کد خبر: ۳۹۴۵۲۵
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲

عوارض آلودگی محیط زیستی اهواز کجا هزینه شده است؟

نماینده تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان گفت: شهرداری اهواز و شورای اسلامی شهر باید در خصوص میزان درآمدهای ناشی از آلودگی‌های محیط زیستی به مردم توضیح دهند و بگویند که با وجود درآمد 70 میلیارد تومانی از محل عوارض آلودگی، برای احیا محیط زیست اهواز چه کرده‌اند؟
آفتاب‌‌نیوز :
هژیر کیانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که شهرداری و شورای شهر اهواز باید به مردم توضیح دهند که عوارض آلودگی در کجا هزینه می‌شود؟  اظهار کرد: این‌که در آمدهای حاصل از منابع آلاینده های نفتی و صنعتی در اهواز برای نگهداری فضای سبز هزینه شده است، پاسخ درستی به مردم نیست.

وی افزود: اساسا بودجه‌بندی سالیانه باید بر اساس سایر منابع درآمدی شهرداری در نظر گرفته شود و درآمدهای ناشی از آلودگی محیط زیستی باید در توسعه فضای سبز و کمربند سبز اهواز هزینه شود. از اعضای شورای شهر می‌خواهیم ضمن نظارت بر این روند، گزارش عملکرد نظارتی خود  را به مردم ارایه کنند.

کیانی گفت: وقتی از صنایع یا وزارتخانه نفت انتقاد می‌کنیم که چه بر سر محیط زیست خوزستان آورده‌اید در پاسخ به ما می‌گویند که در مقابل عوارض آلودگی را به شهرداری اهواز پرداخت می‌کنیم!

وی ادامه داد: از مدیران شهرداری می‌خواهیم ضمن هزینه‌کرد این منابع برای احیا و مرمت طبیعت و محیط زیست زخم‌خورده خوزستان و کلانشهر آلوده اهواز، به مردم و سازمان‌های مردم نهاد گزارش دهند که دقیقا صرف کدام بخش از ترمیم و احیا محیط زیست شده است؛ صرف هزینه‌کرد در نگهداری  فضای سبز، توجیه قابل قبولی نیست.

این فعال محیط زیست گفت: بخش سوال برانگیز ماجرا  اینجا است که بودجه در نظر گرفته برای نگهداری فضای سبز را معادل درآمدهای حاصل از عوارض آلودگی‌ها در نظر گرفته‌اند و اگر چنین باشد یعنی این‌که در بخش احیا محیط زیست برنامه‌ای صورت نگرفته است و پولی که به قیمت آلودگی هوای مورد نیاز برای تنفس مردم به دست می‌آید صرفا برای نگهداری فضای سبز است.

کیانی اظهار کرد: به همین منظور طی نامه‌ای رسمی از اعضای محترم شورای شهر خواهیم خواست تا ضمن روشنگری، برنامه مدون شهرداری اهواز را برای هزینه‌کرد دقیق این منابع که بالای 70 میلیارد تومان برآورد می‌شود، به مردم  اعلام کنند.

وی گفت: بی‌توجهی شهرداری کلانشهر اهواز برای ایجاد یک معاونت یا ایجاد دبیرخانه سازمان‌های مردم‌نهاد، موجب بروز بسیاری از مشکلات شده است و عدم استفاده از سرمایه‌های اجتماعی یعنی این‌که شورا و شهرداری اهواز توان این سازمان‌های مردم نهاد را باور نداشته یا جایگاه سمن‌ها را به خوبی درک نکرده‌اند.

نماینده تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان اظهار کرد: متاسفانه شهرداری کلانشهر اهواز در این راه، بسترسازی اولیه و لازم را برای سازمان‌های مردم‌نهاد انجام نداده و از دولت عقب است و این حق مردم و داوطلبان مشارکت‌جو است تا حداقل‌های لازم را برای فعالیت در اختیار داشته باشند.

وی ادامه داد: از شورای شهر می‌خواهیم که نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در مشارکت در بخش نظارتی و شیوه هزینه‌کرد این در آمدهای عمومی دیده شود؛ این یکی از انتظارات سازمان‌های مردم‌نهاد است که نمایندگان منتخب کمیته‌های نظارتی خود را در جریان بهبودی و احیا محیط زیست خوزستان و طرح‌های شهرداری داشته باشند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین