کد خبر: ۳۹۴۵۱
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۴:۲۵

آخرین پیروزی شارون در حال کما

آفتاب‌‌نیوز :  روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به سیاست های فعلی اسرائیل و فلسطین می نویسد: آریل شارون همچنان در بیمارستان هداسه اورشلیم در کما به سر می برد ولی می توان گفت که او شاید قبل از مرگ به پیروزی دیگری دست یافت. 

از جهت دیگر می توان گفت که پیروزی حماس نه تنها نتیجه غیر قابل انکار سال ها نخست وزیری شارون بود، بلکه یکی از آروزهای دست نیافتنی وی نیز محسوب می شد. 

هفته گذشته کارشناسان سیاسی خاطر نشان کردند که اگر حماس در این انتخابات پیروز نشود، این گروه اسلامی برای بقا باید با اسرائیل مبارزه کند و نکته جالب این است که حماس، لیکود و کادیما اکنون به شدت به یکدیگر احتیاج دارند.
 
مقامات رژیم اسرائیل اکنون می تواند این نکته را بیان کنند در مقابل با این گروه به مبارزه بر می خیزند چون از نظر اسرائیل و امریکا، گروه اسلامی جهاد و حماس تروریست و بسیار خطرناک محسوب می شود و همچنین رهبران این دو گروه با اشاره به این موضوع که در مقابل فشارهای اسرائیل مجبور به دفاع هستند به مقابله با اسراییل ادامه خواهند داد. 

ولی این نکته را نیز باید در نظر گرفت که مردم فلسطین حماس را انتخاب کردند تا پس از سال ها جنگ و کشمکش داخلی، گروهی بر آنان حکومت کند که فقر و فشارهای اقتصادی را تا حد زیادی از زندگی آشوب زده آنان بزداید و رای آنان این موضوع را به تمامی جهانیان ثابت کرد. 

سیاستمداران غربی همگی معتقدند بودند که عقب نشینی از نوار غزه بهترین راه حل برای دو منطقه است ولی اکنون با حذف چهره سیاسی شارون از جهان و جانشینی ایهود اولمرت که نسبت به شارون سرسخت تر است و روحیه جنگ طلبی دارد؛این روند متوقف خواهد شد.
 
با این تفاسیر اکنون این سوال مطرح می شود که حماس قادر خواهد بود صلح را برای مردم فلسطین به ارمغان بیاورد یا نه؟ 

اولمرت پس از جانشینی آریل شارون در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بی بی سی گفت: عقب نشینی از کرانه باختری منجر به برقراری صلح نمی شود و به عقیده من گفت و گو با فلسطینی ها کارساز نخواهد بود. 

وی افزود: اگر حماس برنده انتخابات فلسطین شود، دولت وی تحت هیچ شرایطی با آنان مذاکره نخواهد کرد و امریکا و اروپاییان نیز به یک گروه تندرو اجازه حکومت نخواهند داد. 

از سوی دیگر بسیاری از امریکایی ها پس از اعلام خبر پیروزی حماس خوشحال شدند و اعلام کردند که این پیروزی برای آینده این منطقه بسیار مناسب خواهد بود.

 بنجامین نتانیاهو، رهبر تندرو و حزب لیکود نیز در سخنرانی مواضع خود در قبال این پیروزی به روشنی بیان کرد و گفت: امروز حماس شکل گرفت و این نمایی از ایران در تصویری به شکل طالبان است. 

اسراییل اکنون هشدارهای جدی را خصوص فعالیت های هسته ای ایران داده و اگر تهران در این زمینه پیشرفت کند، ما به این کشور حمله خواهیم کرد و به هیچ عنوان اجازه دخالت مقامات تهران را در اوضاع فلسطین نخواهیم داد. 

روزنامه گاردین در ادامه می نویسد که نتایج اسفناک جنگ عراق اکنون برای همه واضح و روشن است همان طور که قبل از شروع جنگ نیز بسیاری از سران نسبت به عواقب آن هشدار داده بودند. 

حمله نظامی امریکا ـ اسراییل به ایران حتی اگر انگلیس نیز به آنها کمک نکند، نتایج بدتری را خواهد داشت که اثرات منفی آن بر تمامی جهان مشهود خواهد بود. 

ایران روزنامه چاپ انگلیس نوشت: سران کشور ما نیز در مقابل ایران بسیار احساس عمل می کنند. تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا باید این نکته را در نظر بگیرد که دخالت در امور اسراییل و فلسطین به امریکا کمک می کند تا نقشه راه خود را کامل و اجرا کند. 

دولت بریتانیا باید بداند که بوش اکنون واکنش های شدیدی را از خود نشان نمی دهد و با احتیاط وارد عرصه های بین المللی می شود، پس سران انگلیس نیز باید با هوشیاری در جوامع بین الملل اقدام کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین