آفتابنیوز : در دور تازه «مروارید» این نشریه بر آن است که تجربه یک کارِ ویژه درباره موضوعاتی که عموما در غبار جنجالهای روزمره گم میشوند را در کنار مخاطبان بیازماید و کمی به حوزه «روزنامهنگاریِ پژوهشی» نزدیک شود؛ همان گمشدهای که از اساس در سپهر رسانهای ایران جایی ندارد و جز برخیهای محدود، کسی سراغ از این مدلِ کارِ جدی مطبوعاتی نمیگیرد.
نخستین شماره دوره تازه انتشار این مجله، با پروندهای مفصل، افزون بر گزارشهای میدانی و مطالعههای موردی بر فضای آموزش و پرورش در فندلاند و کره جنوبی، به سراغ «کتابهای درسی» رفته و عنوان «دیکتاتوری کلمات» را بر پیشانی دارد. موضوعی مهم که البته تاکنون در میان مباحث کلان حوزه تعلیم و تربیت و کارکردها و ناکارکردهای آن، به دست فراموشی سپرده شده است. نوشتارهایی از محمدعلی اسلامی ندوشن با عنوان «فرهنگِ مشوش در غیابِ هنرِ فکر کردن»، فریدون مجلسی درباره شعر «علی مردان خان» در کتاب های درسی قدیم و هادی خانیکی درباره «ضرورت جدی گرفتن تنفس ارتباطی شهروندان» به همراه گفت و گوهایی با مصطفی ملکیان با محوریت «5 نقص اساسی در نهاد آموزش و پرورش»، ابراهیم حقیقی درباره «گرافیک و تصویرسازی کتاب های درسی» و مسعود سپهر درباره «طراحی گرافیک و قلم کتابهای درسی» در این شماره آمده است. همچنین آخرین تحریر روانشاد ابوطالب میرعابدینی درباره «درنگی بر نگارش و نگرش در تولید متون درسی» در این مجله منتشر شده است.
شماره یک مجله مروارید، در 112 صفحه و به قیمت 5 هزار تومان منتشر شده و از صبح چهارشنبه، 17 شهریور روانه کتابفروشیها و دکههای مطبوعاتی شده است.