کد خبر: ۳۹۶۱۲
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۶:۵۸

روزهای سختی در راه است

آفتاب‌‌نیوز : آمریکا و اسراییل و تعدادی از کشورهای غربی در حال حاضر تلاش می کنند با تشدید اختلافات داخلی در فلسطین و وارد آوردن فشارهای سیاسی و مالی از طرف دیگر عرصه را بر حماس تنگ کرده و شرایط را برای این گروه بیش از پیش دشوار نمایند. 

در همین راستا کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا در سفرهای اخیر خود به کشورهای اروپایی در حال تلاش است تا با همگام کردن کشورهای اروپایی با خود برای موضع گیری علیه حماس، اتحادیه اروپا را در برابر حماس قرار  دهد تا به این طریق بتواند حماس را وادار به پذیرفتن طرح صلح نقشه راه و به رسمیت شناختن اسراییل کند. 

اقدامات رایس در حالی صورت می گیرد که چندی پیش جرج بوش رییس جمهور آمریکا تهدید کرده بود  اگر حماس دست از خشونت و ترور علیه اسراییل برندارد آمریکا کمک های خود به فلسطینی ها را قطع می کند. 

از طرف دیگر آنجلا مرکل اولین رهبر اروپایی است که از زمان پیروزی حماس از اسراییل دیدن می کند. مرکل در سفر خود به اسراییل بر این موضوع تاکید کرده که اتحادیه اروپا نه تنها از حماس حمایت مالی نمی کند بلکه تا زمانی که این جنبش حق موجودیت اسراییل را به رسمیت نشناسد حتی با آنها مذاکره نخواهد کرد. 

اما جدا از تمام فشارهای سیاسی و مالی که از طرف غرب به حماس وارد می آید آنچه مسلم است  این است که آمریکا و اسراییل در سیاست گذاری خود در منطقه خاورمیانه دچار اشتباهات فراوانی هستند و سعی می کنند با اعمال فشار بر حماس ناکامی و ضعف موجود در سیاست های خود را پنهان کنند. 

تایید این ادعا اشاره به دیدگاههای اخیر ریچارد مورفی معاون وزیر خارجه دولت ریگان است که گفته بود آمریکا با چشمانی بسته سیاست گذاری می کند و بر این موضوع تاکید کرده بود که پیروزی حماس آمریکا را دچار سردگمی بزرگی کرده است. 

اما جدا از تمامی فشارهای خارجی که بر حماس وارد می آید آنچه قابل تامل است فشارهایی است که سایر جنبش های مقاومت مثل فتح در سر راه تشکیل دولت ایجاد می کنند. 

رهبران جنبش فتح در جدیدترین اقدام خود از سمت های خود استعفا کرده و قصد دارند اعضای شورای انقلابی و کمیته مرکزی فتح را نیز وادار به استعفا از سمت های خود کنند. 

در این راستا عبدالله عبدالله یکی از مقامات رسمی فتح بعد از مذاکره با مسعود عباس رییس تشکیلات خودگردان بر این موضوع تاکید کرده که تصمیم رهبران فتح عدم مشارکت آنها در دولت جدید است. 

رویدادها و اظهارات جدید در فلسطین ناشی از آن است که اراده پنهانی در فلسطین در حال شکل گیری است که قصد دارد به هر نحوی مانع از تشکیل یک دولت ائتلافی در این کشور کرد.
 
در همین راستا سخنگوی گردان های شهدای الاقصی در تهدیدی آشکار به رهبران فتح هشدار داد که هر کدام از رهبران فتح که در دولت جدید مشارکتی داشته باشند به شدت تنبیه می شوند. 

آنچه مسلم است این است که کمک به تشدید اختلافات در شرایط فعلی فلسطین نه تنها باعث تغییر شرایط سیاسی در این کشور نشده بلکه اوضاع امنیتی داخلی فلسطین را بیش از بیش با خطر مواجه می سازد که این امر تنها به نفع اسراییل تمام خواهد شد. 

در نهایت اینطور می توان نتیجه گیری کرد که هرگونه تعلل اتحادیه عرب برای کمک به بهبود شرایط در فلسطین در حالی که اسراییل, آمریکا و دولت های غربی از یک طرف و گروه های مخالف حماس از طرف دیگر در حال پیچیده تر کردن شرایط آن هستند باعث می شود این منطقه حساس خاورمیانه شاهد ایجاد دور جدیدید از ناآرامی های سیاسی در این کشور باشد چرا که رییس سابق موساد تهدید کرده که ممکن است این سازمان ترور رهبران حماس را مجددا در دستور کار خود قرار دهد.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین