کد خبر: ۳۹۵۰۲
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۵:۴۵

سایه برج جهان نما از سر نقش جهان کم می شود

آفتاب‌‌نیوز : اسفنديار رحيم مشايي در نامه‌اي خطاب به كوچير و ماتسورا مدير كل يونسكو آمادگي ايران اجراي مصوبه يونسكو مبني بر تعديل ارتفاع برج جهان نما را اعلام كرد. بر اين اساس ميراث فرهنگي و گردشگري موظف است كه مصوبه را طبق برنامه زمان بندي عملياتي كند. 

در اين نامه به موافقت كامل دولت ايران براي اجراي مفاد قطعنامه و تاكيد رياست جمهور مبني بر تشكيل كميته‌اي جهت آماده سازي طرح و تعديل ارتفاع برج جهان نما اشاره شده است. 

در نامه ياد شده 40 روز براي تخريب برج فوقاني كه از روز گذشته آغاز شد، دو ماه براي آماده كردن طرح كاهش ديگر قسمت‌ها و يك ماه براي تجهيز كارگاهي تعيين شده است. 

با آماده كردن طرح كاهش و تجهيزات كارگاهي در طول شش ماه و از اول ماه مي (11 ارديبهشت سال 1385) تعديل ديگر بخش‌هاي مورد اشاره در مصوبه آغاز مي‌شود. 

مشايي در پايان از يونسكو به منظور تشويق ايران براي ثبت تعداد ديگري از آثار ميدان امام اصفهان شامل بازار محور چهارباغ، پل‌هاي تاريخي و مسجد به عنوان الحاقيه به ميدان نقش جهان تشكر كرده و افزوده است كه به زودي پرونده اين آثار براي ثبت در فهرست جهاني به يونسكو ارسال خواهد شد. 

به موجب قطعنامه يونسكو دراجلاس تيرماه دروبان آفريقاي جنوبي دولت ايران تا اول فوريه 2006 (13 بهمن 1384) زمان دارد تا برج جهان نما را تعديل كرده يا زمان بندي دقيق تعديل اين برج و نحوه آن را اعلام كند در غير اين صورت ميدان نقش جهان به طور خودكار در فهرست ميراث در خطر قرار خواهد گرفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین