کد خبر: ۳۹۷۰۸۴
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲

صد هزار نفر قربانی آلودگی هوا در جنوب شرق آسیا

بیش از 91 هزار و 600 اندونزیایی و بیش از 8 هزار و 700 نفر دیگر در مالزی و سنگاپور (شامل دو هزار و 200 نفر در سنگاپور و 6 هزار و 500 نفر در مالزی) به دلیل غبار ایجاد شده از آتش سوزی در اندونزی دچار مرگ زودهنگام شده اند.
آفتاب‌‌نیوز : نتیجه مطالعه ای که محققان دانشگاه هاروارد و کلمبیا منتشر کردند، نشان می دهد آلودگی هوا ناشی از آتش سوزی سال گذشته در جنگل ها و مزارع پالم اندونزی باعث مرگ زودهنگام بیش از 100 هزار نفر در کشورهای جنوب شرق آسیا شده است.

به گزارش ایرنا، نتیجه مطالعات محققان دانشگاه هاروارد و کلمبیا در آمریکا که روز سه شنبه در رسانه های جنوب شرق آسیا منتشر شد، در تضاد با آماری است که نشان می دهد تنها 19 مرگ ناشی از آلودگی هوا در اندونزی اتفاق افتاده است.
 
آمار این تحقیق مدعی است بیش از 91 هزار و 600 اندونزیایی و بیش از 8 هزار و 700 نفر دیگر در مالزی و سنگاپور (شامل دو هزار و 200 نفر در سنگاپور و 6 هزار و 500 نفر در مالزی) به دلیل غبار ایجاد شده از آتش سوزی در اندونزی دچار مرگ زودهنگام شده اند.
 
به نوشته روز سه شنبه تارنمای شبکه خبر آسیا، 'یایان ایندرادی' مسئول جنبش صلح سبز اندونزی پس از انتشار نتیجه مطالعات انجام شده، گفت : اگر هیچ چیز تغییر نکند 'غبار قاتل' هر سال قربانیان بیشتری خواهد گرفت و قصور در انجام سریع هر عمل پیشگیرانه ای می تواند یک جرم محسوب شود.
 
سخنگوی وزارت محیط زیست اندونزی تاکنون هیچ اظهار نظری در مورد آمار منتشر شده ارائه نکرده است.
 
اما مالزی نتیجه مطالعه دانشگاه هاروارد و کلمبیا را که ادعا شده بر اثر آلودگی ناشی از آتش سوزی اندونزی 6 هزار و 500 نفر در این کشور دچار مرگ زودهنگام شده اند، رد کرد.
'اس. جیایندران' از مقام های وزارت بهداشت مالزی به نوشته تارنمای 'استار' در این آمار اظهار شک و تردید کرد.
 
وی گفت: ما هیچ مرگ ومیر در سال گذشته نداشتیم که به طور مستقیم به آلودگی ارتباط داشته باشد.
 
مقامات اندونزی پیش از این بارها اعلام کرده اند اقداماتی برای جلوگیری از آتش سوزی جنگل ها و از جمله ممنوعیت ایجاد زمین های جدید برای کشت پالم توسط کشاورزان اندونزیایی انجام داده اند.
 
کشاورزان اندونزیایی برای احیای زمین های بیشتر به منظور کشت پالم اقدام به آتش زدن جنگل ها می کنند و غبار ناشی از این آتش سوزی ها تبدیل به یک مشکل سالیانه در منطقه جنوب شرق آسیا شده است.
 
از سال 1997 تاکنون این آتش سوزی ها همه ساله آلودگی شدید در جنوب اندونزی ایجاد می کند و بادهای موسمی نیز باعث آلودگی هوا در کشورهای مالزی و سنگاپور می شود.
 
مطالعه منتشر شده نشان می دهد حدود 100 هزار و 300 نفر بر اثر آلودگی هوا در کشورهای جنوب شرق آسیا دچار مرگ زودهنگام شده اند که از این تعداد 91 هزار و 600 نفر در اندونزی، 6 هزار و 500 نفر در مالزی و 2 هزار و 200 نفر در سنگاپور بوده است.
 
مسئول جنبش صلح سبز اندونزی در مورد آمار منتشر شده، گفت: اگر چه برای نخستین بار چنین مطالعه ای در مورد جزئیات مرگ ناشی از آلودگی هوا در سال گذشته انجام گرفته است، اما هشدار داد که این آمار ممکن است محافظه کارانه باشد.
 
وی افزود که این آمار تنها عامل زودرس مرگ بزرگسالان در سال گذشته را نشان می دهد در صورتی که عوارض ناشی از غبار هوا بر روی جوانان هنوز بررسی نشده است.
 
'نورسیام ابراهیم' از انجمن پزشکی استان 'کلیمانتان' در برونئو ضمن نام بردن از نوزادان به عنوان مهمترین قربانیان آلودگی هوا در منطقه، گفت که جامعه پزشکی می داند که آلودگی هوا چه عوارضی در نوزادان خواهد داشت.
 
آلودگی هوای منطقه جنوب شرق آسیا طی سال گذشته بدنبال آتش سوزی در بیش از یکهزار و 700 نقطه در برخی استان های اندونزی گسترش یافت و این آلودگی کشورهای منطقه از جمله فیلیپین، سنگاپور، برونئی، مالزی و بخش هایی از فیلیپین و تایلند را دربرگرفت.
 
برآوردهای اولیه نشان داد آتش سوزی های اندونزی نزدیک به دو برابر انتشار سالانه گازهای گلخانه ای در استرالیا این نوع گازها را منتشر کرد.
 
از اندونزی تا سال گذشته به عنوان دهمین کشوری نام برده می شد که بالاترین آلودگی کربنی را داشت، اما فصل خشکسالی و آتش سوزی های سال 2015 میلادی جایگاه این کشور را در این بخش افزایش داد و پس از چین و آمریکا قرار گرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین