آفتابنیوز : به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی رادیو گفتوگو، دکتر حسن خجسته، از معاونان سابق صداوسیما گفت: بر اساس مشاهداتی که داشتهام هر چه سن در استفاده از شبکههای اجتماعی پایینتر باشد، مهارت فنی افراد بیشتر است اما سواد کاربری و رسانهای افراد در همه سنین معمولا پایین است.
خجسته ادامه داد: میتوانیم محتوای رسانهها را به سه بخش تقسیم کنیم که یک بخش امور جاری، یک بخش حوادث و وقایع و بخش دیگر امور برنامهریزی شده است. امور جاری نیز چند بخش دارد که یکی تفنن است و اگر در این بخش بمانیم، نابود میشویم و متأسفانه در حال حاضر استفاده از امور تفننی در شبکههای اجتماعی زیاد است.
رییس هیات علمی همایش ملی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی خاطرنشان کرد: قبلا در رسانهها افراد پایبند به اخلاق حرفهای بودند و سطحی از اخلاق حرفهای رعایت میشد اما در شبکههای اجتماعی، اخلاق رعایت نمیشود و اصل در شبکههای اجتماعی سرعت انتشار و باز انتشار است که از ضعفهای عمده شبکههای مجازی همین موضوع است.
52 درصد مردم عضو شبکههای اجتماعی هستندمحمدصادق افراسیابی - دبیر کل همایش ملی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی - در ابتدای برنامه گفتوگوی فرهنگی با بیان آماری درباره بررسی نظر مردم درباره شبکههای اجتماعی گفت: بر اساس آخرین نظرسنجی انجام شده توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، میزان عضویت شهروندان در شبکههای اجتماعی به این نحو بوده است که 52 درصد مردم عضو شبکههای اجتماعی هستند و این نشان میدهد بیش از نیمی از مردم کشور از این شبکهها استفاده میکنند و قدرت شبکههای اجتماعی روز به روز در زندگی روزمره افزایش دارد.
وی افزود: در چنین شرایطی افزایش سواد رسانهای مردم، مسؤولان و تولیدکنندگان محتوای دیجیتال تنها راهکار منطقی برای استفاده از فرصتهای فضای مجازی و مصونیت از تهدیدهای این فضا است و به همین دلیل همایش ملی سواد رسانهای و مسؤولیت اجتماعی طراحی شد تا سواد رسانهای را به عنوان یک مسؤولیت اجتماعی عمومی معرفی کنیم.
40 درصد روستاییان از شبکههای اجتماعی استفاده میکننددر ادامه محمد آقاسی، رییس مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران گفت: ضریب نفوذ شبکههای اجتماعی روز به روز در ایران بیشتر میشود و حتی بر اساس پژوهشهایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که در حال حاضر 40 درصد روستائیان از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند.
رئیس مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران افزود: بیشترین شبکه اجتماعی که مردم استفاده می کنند، تلگرام است و در شهرستان ها هم تلگرام رشد جدی داشته است و نکته ی مهم آن است که 66 درصد استفاده مردم و حتی نزدیک به همین درصد در میان دانشجویان ایرانی استفاده ای که از تلگرام دارند مربوط به محتوای طنز است و استفاده های خبری، علمی و مطالب خانوادگی با فاصله ای قابل توجه در رتبه های بعدی است.
در پایان افراسیابی با اشاره به اهمیت ضرورت مستندسازی تجارب فعالان رسانه ای و انجام پژوهش در حوزه فضای مجازی و سواد رسانه ای خاطر نشان ساخت: سه شنبه 23 شهریورماه 1395 آخرین زمان چکیده ی گزارش های تجربی کاربردی و مقالات علمی از طریق نشانی اینترنتی http://www.saramad.ir/fa/news/62559 است و این زمان دیگر به هیچ وجه تمدید نخواهد شد.