کد خبر: ۳۹۷۰۶۲
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۹

جانشین احتمالی "ابوبکر البغدادی" کیست؟

با گذشت بیش از دو سال از معرفی ابوبکر البغدادی به عنوان سرکرده گروه تروریستی داعش و اعلام تصمیم او برای ایجاد خلافتی در اراضی وسیع در عراق و سوریه، کشته شدن"ابومحمد العدنانی" مرد شماره دو داعش و مسئول ارشد حملات تبلیغاتی این گروه درماه گذشته، سوال مهم دیگری را درباره آینده داعش مطرح کرد. اینکه چه کسی جانشین العدنانی خواهد شد و درنتیجه چه کسی جانشین احتمالی البغدادی خواهد بود؟
آفتاب‌‌نیوز : با گذشت بیش از دو سال از معرفی ابوبکر البغدادی به عنوان سرکرده گروه تروریستی داعش و اعلام تصمیم او برای ایجاد خلافتی در اراضی وسیع در عراق و سوریه، کشته شدن"ابومحمد العدنانی" مرد شماره دو داعش و مسئول ارشد حملات تبلیغاتی این گروه درماه گذشته، سوال مهم دیگری را درباره آینده داعش مطرح کرد. اینکه چه کسی جانشین العدنانی خواهد شد و درنتیجه چه کسی جانشین احتمالی البغدادی خواهد بود؟
 
به گزارش پایگاه " المونیتور"، ازجمله سرکردگان گروه داعش که احتمال می رود البغدادی آن ها را انتخاب کند، " ترکی البنعلی ( معروف به ابوسفیان السلمی) است که متولد سال 1984 و ازیک خانواده ثروتمند سنی است که روابط مستحکمی با خاندان آل خلیفه دارد.

وی تحصیلات علمی خود را در دانشکده مطالعات اسلامی و عربی در دبی گذرانده است؛ ولی عقاید افراطی اش باعث شد که مسئولان اماراتی وی را از کشور خارج کنند و درنتیجه البنعلی مجبور شد که تحصیلات اسلامی خود را در بحرین و لبنان ادامه دهد.

البنعلی درسال 2013 به طور داوطلبانه از بحرین خارج شد و به منظور جذب نیرو برای داعش به لیبی رفت، سپس به مرکز الخلافه درالمشرق منتقل و مفتی اعظم این گروه شد.

پس از شروع حملات ارتش آمریکا به مواضع داعش در سرت در اول اوت گذشته و قبل از کشته شدن العدنانی در 29 اوت، البنعالی به سوریه بازگشت.

البنعلی از شاگردان سلمان العوده (مبلغ سعودی وابسته به جنبش الصحوه ) و نیز از شاگردان ابومحمد المقدسی ( رهبر معنوی ابومصعب الزرقاوی) بود.

وی که مفتی داعش نیز بود، مشکلات زیادی برای مسئولان امنیتی بحرین ایجاد کرد، مسئولان آل خلیفه تحرکات و تماس های وی را زیر نظر داشتند؛ ولی از اتخاذ تصمیمات سخت علیه وی درچارچوب راهبردی برای بیرون راندن عناصر داعش از کشور امتناع کردند.
وزیر کشور بحرین ژانویه گذشته از سلب تابعیت البنعلی به همراه 71 بحرینی دیگر به اتهاماتی شامل وابستگی به گروه های تروریستی جنگجو درخارج از کشور خبر داد.

علاوه بر بحرین، البنعلی از ورود به برخی دیگر از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز منع شد.

در ماه ژانویه، البنعلی و برادرش " عبدالله مبارک البنعلی ( که مسئولان بحرینی وی را آوریل گذشته در حال تلاش برای خروج از کشور با گذرنامه فردی دیگر بازداشت کردند) به همراه 22 نفر دیگر به اتهام تلاش برای تشکیل شاخه ای از داعش در بحرین در دادگاه کیفری این کشور مورد محاکمه قرار گرفتند.

با وجود این گونه تحرکات ضد داعش در بحرین، مسئولان حاکم دراین کشور به طورعمد از برخورد قاطعانه و جدی با این عناصر از بیم تهدید شدن پایه و اساس حمایت از سنی ها از آل خلیفه که خانواده البنعلی از پایه های اصلی آن به شمار می رفت، امتناع کردند.

" علاء الشهابی" دراین باره می گوید:" دولت بحرین همچنین از گروه های افراطی و عقاید مذهبی آن ها حمایت کرده و آن ها را به منظور مقابله به آنچه " تهدید شیعیان" نامیده می شود، تامین مالی می کند".

به نظر می رسد که این استراتژی برای بحرین و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس که برخوردهای مشابه را با تندروهای اسلام گرای سنی در اراضی خود درپیش گرفته اند، خطرناک است.

مساله نگران کننده برای مسئولان بحرین و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس، این است که این عناصر جوان تهدیدات خود را عملی کنند و با بازگشت به سرزمین مادری خود در شبه جزیره عربی ، خشونت هایی را که داعش به آن ها تعلیم داده است، اجرایی کنند.

واقعیت این است که سفر ملک حمد بن عیسی آل خلیفه به آنکارا در ماه گذشته فقط بریا اعلام همبستگی منامه به آنکارا بعد از حوادث 15 ژوئیه نبود، بلکه با هدف تقویت همکاری های دوجانبه در زمینه مسائل مربوط به تروریسم بود.

بحرینی های حامی داعش دشمنی شدید با شیعیان و غرب دارند و حاکمان آل خلیفه را " کافرانی غیرمشروع " می دانند که نتوانسته اند از تاثیرگذاری شیعیان در بحرین رهایی یابند.
این نگرانی وجود دارد که پیام های ترکی البنعلی در نزد سلفی های بحرین بازخورد قوی تری داشته باشد زیرا آن ها معتقدند که سیاست های اجتماعی لیبرالی که این کشور واقع در حوزه خلیج فارس در پیش گرفته است، مطلوب نیستند و بر این باور هستند که مسئولان منامه، خیلی با تحرکات شیعیان با مسامحه برخورد می کنند.

البنعلی با فعالیت در شبکه های اجتماعی به دنبال جذب شمار بیشتری از جوانان اسلام گرا به منظور ملحق شدن آنان به داعش است و از جمله دیگر نزدیکان وی که به داعش پیوسته اند، "محمد عیسى البنعلی" مسئول سابق پلیس بحرین است که سرکرده داعش شده است.

وی در نواری ویدیویی که داعش برای تبلیغ برای این گروه تهیه کرده بود، به همراه پنج بحرینی دیگر وابسته به داعش، درحال راه رفتن در ساحل رود فرات بودند و از اعضای خانواده شان در بحرین می خواستند که انتخابات پارلمانی امسال را تحریم کنند و به دنبال " ماموریت شریف خود " برای " پاکسازی عراق" بروند.

با نگاهی به جلو، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس باید بدانند که البنعلی نمونه ای از طرف طایفه اهل تسنن در بحرین است که قادر به جذب شمار بیشتری از جوانان از بحرین و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس برای پیوستن به داعش است که هم مخالف با نظام پادشاهی و هم مخالف تمدن است و گسترش عقیده تنفری که البنعلی درحال رواج آن است، می تواند تاثیری بسیار نامطلوب بر کشورهای حوزه خلیج فارس داشته باشد که جوانان آن شدیداً درمعرض افتادن به دام افراط گری قرار دارند.

درسایه پیامی که البنعلی برای سنی های بحرین به منظور سرنگونی حکومت های تحت حمایت غرب درخاورمیانه و اجرای حملات خونبار ضد مسلمانان شیعه دارد، شاید قدرت گرفتن این روحانی جوان در داعش، علت مهمتر برای این باشد تا مسئولان منامه به خلافت به عنوان تهدیدی پرخطر برای این کشور بنگرند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین