کد خبر: ۳۹۴۸۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶

جان باختن 90 هزار حاجی در14سال

روزنامه لبنانی الاخبار نوشت به اسنادی دست یافته است که نشان می دهد آل سعود در مدیریت حج و تضمین امنیت جانی حجاج بیت الله الحرام ناتوان بوده و بعد از نفت از این فریضه برای تحقق اهداف سیاسی خود و صدور اندیشه تکفیری وهابی در منطقه و جهان به ویژه جهان اسلام سوء استفاده می کند.
آفتاب‌‌نیوز :
 الاخبار در شماره روز جمعه خود نوشت که این اسناد را که مربوط به حوادث جان باختن حجاج بیت الله الحرام در طول 14 سال گذشته از جمله فاجعه منا و سقوط بالابر در حرم مکه مکرمه است، در پایگاه الکترونیکی خود منتشر خواهد کرد. 

این روزنامه لبنانی تاکید کرد: فاجعه منا، یکی از بزرگترین فاجعه ها در تاریخ حج بوده است و مقامات رژیم سعودی در سال های گذشته همواره تلاش کرده اند تا با پنهان کاری و گمراه سازی بر ناتوانی و سوء مدیریت خود از جمله حج سال گذشته سرپوش بگذارند. 

به گزارش ایرنا،الاخبار با اشاره به واکنش بیشتر کشورهای اسلامی به فاجعه منا و رفتار رژیم سعودی از جمله جمهوری اسلامی ایران که بیشترین خسارت ها را در این فاجعه متحمل شده است، خاطرنشان کرد: مقامات سعودی به طور رسمی تعداد حجاج جان باخته در فاجعه منا در موسم حج سال گذشته را تنها 769 تن و تعداد زخمی ها را 694 تن اعلام کرده اند.

این روزنامه لبنانی به کارشکنی های رژیم سعودی برای جلوگیری از حضور همه حجاج ایرانی و برخی کشورهای دیگر از طریق کاهش سهمیه در مناسک حج امسال، تصریح کرد: رژیم سعودی در اقدامی معنا دار با قرائت دعای کمیل مخالفت می کند و اعلام برائت از مشرکان به ویژه رژیم صهیونیستی را برنمی تابد و برای بدست آوردن رضایت استکبار و صهیونیسم جهانی، حاضر شده است مانع مشارکت حجاج برخی کشورها مانند ایران، سوریه ، یمن و لبنان شود.

الاخبار نوشت:یک سال از فاجعه منا گذشت اما سعودی جرئت نکرده تا به وعده خود برای تحقیقات عمل کند و حتی حاضر نشده مسئولیت خود در این فاجعه را تحمل و از مسلمانان عذرخواهی کند و در نتیجه صدها خانواده از کشورهای مختلف جهان همچنان منتظرهستند تا از سرنوشت عزیزان خود و حقیقت ماجرا مطلع شوند.

این روزنامه لبنانی افزود: سعودی بسرعت و بدون کسب اجازه از خانواده حجاج جان باخته ، بسیاری از آنها را در مکان هائی نامعلوم دفن کرد تا شاید خود را از پاسخگوئی رها کند.

الاخبار تاکید کرد: رژیم سعودی که روزی می توانست از ناتوانی خود در مدیریت حج و از گناهی که مرتکب شده است، استغفار کند، اکنون به یک« مجرم واقعی» تبدیل شده و در وحشی گیری خود بجائی رسیده که بجای معذرت خواهی از خانواده قربانیان فاجعه منا ، با بی شرمی تمام دیگران را مسئول می خواند.

« تنها کمتر از یک هفته از فاجعه منا نگذشته بود که «سلمان بن عبدالعزیز»با ارسال پیامی به «محمد بن نایف» ولی عهد سعودی به دلیل آنچه « موفقیت در برگزاری مناسک حج » خواند، به او تبریک گفت». 

روزنامه لبنانی با مشکوک خواندن سکوت برخی کشورها که بیشتر تحت فشار سعودی با بهانه منافع مشترک آنها با ریاض صورت گرفته است، خاطرنشان کرد:سعودی حتی حاضر نشد یک مسئول اداره امور حج را برکنار کند و « بندر بن حجار» تا امروز در راس وزارت حج سعودی قرار دارد به ویژه این که فاجعه منا چند روز بعداز سقوط بالابر در حرم مکه مکرمه رخ داد.

« سعودی نه تنها از محاکمه و مجازات « گروه بن لادن» یکی از بزرگترین شرکت های پیمانکاری در توسعه حرم مکه مکرمه که در پرونده سقوط بالابر نقش داشت، امتناع کرد بلکه طرح های جدیدی را به آن واگذار کرد».

الاخبار تصریح کرد: سعودی تاکنون از پرداخت غرامت و دیه به خانواده قربانیان خودداری و از پذیرش ضعف ، سوء مدیریت و اهمال کاری های خود در برگزاری مناسک حج امتناع کرده و اجازه نداده است قبر جان باختگان فاجعه مشخص شود و از کشف حقیقت فاجعه منا جلوگیری می کند زیرا به این امید دل بسته که با مرور زمان مسلمانان این فاجعه را فراموش می کنند. 

این روزنامه لبنانی با اعلام اینکه « به اسناد اداره مناسک حج و عمره سعودی دست یافته است و آنها را در پایگاه الکترونیکی خود منتشر خواهد کرد»،نوشت: این اسناد ضعف و ناتوانی سعودی در اداره مناسک حج وعمره و شفاف نبودن آن در خصوص حوادث و فاجعه ها در موسم حج تمتع و حج عمره در سال های گذشته را فاش می کند.

الاخبار افزود: در این اسناد، تعداد جان باختگان از سال 1423 هجری تا 1437 هجری تحت عنوان کلی حجاج همه کشورها شامل تعداد ، نام ، هویت ، عمر و تاریخ درگذشت، فاش شده است.

براساس این اسناد که سه هزار و 121 صفحه هستند، 90 هزار و 267 حاجی و عمره گذار در سرزمین وحی جان باخته و بزرگترین فاجعه ، فاجعه سال گذشته در منا است.

این روزنامه لبنانی تاکید کرد: با بررسی این بیانیه ها به این نتیجه می توان دست یافت که سعودی به افکار عمومی جهان اسلام فقط در خصوص فاجعه منا دروغ نگفته است بلکه تردیدآفرینی و پنهان کاری ، راهبرد ثابت آن در چند دهه گذشته برای پنهان کردن ضعف ها و شکست هایش بوده تا مدیریت حج را همچنان در دست داشته باشد و بعداز نفت از حج برای مقاصد دیگر مانند بزرگ کردن نقش سیاسی خود در منطقه وجهان سوء استفاده کند.

الاخبار خاطرنشان کرد: سعودی تعداد جان باختگان فاجعه منا را فقط 769 حاجی اعلام کرده است اما خبرگزاری های جهان حتی تا 2221 جان باخته را گزارش کرده اند.

این روزنامه لبنانی با بیان اینکه سوالات زیادی در کشورهای اسلامی در خصوص توان آل سعود برای اداره امور حرمین شریفین و تضمین حفظ امنیت و جان حجاج بیت الله الحرام در مناسک حج وجود دارد، تصریح کرد: با این حال سعودی ها درصدد سوء استفاده از آنچه خدمت به حرمین شریفین می خوانند برای کسب مشروعیت دینی و پوشش روند صدور اندیشه وهابی تکفیری به مناطق مختلف اسلامی و پوشش توطئه های سیاسی خود هستند.

الاخبار تاکید کرد: اما سوال اساسی این است که این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد یافت و کشورهای اسلامی چه زمانی به دوران مدیریت ضعیف اداره حج پایان می دهند؟

« استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل ابراز امیدواری کرده است که « در موسم حج امسال ، مناسک حج در فضائی آرام برگزار شود و هیچ حادثه ای رخ ندهد».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
0
1
خدايا به اين ملت مسلمان عقل عنايت فرما
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین