیر دفاع آمریکا در توجیه مخالفتش با ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه گفت:‌ این امر عدم ورود داعش یا جبهه النصره به این مناطق را تضمین نمی‌کند.

کورب ادامه داد، ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه مستلزم حضور ۱۰ هزار نیرو برای تضمین عدم نفوذ تروریست‌ها به آنجاست.

کورب به الجزیره گفت:‌ هیچ راه آسانی برای بحران سوریه وجود ندارد و فجایع انسانی سوریه یادآور بحران روآنداست.

از سوی دیگر، در این راستا ارتش ترکیه روز دوشنبه تجهیزات نظامی جدیدی را به داخل سوریه گسیل کرد تا به شورشیان سوری کمک کند و اجازه پیشروی بیشتری دهد.

 منابع امنیتی ترکیه گفتند، تجهیزات نظامی جدید شامل تانک، خودروهای زرهی، توپخانه و موشک‌های هوک و آتشبارهایی است که به دست نیروهای ترکیه در مرزهای سوریه و ترکیه رسید.

وزارت دفاع ترکیه نیز گفت، توپخانه‌های این کشور روز دوشنبه در چارچوب عملیات سپر فرات مقرهای داعش در شمال حلب را هدف قرار دادند.

در عین حال شورشیان سوری تاکید کردند، با حمایت نیروهای ترکیه توانستد هفت روستای دیگر  در منطقه حد فاصل بین جرابلس و شهر الراعی در حومه شرقی حلب را تحت کنترل بگیرند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
کمال
|
Germany
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
1
1
حق با ترکیه است
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین