کد خبر: ۳۹۴۶۳۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۰

واکنش هنرمندان به درگذشت فرهنگ شریف

کیوان ساکت گفت: درگذشت فرهنگ شریف - نوازنده پیشکسوت تار - زنگ خطری برای دیگران است که از بازماندگان تجلیل و برای آن‌ها گرامیداشت برگزار کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
این نوازنده اظهار کرد: با صد افسوس و دریغ و درد، یکی از سرمایه‌های هنر ایران از میان ما رفت، امسال تا امروز با درگذشت استاد عباس کیارستمی، استاد داود رشیدی و اکنون استاد فرهنگ شریف، مردم ایران و جامعه هنری سال دردناکی را تجربه کرده‌اند.

او با بیان تسلیت خود برای درگذشت فرهنگ شریف به خانواده این هنرمند، جامعه هنری و ملت هنردوست ایران، گفت: واضح است که مرگ، امری است که تمام مردم کره زمین آن را تجربه می‌کنند؛ اما سوال و گلایه من این است که اگر ما نگران تهاجم فرهنگی و رو آوردن فرزندان‌مان به یک فرهنگ دیگر هستیم که تجانسی با فرهنگ ما ندارد، چرا صداوسیما و رسانه‌های دیگر به جای معرفی هنرمندان برجسته‌ و شایسته‌ای مانند فرهنگ شریف و کسانی که اسوه اخلاق‌اند و همچنین تهیه و ارائه فیلم شرح حال، درد و دل، خاطرات و تجربیات آن‌ها که می‌تواند الگوی فرهنگی و هنری جوانان باشد، سریال‌های کره‌ای را پخش می‌کند؟ چرا میلیاردها تومان صرف سریال‌های خارجی می‌شود که هیچ سودی برای فرهنگ مردم ندارد؟!

وی تأکید کرد: این گمراهی فرهنگی یا حتی سردرگمی فرهنگی مسؤولان، ارتباط میان مردم و هنرمندان پیشکسوت را قطع کرده است.

ساکت افزود: اگر ما به ایرانی بودن خود افتخار می‌کنیم، به‌دلیل داشتن زبان، شعر و فرهنگ‌مان است. استاد فرهنگ شریف یکی از هنرمندان نوآور و تجربه‌گرا بود و موسیقی ردیف را که ویژه عده‌ای خاص بود، با ابداع شیوه‌ای نو در نواختن تار، به میان مردم آورد و نقشه اشاعه فرهنگی او در طول شش دهه انکارناپذیر است.

هوشنگ کامکار: افرادی مانند فرهنگ شریف خورشید موسیقی ملی هستند

هوشنگ کامکار درپی درگذشت فرهنگ شریف - نوازنده پیشکسوت تار - گفت: موسیقی ایران اگر چیزی دارد، از افرادی مانند فرهنگ شریف است که سکوی پرش موسیقی بودند. افرادی مانند او، خورشید موسیقی ملی ما هستند.

سرپرست گروه موسیقی کامکارها در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که ضایعه خیلی اسف‌بار و دردناکی برای جامعه موسیقی اتفاق افتاده است، اظهار کرد: یکی از خصوصیات بارز فرهنگ شریف، صاحب سبک بودن او بود. ما نوازنده‌ی تار زیاد داریم، اما سبک شریف مشخص بود. فعالیت‌هایی که او در زمینه موسیقی ملی ایرانی داشت، بر هیچ کسی پوشیده نیست.

او با یادآوری این‌که تمام اعضای گروه کامکارها با سازهای این اساتید بزرگ شده‌اند، ادامه داد: افرادی مانند فرهنگ شریف در گوش و قلب تمام موزیسین‌های ایرانی جا دارند. نام او در موسیقی و قلب ایرانیان هنردوست تا ابد جاودانه خواهد ماند و هیچ چیزی نمی‌تواند ارزش آن را کم کند.

کامکار با گلایه از این‌که دست‌اندرکاران به موزیسین‌های سالخورده و پیشکسوت توجه نمی‌کنند، گفت: این موضوع بسیار باعث تأسف گروه کامکارها و شخص من است. ما اکنون اساتید زنده‌ای مانند استاد دهلوی داریم که خبری از آن‌ها به گوش نمی‌رسد و کسی نمی‌داند چگونه روزگار را سپری می‌کنند.

حسام‌الدین سراج: فرهنگ شریف از ارزش‌های موسیقی بود

حسام‌الدین سراج - خواننده - درپی درگذشت «فرهنگ شریف» گفت: متأسفم که این گوهر گران‌بها را از دست دادیم.

این خواننده موسیقی سنتی در گفت‌وگو با ایسنا، تأکید کرد: آقای شریف - نوازنده پیشکسوت تار - از ارزش‌های موسیقی ایرانی پس از استاد جلیل شهناز بود و شیوه سرآمدی در نوازندگی تار داشت.

او با اشاره به این‌که من تجربه همکاری با فرهنگ شریف را داشتم، افزود: ایشان بسیار با اخلاق و متواضع بود. نوازندگی‌اش نیز صرفا ردیف موسیقی نبود و صاحب سبک بود. ساز او بسیار با شور و حال بود.

فرهنگ شریف - نوازنده پیشکسوت تار - امروز (۱۷ شهریورماه) در تهران درگذشت. او با ابداع‌هایی که در نحوه‌ی انگشت‌گذاری و مضراب‌زنی در نقاط مختلف سیم‌های تار انجام داده، از این ساز صدایی متفاوت درآورده که بسیاری از کارشناسان معتقدند، زیباترین صدای تولیدشده از ساز تار است.

شریف در سال ۱۳۱۰ در شهرستان آمل به دنیا آمد و از همان دوران کودکی به موسیقی گرایش زیادی داشت، به‌طوری که وقتی پدرش یک‌بار با تار قطعاتی را می‌زد، او به ذهن می‌سپرد و همان قطعات را می‌نواخت. وقتی پدر ذوق و استعداد پسرش را دید، او را تشویق کرد و به کلاس‌های استاد علی‌اکبرخان شهنازی برد. به این ترتیب، فرهنگ شریف تحت تعلیم استاد شهنازی قرار گرفت و پرورش یافت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
علی دالوندی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
0
2
استاد شریف هرگز نمرده است او با رفتنش جاودانه شد
ناشناس
|
Germany
|
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
0
1
روحش شاد و یادش گرامی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
0
1
سالها باید ماند تا دیگری بیاید. اما ......
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
0
1
شریف واقعا" شریف بود مردی بی جانشین
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین