کد خبر: ۳۹۵۷۱
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۱:۳۸

تلاش اعضای شورای امنیت برای وفاق درباره ایران

آفتاب‌‌نیوز : ایالات متحده و سه کشور بزرگ اروپایی، انگلیس، فرانسه و آلمان تلاش می‌کنند پرونده هسته‌ای ایران را برای اعمال تحریم‌ به شورای امنیت ارجاع دهند.

روسیه و چین، که هر دو دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل و دارای روابط با ایران هستند، از اقدام فوری سازمان ملل اکراه دارند. گفت‌وگوهای لندن فضا را برای نشست اضطراری روز پنجشنبه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که می‌تواند موضوع را به شورای امنیت ارجاع دهد، آماده می‌کند.

جک استراو وزیر امور خارجه انگلیس گفت دستیابی به  یک راه‌حل دیپلماتیک هنوز ممکن است حتی زمانی که متحدان غربی‌اش تهدید به ارجاع پرونده به شورای امنیت و تحریم احتمالی می‌کنند.

فرانک والتر اشتاین مایر، هشدار داد که ایران در صورتی که با جامعه بین‌المللی به توافق نرسد، ممکن است با تحریم‌های اقتصادی روبه‌رو شود. انگلیس، آلمان و فرانسه زمانی که ایران در 10 ژانویه مهر و موم تاسیسات هسته‌ای را شکست و کار غنی‌سازی اورانیوم که آخرین مرحله تولید سوخت هسته‌ای است را از سر گرفت، خواستار نشست اضطراری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شدند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواسته است کار غنی‌سازی را که منجر به تولید سوخت برای راکتورهای هسته‌ای می‌شود و همچنین مواد مورد نیاز برای ساخت بمب را فراهم می‌کند، متوقف کند.

آژانس همچنین به تهران فشار آورده که به طور کامل در به نتیجه رساندن تحقیقات سه‌ساله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای این کشور با این بازرسان آژانس همکاری کند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین