کد خبر: ۳۹۶۱۰
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۴:۰۳
خبرگزاری فرانسه:

سیاست ایران، آمیزه‌ای از دیپلماسی و تهدید

آفتاب‌‌نیوز : بنا بر این گزارش، دیپلمات‌ها و تحلیلگران می‌گویند، جمهوری اسلامی ایران زیر فشار همه‌جانبه مثل قرار گرفتن در اوضاع آشفته خاورمیانه، افزایش قیمت نفت و تغییر جهت تمرکز دیپلماتیک به سمت روسیه و چین است.

بر اساس این گزارش، جک استراو وزیر امور خارجه انگلیس با اعتراف به اینکه حکومت ایران یک حریف با جرات است، گفت: دولت دیگری که مذاکره با آن به این سختی باشد، را نمی‌توان تصور کرد. 

  این گزارش افزود: انگلیس به همراه فرانسه و آلمان امیدوار بود که ایران پیشنهاد بازرگانی و دیگر مشوق‌ها را بپذیرد و به طور داوطلبانه تولید سوخت هسته‌ای منجر به ساخت بمب رامتوقف کند.

در عین حال، سران 35 کشور عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه، دلایل کشورهای اروپایی و آمریکا برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت را خواهند شنید.

بر اساس این گزارش، این در حالی است که ایران می‌گوید که تنها قصد تولید الکتریسته از انرژی اتمی را دارد و داشتن فناوری هسته‌ای حق این کشور است. همچنین از ارجاع پرونده به شورای امنیت با تلاش آمریکا دشمن دیرینه این کشور، به شدت اجتناب می‌ورزد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمود احمدی‌‌نژاد رییس جمهور ایران اعلام کرده که اگر حق غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته نشده و پرونده این کشور به شورای امنیت ارجاع شود، در تلافی غنی‌سازی در مقیاس صنعتی را از سرگرفته و بازرسی‌های آژانس را محدود خواهد کرد.

بنا بر این گزارش، تحقیق سه‌ساله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشان دادن ماهیت واقعی برنامه هسته‌ای ایران ناموفق بوده و هرگونه محدود شدن بازرسی‌ها از سوی تهران اوضاع را بحرانی‌تر خواهد کرد.

این گزارش می‌افزاید: رییس جمهور ایران همچنین به نقش ایران در عراق، لبنان و مناطق فلسطین اشاره کرد، آنچه که دیپلمات‌های غربی آن را نمایش توان جمهوری اسلامی برای ایجاد اغتشاش می‌خوانند.

این خبرگزاری در ادامه نوشت: در همین حال، خالد مشعل رهبر حماس برای تشریح چگونگی تشکیل «جبهه متحد» علیه اسراییل در تهران به سر می‌برد. در همین حال مقتدی صدر رهبر شورشیان عراقی علیه نظامیان آمریکا، از مواضع همتایان شیعه خود در ایران حمایت کرد. همچنین احمدی‌نژاد هفته گذشته با شبه‌نظامیان فلسطینی و رهبران حزب‌الله در سوریه دیدار کرد.

این گزارش به نقل از یک دیپلمات غربی که در تهران به سر می‌برد، نوشت: ایران می‌خواهد همه بدانند که در صورت حمله به این کشور، تهران توانایی پاسخ به حمله در کل منطقه را دارد.

بر اساس این گزارش، تهران اعلام کرده که در صورت بروز هرگونه مشکلی، می‌تواند به اسراییل حمله کند، منافع کشورهای غربی در لبنان را از بین ببرد و شرایط را برای نیروهای نظامی آمریکایی و انگلیسی در عراق بدتر کند.

بنا بر این گزارش، داود دانش‌جعفری وزیر اقتصاد ایران همچنین هشدار داده که اعمال تحریم موجب ایجاد بحران غیرقابل کنترل در بخش نفت و به خصوص افزایش قیمت نفت خواهد شد. این سخنان وی موجب وحشت در بازارهای جهانی شد.

در ادامه گزارش می‌خوانیم، اروپا و آمریکا برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت به حمایت روسیه و چین و در مقیاس کوچک‌تر به حمایت کشورهای غیرمتعهد مانند آفریقای جنوبی، هند و مالزی نیاز دارند. آنها همچنین قربانی لابی خشمگینانه ایران هستند.

به عقیده نویسنده گزارش، روسیه چشم به فرصت‌های اقتصادی بسیار در نیروگاه‌های انرژی اتمی ایران دارد و چین تشنه نفت نیز از تشدید بحران اکراه دارد.

بنا بر این گزارش، سعید لیلاز تحلیلگر سیاسی ایران گفت: با اتخاذ این سیاست از سوی چین، امیدواریم موقعیت خود را در این بحران تقویت کنیم. همچنین خواستار زورآزمایی با روسیه نیستیم و به زمان نیاز داریم.

از این رو، ایران طرح مسکو برای غنی‌سازی اورانیوم در خاک این کشور که به عنوان راهی برای پیشگیری از دستیابی تهران به فناوری ساخت بمب اتمی و همچنین تضمین دست نیافتن به انرژی هسته‌ای به شمار می‌رود را پذیرفته است.

ایران روز شنبه اعلام کرد برای گفت‌وگو با روسیه به زمان بیشتری نیاز دارد و غرب باید حداقل تا زمان نشست بعدی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه مارس منتظر بماند و پرونده را به شورای امنیت ارجاع ندهد.

بر اساس این گزارش، یک دیپلمات غربی دیگر که وی نیز در تهران به سر می‌برد، درباره طرح روسی گفت: ایران احساس می‌کند که با جلب نظر روسیه می‌تواند خطر ارجاع به شورای امنیت را در نشست بعدی کاهش داده و فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را از سر گیرد.




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین