کد خبر: ۳۹۶۵۰۳
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۳

وزیر فرهنگ: از انتشار شایعات و تحریف شعر شهریار ممانعت شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر انجام اقداماتی برای معرفی بیشتر شهریار، گفت: باید از انتشار شایعات درباره شخصیت و شعر شهریار و تحریف اشعار و آثار و افکار او ممانعت شود.
آفتاب‌‌نیوز :
 علی جنتی عصر امروز (شنبه، 27 شهریورماه) در کنگره روز شعر و ادب فارسی در تالار وحدت گفت: ادبیات فارسی از نخستین شعری که به یادگار مانده است تا شعرِ شهریار، محصولِ مشترک تمامی اقوامِ ساکن در جغرافیایِ وسیع زبانِ شیرینِ فارسی است که روزگاری حدود آن دامان به یَمَن می‌بُرد و سری بر اندام سیبری می‌سایید. امروز نیز قلمرو این شعر همچنان در آن جغرافیا بالنده است.

او افزود: همه گروه‌های قومیِ فارسی‌زبان از قفقاز و فرارود تا کرانه‌های خلیج فارس همدل و همزبان در تقویتِ بنیانِ قویمِ این میراثِ عظیمِ مشترک اهتمام داشته‌اند.

جنتی همچنین اظهار کرد: اگر یکی از شعرای این بنای فخیم را از ادبیات ایران کم کنیم، گویی حلقه‌ای از این سلسله گرانقدر را برداشته‌ایم که موجبِ انقطاع و پارگی آن می‌شود و این نیز غیرممکن است.

وزیر ارشاد در ادامه گفت: شعرِ فارسی از «رودکی» تا شعر معاصر چون ساقه صدبرگی هزار پیچ و تاب خورده و صدها شاعرِ شهیر به خود دیده تا در دوره معاصر بر خیالِ نازک و اندیشه بلند شاعرانی چون شهریار رسیده است. گویی از سپیده‌دمِ افقِ تمدنِ ایران تا کنون هزار سال‌ است که چشم بر تابشِ یک نورِ درخشنده از ستارگانِ سخن‌سَرا داشته‌ایم و به تماشای این باغ نشسته‌ایم. این کریم‌طبعان چنان در هم تنیده‌اند که در تنِ شهریار، همه آن قافله سِترگ را می‌توان دید؛ زیرا آبشخور و منبعِ مَنیعِ الهام آن همه سرچشمه قرآن و کلام وحی بوده است، چندان‌ که لسان‌الغیب شیرازی گوید: «صبح‌خیزی و سلامت طلبی چون حافظ / هرچه کردم همه از دولت قـرآن کردم».

او سپس متذکر شد: امروز برای تجلیل از چنین موهبتی در زادروز شهریارِ سخن و در روزی که به عنوان روز شعر و ادب فارسی نام گرفته است، فراهم آمده‌ایم.

جنتی بیان کرد: ایران در زمره ثروت‌های معنوی و ذخائر گرانقدری مانند حکمت و فلسفه، نجوم و هیأت، هندسه و ریاضیات، فقاهت و دیانت، معماری و جمیع صنایع فرهنگی و هنرهای مستظرفه، خزانه زوال‌ناپذیری از شعر و شاعران عاشق و عارف و فیلسوف دارد و با تکیه بر چنین گنجینه ارزشمندی خود را در میان سایر ملل جهان ممتاز می‌دارد، و شهریار نیز در این گنجینه ممتاز است تا آنجا که ملک‌الشعرای بهار در بیست و سه‌سالگی‌اش او را «نه تنها افتخار ایران، که افتخارِ شرق» پیش‌بینی کرده بود.

به گزارش ایسنا،او در ادامه تصریح کرد: آری، مهم‌ترین رمز آن خوش‌نوشی از همان سرچشمه‌ای  است که دیگر شاعرانِ متقدّم نیز از همان نوشیده‌اند. شهریار نیز مانند حافظ که «با چارده‌روایت قرآن زِ بَر می‌خوانْد» نخست به تعلّم علوم دینی و حفظ قرآن کریم اهتمام کرده بود. از نخستین شعرش خشیت الهی در دلش خانه کرده بود. نخستین شعر فارسی‌اش را در نُه سالگی چنین سروده بود: «من گنه‌کار شدم وای به من / مــردم‌آزار شـدم وای به‌ من»

عضو کابینه دولت تدبیر و امید افزود: اشعار دینی، مذهبی و ولائیِ شهریار چندان فراوان است که می‌توان از آن دیوانی جداگانه ساخت و این نشانگرِ وابستگیِ مستمر و مداوم  او به اهل بیت (ع) است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های چشمگیر شهریار، عشق و تعلّق خاطر او به ایران و کیان این مُلک است. او در این محبت و میهن‌دوستی نیز چون دیگر ادیبان بزرگ ایران عمل می‌کند. گویی این دغدغه همه  شاعران ایران‌زمین از گذشته‌های دور تا امروز بوده است. تمامِ همّ و غمِ شهریار، کیانِ ایران بوده و در هر مُخاطره‌ای نهیـبی مَهیب بر سر دشمنان میهن و ملت زده و شمشیرِ قلم آخته و به ستیز با بیگانه و اَذنابش پرداخته است.

جنتی گفت: شهریار شاعری اجتماعی و دارای داغ و دغدغه ملت بود که هرگز خود را به‌دور و برکنار از مشکلات و مصائب مردم نمی دانست.

وی تاکید کرد: او در تمامی مضامین و موضوعات شعری، اعم از شعرهای خیال‌انگیز، اخلاقی، حماسی، ملی،‌ دینی و مذهبی، قومی و بومی، طبیعی و توصیفی، مناظره و منظره‌پردازی، سوگواره و دیگر محورها، سروده‌های بی‌نظیر یا کم‌نظیری پدید آورده که از آن زمره، اشعار سیاسی و اجتماعی است که او را در جرگه یکی از شعرای موضوع مقاومت قرار می‌دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آنچه مسلم است شهریار همواره در انتظارِ ظفر و غلبه اسلام بوده است و از این روست که در روز تاریخیِ مراجعتِ امام خمینی به ایران که تمام جهان ملتهب و همه ملت ایران منتظر این واقعه مبارک بودند، نخستین شعر خود را در تجلیل از این رهبرِ کبیر و غلبه انقلابِ بشکوهِ مردمی سرود.

او گفت: شاعرِ ٧٠ ساله از آن ‌پس مدام و مستمر به‌مناسبت تمامی وقایع انقلاب اسلامی شعرهای ارزنده‌ای می‌سراید که امروزه به مثابه گنجینه معنوی و پربهای انقلاب و نظام به‌شمار می‌رود. تجلیل از امام خمینی و ریاست‌جمهور ادیب و فرهنگ‌پرورِ آن زمان، تجلیل از شهدای دفاع مقدس، تشجیع رزمندگان، تسلا بخشیدن به خانواده‌های شهدا، آزادگان و جانبازان، تعزیت‌سران شهید نظام مانند شهدای محراب و دولت و حزب جمهوری اسلامی، همچنین یادآوری ایام‌الله و حتی مؤسسات و نهادهای انقلابی همواره مورد نظر ایشان قرار داشته و تا واپسین  روزهای عمر خود لحظه‌ای از جهادِ قلمی باز نایستاده است.

جنتی افزود: وجهه دیگر این شاعر بزرگ ملی بُعد ترکی‌سرایی اوست که در کنار دیگر آثار و اشعارش در اشتهار و بیشتر شهریار مؤثر بوده است. آثار او، به‌ویژه شاهکار جهانی حیدربابا، به بیش از یکصد زبان دنیا ترجمه شده است.

وی تاکید کرد: انتسابِ شهریار به یکی از گروه‌های قومیِ برجسته و تاریخ‌سازِ ایرانی یکی از مهم‌ترین مزایای او و اقبالِ مردمی از این شاعر تُرک‌تبار یکی از مهم‌ترین نشانه‌ها و حلقه‌های پیوند و وفاق ملی ایران است.

جنتی در ادامه گفت: شهریار مانند همه اسلافِ بومی و زبانی خود از نظامی و خاقانی و قطران و هُمام گرفته تا پروین اعتصامی، زبان فارسی را به‌مثابه زبان ملی و مشترک برای خلاقیتِ ادبی خود برگزید و این سنتِ حسنه و پیوند ملی با او ادامه یافت. ذوق و ظرافت ادبی او در زبان فارسی، اوراقِ زرینی بر ادبیاتِ شکوهمند این مرز و بوم افزود و در بالندگی بیشتر و توانمندتر شدنِ ادبیات تُرکی نیز نقش و تأثیر بزرگی ایفا کرده است.

او افزود: شهریارِ ما از نادر چهره‌هایی است که در قرون و اعصار یک‌بار نصیبِ ملتی می‌شود. اینک خود شاهدیم که دهه‌ها طی شد اما هنوز سلطنتِ شعر در قُرُقِ شهریار مانده است. از این رو با توجه به تأکیدِ مقام معظم رهبری که فرمودند: «هر کاری برای شهریار بکنیم باز کم کرده‌ایم» باید تلاش بیشتری برای تجلیل، معرفی و تعلیم آثار و احوال شاعر کرد.

جنتی گفت: همچنان که در زمره اهداف این بنیاد هم آمده است، تأسیس کرسیِ شهریارپژوهی و تألیف و درج دروس مربوط به این شاعر در کتاب‌های تحصیلیِ مقاطع مختلف، همچنین تشریحِ اشعار و تألیف آثاری در حولِ احوال و دقایق و ظرایف ادبی و افکار استاد شهریار از مهم‌ترین اقداماتی است که باید صورت پذیرد و از انتشار شایعات درباره شخصیت و شعر شهریار و تحریف اشعار و آثار و افکار او ممانعت شود.

وزیر ارشاد در پایان بیان کرد: این روز مبارک، روز ملی شعر و ادب فارسی، را به همه اصحاب قلم و صاحبانِ سخن شادباش می‌گویم و اعتلای شعر ایران را به دستِ توانمند و ذوقِ درخشان اهل این حوزه آرزومندم و از همه حضارِ ادیب و ادب‌پرور، رجال علمی و اجتماعیِ حاضر و شعرا و هنرمندانِ گرانقدر تشکر می‌کنم.

شهریارا تو به شـمـشیرِ قلم در همه آفــاق

به‌خدا مُلکِ دلی نیست که تسخیر نکردی»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین