کد خبر: ۳۹۴۸۶۰
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸

تاثیر فیلم اصغرفرهادی بر شاهکار آرتورمیلر/ همه به دنبال مرگ فروشنده

چاپ پانزدهم نمایشنامه «مرگ فروشنده» از آرتور میلر که یکی از المان‌های اصلی در فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی است؛ همزمان با اکران این فیلم دوباره مورد توجه قرار گرفته است.
آفتاب‌‌نیوز :
آمار کتابفروشی‌ها و برخی شهرکتاب‌های تهران از 13 شهریورماه تا 18 شهریورماه و هفته‌های پایانی تابستان 95 می‌گوید ورود چند داستان‌ و رمان خارجی جدید به کتابفروشی‌ها تکانی اساسی به لیست پرفروش‌ها داده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ رمان «در انتظار بربرها» نوشته جان مکسول کوتزی نویسنده سرشناس اهل آفریقای جنوبی که کتاب برنده جوایز سی ان ای ، یادبود جفری فیبر و یادبود جیمز تیت بلک شده و نویسنده‌اش حتی به جایزه ادبی نوبل در سال 2003 دست یافت و چاپ پانزدهم نمایشنامه «مرگ فروشنده» از آرتور میلر که یکی از المان‌های اصلی در فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی است و همزمان با اکران این فیلم  دوباره مورد توجه قرار گرفته داستان‌های نسبتا قدیمی هستند که این هفته به لیست پرفروش‌ها راه پیدا کرده‌اند.

البته ترجمه پیمان خاکسار از رمان «هیاهوی زمان» جولین بارنز، نویسنده مشهور انگلیسی که در سال ۲۰۱۶ منتشر شده و درواقع داستانی است براساس زندگی دمیتری شاستاکوویچ، آهنگساز مشهور روس، و رابطه او با حکومت شوروی در دوران استالین و خروشچف و تازه‌ترین اثر جی.کی‌. رولینگ از مجموعه داستان‌های هری‌ پاتر یا همان «هری پاتر و فرزند نفرین شده» با ترجمه ویدا اسلامیه که کمتر از یک ماه از انتشار جهانی به کتابفروشی‌های تهران وارد شده هم برای سومین هفته‌ متوالی در صدر کتاب‌های پرفروش تازه چاپ معرفی می‌شوند.

رمان «پروژه رزی» نوشته گریم سیمسون نویسنده، فیلمنامه‌نویس و نمایشنامه‌نویس استرالیایی متولد نیوزیلند که در سال 2012 جایزه ویکتورین استرالیا را در بخش اثر منتشر نشده به خود اختصاص داد و  پس از انتشار نیز به یک اثر پرفروش بین‌المللی تبدیل شد، نمایشنامه «حکایت زمستانی» به قلم ویلیام شکسپیر و با ترجمه و تصحیح فواد نظیری و ترجمه کامران جمالی از رمان «شهر فرنگ» از گونتر گراس آلمانی که به نوعی روایتی اتوبیوگرافیک از زندگی شخصی این نویسنده جنجالی سال‌های اخیر به شمار می‌رود و درواقع گفت‌وگوهای خیالی هشت فرزند یک مرد از چهار همسر درباره پدرشان است نیز دیگر داستان‌های تازه چاپ هستند.

سه رمان «دفتر یادداشت قرمز» آنتوان لورِن، نویسنده، روزنامه‌نگار، فیلمنامه‌نویس و کلکسیونر عتیقه فرانسوی که به نوعی روایتی از تجربیات شخصی نویسنده از زمانی که دستیار یک فروشنده عتیقه بوده و امتیاز ساخت فیلمی از روی آن به تلویزیون فرانسه واگذار شده است، «چیزهای تیز» از گیلیان فلین و «شاه، بی‌بی، سرباز» ولادی‍م‍ی‍ر ولادی‍م‍ی‍رووی‍چ‌ ناباکوف هم جزو داستان‌های پرمخاطب این هفته بودند.

یازدهمین رمان جولین بارنز که نخستین‌بار در سال ۲۰۱۱ منتشر شده و جایزه بوکر را نیز دریافت کرده است، تحت عنوان «درک یک پایان»، رمان «پس از تو» نوشته جو جو مویز نویسنده و روزنامه‌نگار انگلیسی به گفته ناشر این نویسنده در ادامه رمان «من پیش از تو» خلق شده است و خود رمان «من پیش از تو» هم دیگر داستان‌های خارجی هستند که بیش از یک ماه است جایگاه خوبی در لیست پرفروش‌ها داشته‌ و دارند.

البته چاپ سوم رمان «لاوینیا» نوشته جیوکوندا بلی با ترجمه ملیحه محمدی که فضایی سیاسی دارد و مضمون اصلی آن مبارزه برای آزادی است نیز گویا این هفته فروش خوبی داشته است. رمان‌‌ «آخرین شاهدان» که تجربیات کودکانی است که شاهد جنگ جهانی دوم بوده‌اند را روایت می‌کند و خاطراتِ زنانی از ارتشِ اتحاد جماهیر شوروی در جنگ جهانی دوم با نام «جنگ چهره زنانه ندارد» هر دو از سوتلانا الکسیویچ برنده نوبل ادبیات هم فروش خوبی در روزهای میانی شهریورماه داشته‌اند.

رمان «کاخ نیرنگ» به قلم سعید پورصمیمی بازیگر پیشکوست سینما و تئاتر در کنار اولین اثر کتایون سنگستانی با نام «جلبک» که رمانی اجتماعی است با رگه‌هایی از طنز تلخ در روایت  زندگی دختر جوان دانشجوی تئاتر که برای امرار معاش مشاغل مختلفی از کار در تولیدی‌های خاک‌گرفته تا نوشتن رمان زرد عاشقانه را امتحان می‌کند و رمان «تهران شهر بی آسمان» از امیرحسن چهلتن که زندگی یکی از ایادی شعبان بی‌مخ از کودکی تا همراهی با کودتاگران علیه دکتر مصدق را روایت می‌کند هم ادبیات ایران را نمایندگی می‌کنند.

داستان‌های عامه پسند «باغ مهتاب» از افسانه نادریان  و «داغ عشق» نوشته راضیه شربتیان نیز دیگر داستان‌‌ ایرانی هستند که این هفته در لیست پرفروش‌‌ها دیده می‌شوند. همچنین مجموعه شعر «یک پنجره مهر» گزیدۀ غزل‌های گلرخسار صفی‌آوا شاعر تاجیک با گزینش و برگردان از سیریلیک محمدجواد آسمان نیز شعر‌های پرخوانندهٔ نیمه ابتدایی شهریورماه بوده است.

کتاب «جادوی جن‌کشی، بررسی داستان‌های گلشیری» نوشته قهرمان شیری با رویکرد بررسی داستان‌های هوشنگ گلشیری که با شرح احوال این نویسنده آغاز می‌شود و نهایتا به بررسی او از منظر منتقدان و همین‌طور ارتباط و جایگاهش نسبت به داستان‌نویسان دیگر می‌پردازد نیز نماینده اثر تخصصی ادبیات فارسی در این هفته است.

کتابی از لارنس اسوندسن با نام «فلسفهٔ ملال» که می‌کوشد به چرایی و چیستی ملال بپردازد، «کوگیتو: زنان اندیشه» که یک مقاله و چهار گفت‌وگوی کوگیتو با فلاسفۀ زن یا زنان فیلسوفی مثل مری وارتاک، جین همپتن، مارتا نوسباوم و نانسی کارترایت را شامل می‌شود و اثری از موریس بلانشو درباره مارکی دوساد، فیلسوف و نویسنده بزرگ فرانسوی با نام «عقل ساد» که به شیوه خاص خودش نوعی عقلانیت از میان «لایه‌های پنهان در افراط‌گری‌ها و هنجارگریز‌های» آثار ساد به خواننده منتقل می‌کند هم نیر آثار حوزهٔ فلسفه و اندیشه‌ در لیست پرفروش‌ها‌ در سومین هفتهٔ شهریورماه هستند.

در کنار این‌ها  کتاب «سر کلاس با کیارستمی» نوشته پال کرونین که به ثبت کارگاه یک هفته‌ای و گفت‌وشنودهای میان شاگرد و آموزگار پرداخته، بعد از فوت این سینماگر بین‌المللی ایران همچنان مورد توجه کتابخوان‌هاست.

«رویای شیفتگان، چگونگی تحولات سیاسی- اجتماعی در جهان معاصر» احسان نراقی که نگاهی دارد به  گذشته تاریخی و اجتماعی معاصر جهان و بیشتر ایران پرداخته نیز مورد توجه کتابخوان‌های تخصصی حوزه سیاست و اجتماع قرار دارد.

براساس این گزارش ناشرانی چون بیدگل، چشمه، مرکز، هیرمند و ثالث بیشترین آثار را در فهرست این‌ هفته‌ پرفروش‌‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌های تهران داشته‌اند.

کتاب‌های پرفروش سومین هفته شهریورماه

 

ردیف عنوان کتاب نام نویسنده/ مترجم ناشر قیمت (تومان) درباره کتاب
1 شهر فرنگ گونتر گراس چشمه 20000 گفت‌وگوهای خیالی هشت فرزند یک مرد از چهار همسر درباره پدرشان
2 دفتر یادداشت قرمز آنتوان لورن/ شکیبا محب‌علی هیرمند 10500 روایتی از تجربیات شخصی نویسنده از زمانی که دستیار یک فروشنده عتیقه بوده است
3 آخرین شاهدان سوتلانا الکسیویچ/ مصطفی مظفری هیرمند 25000 تجربیات کودکانی که شاهد جنگ جهانی دوم بوده‌اند
4 شاه، بی‌بی، سرباز ولادی‍م‍ی‍ر ولادی‍م‍ی‍رووی‍چ‌ ناباکوف/ رضا رضایی ثالث 32500 داستان روسی
5 تهران شهر بی‌آسمان امیرحسن چهلتن نگاه 8500 داستان زندگی یکی از ایادی شعبان بی‌مخ از کودکی تا همراهی با کودتاگران علیه دکتر مصدق
6 مرگ فروشنده آرتورر میلر/ عطاالله نوریان قطره 12500 برنده جایزه پولیتزر 1949
7 حکومت نظامی خوسه دونوسو/ عبدالله کوثری نشر نی 30000 روایتی از زندگی «مانونگو ورا» خواننده‌ انقلابی شیلیایی
8 پروژه رزی گرام سیمسیون/ مهدی نسرین مرکز 22500

داستانی درباره شخصیتی به‌نام دون که پروژه ازدواجش را با یک پرسشنامه 16 صفحه‌ای تدارک می‌بیند

9 هری پاتر و فرزند نفرین شده جی. کی. رولینگ/ ویدا اسلامیه کتابسرای تندیس 19000

هشتمین قسمت از مجموعه داستان‌های هری پاتر نوشته جی.کی.رولینگ

10 هیاهوی زمان جولیان بارنز/ پیمان خاکسار چشمه 14000 داستانی براساس زندگی دمیتری شاستاکوویچ، آهنگساز مشهور روس، و رابطه او با حکومت شوروی در دوران استالین و خروشچف

منبع: ایلنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین