کد خبر: ۳۹۶۶۴۵
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷

زمان بازدید نمایندگان از مراکز هسته‌ای اراک و اصفهان

اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی قرار است ۲۹ شهریور ماه از کارخانه غنی سازی و رآکتور آب سنگین اراک و مرکز UCF اصفهان بازدید انجام دهند.
آفتاب‌‌نیوز : رئیس کمیته هسته‌ای مجلس گفت: اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی قرار است ۲۹ شهریور ماه از کارخانه غنی سازی و رآکتور آب سنگین اراک و مرکز UCF اصفهان بازدید انجام دهند.

به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور با اعلام اینکه وزارت امور خارجه موظف است هر سه ماه گزارش اجرای سه ماهه کمیته برجام را به کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تقدیم کند اظهار داشت: کمیسیون امنیت ملی هم باید هر شش ماه یک‌بار پیشرفت برجام را به‌عنوان یک گزارش مدون به صحن علنی مجلس ارائه دهیم.

وی افزود: ما برای اینکه بتوانیم این گزارش شش‌ماهه را مطابق با وقایع اتفاق افتاده و حقایق موجود درصحنه عمل تهیه کنیم، یک بازدید از سایت غنی‌سازی در نطنز و سایت پیشرفته‌مان در فردو داشتیم و در29 شهریورماه هم از دو مرکز هسته‌ای در استان مرکزی بازدید خواهیم کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: یکی از این بازدیدها، کارخانه قطران یا کارخانه غنی‌سازی آب است که اصطلاحاً کارخانه تولید آب‌سنگین گفته می‌شود و دیگری هم راکتور آب‌سنگین اراک است که البته بعدازآن دیداری هم از کارخانه فرآوری که صنعت تبدیلی است در مرکز UCF اصفهان خواهیم داشت.

وی گفت: بعدازاین بازدیدها، رایزنی‌هایی که با دستگاه‌های ذی‌ربط داریم و مکاتباتی که داشتیم را با مجموعه نتایج جلسات و بازدیدها جمع‌بندی می‌کنیم و به‌عنوان گزارش شش‌ماهه پیشرفت برجام با نظرات کمیسیون امنیت ملی به صحن علنی مجلس ارائه خواهیم داد.

ذوالنور بابیان اینکه در ارائه این گزارش با دستگاه‌های مختلفی چون وزارت امور خارجه، سازمان انرژی اتمی، سازمان کشتیرانی و وزارت اقتصاد همکاری خواهد شد، تصریح کرد: این کار برای جلوگیری از ارائه مطالب دور از واقعیت در گزارش است، ضمن اینکه اگر اموری در گزارش‌های دیگر، منطبق با واقعیات نیست نیز مغفول واقع نشود و همگی در گزارش بیاید.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس افزود: در حال حاضر این اقدامات برای گزارش شش‌ماهه است اما این بازدیدها و بررسی‌ها در طول سال استمرار دارد و یک روز در هفته اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برای بازدید از مراکز حساس، امنیتی، نظامی و هسته‌ای کشور اختصاص داده‌اند که در حال انجام است.

وی با اشاره به کلنگ احداث فاز 2و3 نیروگاه اتمی بوشهر که در روزهای گذشته با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و بعضی دیگر از مسئولین زمین زده شد خاطرنشان کرد: این دو فاز هرکدام 1050 مگاوات برق در شبکه انرژی برق کشور وارد خواهند کرد و سرمایه‌گذاری آن 10 میلیارد دلار است که در مدت 10 سال قرار است تمام شود.

نماینده مردم قم در مجلس گفت: با ساخت این نیروگاه‌ها، مقدار زیادی از آلودگی‌های زیست‌محیطی و مصرف سوخت‌های فسیلی جلوگیری می‌شود که ما سالانه حدود 22 میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: در فاز اول روس‌ها قدری همراهی کردند که فعلاً مبلغ کمی برای شروع پروژه پرداخت خواهد شد معادل 5 میلیون دلار و سال آینده 185 میلیون دلار پرداخت می‌شود و مابقی هم به‌تدریج پرداخت خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین