کد خبر: ۳۹۶۲۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸

عربستان به مقابله با طرح کنگره آمریکا می‌رود

از آنجا که رهبران عربستان سعودی خطر تصویب طرحی در کنگره آمریکا را جدی می بینند، درصدد تشکیل لابی هایی در آمریکا از مسئولان سابق این کشور برای حمایت از موضع خود هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
'عبدالباری عطوان' سردبیر رای الیوم در تفسیری در این باره را این گونه آغاز کرد: تصویب طرحی توسط کنگره آمریکا که به خانواده های قربانیان 11 سپتامبر 2001 اجازه می دهد از عربستان غرامت های مالی کلانی بگیرند، بر این نکته تاکید می کند که عربستان و چه بسا همه اعراب دیگر هم پیمان راهبردی واشنگتن نیستند.

وی در ادامه تفسیر خود افزود: باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در گفت و گو با مجله آتلانتیک بطور زودهنگام به این تحول در سیاست کشورش در قبال عربستان اشاره کرد و گفت 'مسئولان سعودی باید درک کنند که مرحله سواری گرفتن مجانی از ما و انجام جنگ به نیابت از آنها به پایان رسید و خطرات داخلی که عربستان با آن رو به روست بزرگترین تهدید برایش به شمار می روند و نه خطر خارجی و نه ایران'.

رهبران عربستان سعودی خطر این حرکت کنگره و جدی بودنش را درک می کنند و به وعده اوباما برای استفاده از حق وتو برای خنثی کردن این قانون تکیه نمی کنند.

از شدت حمله رئیس جمهوری آمریکا به عربستان مشخص است که احتمال اینکه قانون متعاقبا در کنگره تصویب شود آن هم با تضمین رای دادن دو سوم اعضای مجلس نمایندگان و سنا بسیار زیاد است.

به همین دلیل دولت سعودی هم اکنون در دو عرصه شروع به اقدام کرده است: نخست، جمع کردن کشورهای عربی و اسلامی در اطراف خود تا مخالفتشان را با این قانون نشان دهند و بر نقطه مهمتر تمرکز کنند و آن اینکه تصویب این قانون توسط کنگره باعث بروز حالتی از هرج و مرج می شود و تصویب این قانون نقض مصونیت کشورها را باعث می شود و بر اقدامات مبارزه با تروریسم نقش منفی می گذارد. و دوم، تشکیل لابی هایی در آمریکا از مسئولان سابق مانند دنیس راس معاون وزیر خارجه اسبق برای حمایت از موضعش و بهبود چهره اش و نفی اتهام تروریسم از این کشور.

ماموریت رهبران عربستان به نظر دشوار می رسد. تعداد کشورهایی که برای کمک به رویارویی با کنگره گرد خود جمع کرده از تعداد کشورهایی که در ائتلاف تجاوز به یمن گرد آورده بیشتر نیست. یعنی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (به استثنای عمان) ،سودان، اردن، مراکش به علاوه پاکستان.

فرصت های موفقیت لابی جدیدی که عربستان به دنبال تاسیس آن است و دعوت از مسئولان سابق آمریکایی برای سفر به این کشور محدود است زیرا زمان در برابر این لابی برای رسیدن به اهدافش و مهمترین آن جلوگیری از تصویب قانون در کنگره بسیار کوتاه است.

* سعودی باید حدود 3.3 تریلیون دلار برای لابیگری هزینه کند
مبالغی که عربستان باید بپردازد، بسیار کلان است. برخی تخمین های اولیه حکایت از آن دارد که این مبلغ ها به 3.3تریلیون دلار می رسد. به عبارتی دیگر عربستان نه فقط باید به خانواده های قربانیان غرامت دهد بلکه باید خسارت های مادی و معنوی و روحی روانی فرضی را نیز باید بپردازد. فقط شهردار نیویورک خسارت ایالتش را نزدیک 95 میلیارد دلار تخمین زده است.

همچنین باید خسارت های شرکت های هواپیمایی و چه بسا جنگ های آمریکا در عراق و افغانستان و هزینه های آنها که به عنوان واکنشی به حملات یازدهم سپتامبر به راه افتادند را مدنظر داشته باشیم.

و در حالیکه عربستان تلاش می کند که چهره اش را در آمریکا و بطور کلی غرب بهبود بخشد، 'عبدالعزیز آل الشیخ' مفتی این کشور با سخنانش همه این تلاش ها را نقش بر آب کرد و نشان داد که این کشور هرگز تغییر نکرده است. وی در سخنانی ایران و صدها میلیون شیعه را از اسلام خارج دانست.

نگران کننده این است که لابی جدیدی که عربستان قصد دارد به رهبری دنیس راس ایجاد می کند، موجب نزدیکی رهبران عربستان به 'اسرائیل' به دلیل نفوذ این رژیم در کنگره شود.

زلمای خلیل زاد سفیر سابق آمریکا در عراق و افغانستان و یکی از بارزترین حامیان جنگ عراق در اظهاراتی گفته است که پس از سفر به ریاض مسئولان عربستانی تاکید داشتند که 'اسرائیل' در نظر آنها دیگر دشمن نیست.

عربستان نیاز به بازنگری کامل در همه سیاست هایش دارد و 'چشم انداز 2030' نباید فقط اقتصادی صرف باشد بلکه باید برنامه ای برای اصلاحات سیاسی و اجتماعی داخلی و خارجی فراگیر داشته باشد که بر اساس ارزشهای امت اسلامی و باورهای آنها باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
0
0
امیداست مسئولان ایرانی حداکثر استفاده را ازفضای بوجود امده بر ضد عربستان ببرند .اگر یکی از .... درشرایط حساس اب به اسیاب دشمن نریزد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین