کد خبر: ۳۹۶۲۱۴
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳

اذعان پارلمان انگلیس به اشتباه بودن حمله نظامی به لیبی

پارلمان انگلیس اذعان کرد که دخالت نظامی این کشور در لیبی در سال 2011 که به دستور دیوید کامرون انجام شد با استناد به اطلاعات اشتباه بوده است، مداخله ای که به فروپاشی سریع سیاسی و اقتصادی لیبی منجر شد.
آفتاب‌‌نیوز :
انگلیس و فرانسه در آغاز سال 2011 دخالت نظامی در لیبی را آغاز کردند. جنگنده های این دو کشور تلاش بسیاری برای سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور مخلوع لیبی انجام دادند. لیبی پس از قذافی دچار ناآرامی شد و گروه تروریستی داعش بخش هایی از این کشور را اشغال کرد.
به گزارش 'بی بی سی' کمیته امور خارجه پارلمان انگلیس نتیجه تحقیقات خود را در مورد مشارکت این کشور در عملیات هوایی علیه نیروهای قذافی رهبر پیشین لیبی، منتشر کرد، که در آن گفته است که دیوید کامرون نخست وزیر سابق انگلیس، دارای استراتژی منسجم و مشخصی در این زمینه نبود و تصمیم به مداخله در این جنگ 'بدون اطلاعات دقیق و قابل اعتماد' گرفته شده است.
در گزارش کمیته امور خارجه پارلمان انگلیس آمده است که دولت این کشور نتوانست تشخیص دهد که در مورد خطری که از سوی حکومت متوجه غیرنظامیان بود مبالغه شده و به جای اتکا به اطلاعات واقعی 'به لفاظی های تهدید آمیز قذافی بیش از حد بها داد.'
نویسندگان گزارش گفته اند که این خطر که ممکن است گروه های تندرو در صدد بهره برداری از شورش ضد حکومتی برآیند حتی قبل از سقوط حکومت معمر قذافی هم قابل پیش بینی بود اما دولت بریتانیا این موضوع را نادیده گرفت و استراتژی خود را بر اساس فرض های اشتباه و درک ناقص از شواهد تدوین کرد.
در گزارش کمیته مذکور آمده که مسئولیت اصلی این مساله بر عهده دیوید کامرون است، که از سال 2010 قدرت را به دست گرفت بود و وی در این تصمیم گیری نقش مستقیم داشته است.
رئیس کمیسیون روابط خارجه پارلمان انگلیس و عضو حزب محافظه کار این کشور گفت: اقدامات انگلیس در لیبی و دخالت نظامی در این کشور نتیجه اندیشه ای درست نبود و نتایج و پیامدهای آن تا به امروز ادامه داشته است. سیاست انگلیس در لیبی قبل و بعد از مداخله نظامی در مارس 2011 بر پایه فرضیاتی نادرست وفهم ناقص از اوضاع این کشور بود.
دیوید کامرون پس از شکستش در همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا از نخست وزیری این کشور استعفا داد و روز دوشنبه نیز به عضویت خود در پارلمان این کشور پایان داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین