کد خبر: ۳۹۷۱۱
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۱:۰۵

جوایز جنبی جشنواره فیلم فجر اهدا شد

آفتاب‌‌نیوز : این برنامه  ساعت 10:30 در سینما صحرا با حضور علیرضا رضا داد دبیر جشنواره فیلم فجر، وزیر آموزش و پرورش فرشیدی، معاونت وزارت کار و امور اجتماعی و جمعی از مسئولین ارگان‌ها و نهادهای دولتی برگزار شد.

در ابتدای این برنامه علیرضا رضاداد دبیر بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر گفت: "امسال سازمان‌ها و نهادهای مختلفی جشنواره فیلم فجر را از منظر اهداف و اولویت‌های که انتظار داشتند مورد ارزیابی قرار داده و فیلم‌های برگزیده خود را انتخاب کردند."

وی در ادامه افزود: "سینما در ایران می‌تواند بینش، عشق و نقش مخاطبان را بسازد و تغییر دهد. در حوزه فرهنگ و هنر سینما می‌تواند تریبونی باشد که مردم با آن ارتباط دارند. حضور سالن‌ها در شهرها می‌تواند مردم را به سمت خود فراخواند. این دلایلی است که سینما را حائز اهمیت می‌کند."

رضاداد با تشکر از نهادها و ارگان‌هایی که امسال در امر تولید چند اثر مشارکت داشتند عنوان کرد: "امسال چندین اثر با حمایت ارگان‌ها و نهادهای دولتی تولید شد که جای تشکر دارد. اگر برنامه‌ریزی‌های درستی در سینما صورت گیرد سینما می‌تواند جایگاه مناسبی برای اهداف بلند مدت باشد."

وی ادامه داد: "امسال ما توانستیم شهرداری و وزارت صنایع را در برگزاری این جشنواره مشارکت دهیم. امیدوارم دولت جدید در راستای این اهداف ما را در به ثمر رسیدن دستاوردهای جدید یاری دهد تا از این طریق ما به سینمایی مطلوب و ملی برسیم. تضمین بودجه نیم درصدی از سازمان‌ها و نهادهای دولتی به سینما از دستاوردهای مجلس در سال گذشته بود. ما مدیون تلاش مسئولین هستیم و از سازمان‌ها و نهادهایی که در این دوره از جشنواره حمایت کردند و حضور داشتند کمال تشکر را دارم و امیدوارم این حمایت‌ها محدود به زمان جشنواره نشود."

در ادامه این برنامه علیرضا خمسه به نمایندگی از هیات داوران موسسه فرهنگی هنری گل آقا جایزه ویژه خود را به خاطر موفقیت در کارگردانی اولین فیلم بلند سینمایی و به کارگیری طنز در یک موقعیت نامتعارف با ارج نهادن به آخرین حضور سینمایی شادروان منوچهر نوذری به شاهد احمدلو برای فیلم "چتد می‌گیری گریه کنی" اهدا کرد. شاهد احمدلو بعد از گرفتن این هدیه گفت: "جشنواره بیست و چهارم برای من انگیزه‌ای ایجاد کرد که امیدوارم در جشنواره سال بعد شاهد فیلم جدید دیگری از من باشید."

وزیر آموزش و پروش لوح تقدیراین وزارتخانه را به همرا ه 10 سکه بهار آزادی به خاطر نگاه لطیف و روابط انسانی و تاکید بر باورهای ملی و مذهبی و اکرام سالمندان به فریدون حسن‌پور برای فیلم "وقتی همه خواب بودند" اهدا کرد.مهندس فرشیدی گفت: "من از شما هنرمندان تقاضا دارم با کمک به هم در راستای تقویت هویت ملی تلاش کنیم .ما از طریق شرایط حاصی که انقلاب اسلامی ایجاد کرده است و با استفاده از توانمندی‌های ملت هویت ملی را تقویت کنیم."

در ادامه سیدضیاء هاشمی و مسعود اطیابی به نمایندگی از انجمن مدیران تولید سینمای ایران لوح تقدیر و جایزه ویژه خود را به اردشیر ایرانژاد به خاطر تلاش ارزشمند در تولید فیلم سینمایی "شاهزاده ایرانی" و در بخش دیگر به فاطمه ابوالقاسمی برای تولید فیلم ارزشمند "وقتی همه خواب بودند" اهدا کردند. کردان معاون وزیر کار و امور اجتماعی ضمن تقدیر از کارگردانی مازیار میری به دلیل توجه همزمان به جنبه‌های اشتغال، حفظ حرمت و جایگاه خانواره جایزه خود را پرویز شهبازی برای فیلمنامه "به آهستگی" تقدیم کرد. معاونت وزیر کار و امور اجتماعی در ادامه همکاری خود را برای تولید دو فیلم سینمایی در سال جدید اعلام کرد.

محمود گبرلو و محمد حاجی مشهدی به نمایندگی از انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران لوح تقدیر این انجمن را به خاطر کارگردانی سنجیده و حرفه‌ای به اصغر فرهادی برای فیلم "چهارشنبه‌سوری" اهدا کرد. در ادامه اصغر فرهادی در ارتباط با گرفتن این جایزه گفت: "وقتی فیلم اولم را ساختم منتقدین نقدهای بسیاری بر آن نوشتند و من ناراحت شدم واکنش نشان دادم. در فیلم دوم این نقدها کمتر شد و حالا به قول حاتمی‌کیا ما در گوشه‌ای این نقدها را می‌خوانیم و به کار می‌بریم." 

معاونت سینمایی در بخش دیگر از دست اندرکاران سینمایی قدردانی به عمل آورد. مجید مسچی مدیر عامل موسسه سینما شهر به همراه رضاداد این هدایا را تقدیم کردند. در ابتدا 10 سکه بهار آزادی به همراه لوح تقدیر به ترتیب به بهترین سالن سینما به رضایی مدیر سینما فلسطین و 8 سکه بهار آزادی به امیرهوشنگ پاسبانی مدیر سینما استقلال اهدا شد.

4 سکه بهار آزادی به همراه لوح تقدیر به متصدی نمایش محمد جمعه‌ای، 2 سکه بهار آزادی به همراه لوح تقدیر به بهترین سرکنترل احمد ضرابیان سینما آفریقا، 2 سکه بهار آزادی به همراه لوح تقدیر به مهدی قابل متصدی گیشه سینما سپیده و به محسن امیری مقدم به عنوان بهترین متصدی خدمات سینما پایتخت تقدیم شد.

در بخش دیگر این برنامه پیرو موافقت دبیر جشنواره تقدیر ویژه‌ای از ارشدی مدیر سازمان توسعه سینمایی سوره برای آذین‌بندی جشنواره در سینما فردوسی صورت گرفت و از صابری مدیر مجموعه فرهنگی هنری ورزشی چمران به پاس بهینه‌سازی سمعی و بصری سینما آفریقا تقدیر شد.

رضا الله داد به نمایندگی از هیات داوران مرکز فرش ایران جایزه ویژه خود را به ترتیب به خسرو معصومی برای فیلم "جایی در دوردست" به خاطر طرح موضوع رنگ و رنگریزی در فرش‌های دستباف ایرانی، فرهاد آهی برای طراحی صحنه "شهرآشوب" و استفاده از فرش دستباف در طراحی صحنه و در آخر جایزه دیگر خود را به ابراهیم حقیقی برای پوستر جشنواره اهدا کرد. ابراهیم حقیقی در ادامه بیان کرد: "من از دبیر محترم جشنواره تقاضا دارم تا دوباره بخش پوستر، آنونس و تیزر به بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر اضافه شود."

یکی دیگر از بخش‌های دیگر این برنامه اهدا جوایز توسط شرکت توانیر بود که عباس خالدنژاد به نمایندگی از این شرکت جایزه ویژه خود را به خاطر ترویج فرهنگ استفاده از نیروی برق و استفاده حداقل از انرژی نورپردازی در فیلم به مونا زندی حقیقی برای فیلم "عصر جمعه" تقدیم کرد. حقیقی با ابراز تشکر از توجه هیات داوران به این فیلم عنوان کرد: "این هدیه به حسین جعفریان تعلق دارد که توانست با طراحی نور به زیبایی این فیلم بیفزاید. ما از نسل فیلمسازانی هستیم که توسط انجمن سینمای جوان حمایت شدیم. من امیدوارم دوباره این انجمن فعال شود تا در آینده شاهد حضور بیشتری از جوانان باشیم."

در ادامه این برنامه مرتضی زارع به نمایندگی از ستاد ویژه فناوری نانو ریاست جمهوری جایزه ویژه این ستاد را به محمدعلی نجفی برای فیلم "زاگرس" به خاطر توجه به فرهنگ کار گروهی و تفسیم کار، توجه به زمان‌بندی‌ها در حوزه فناوری، ایجاد غرور ملی و خودباوری اهدا کرد.

کاظم نظمده به نمایندگی از سازمان بهزیستی جایزه ویژه خود را به خاطر بازی زیبا در نقش سالمندی معلول به عزت الله انتظامی برای بازی در فیلم "ستاره می‌شود" تقدیم کرد که این هنرمند در سالن حضور نداشت.

دکتر جهانسوز معاون وزیر جهاد کشاورزی به نمایندگی از جشنواره روستا جایزه خود را به دلیل بیان واقعیت‌های زندگی روستایی، پاکی و صفا و صمیمیت جامعه روستایی به ویژه زنان و دختران و کودکان این قشر از جامعه و به تصویر کشیدن باورها و سنت ها و اعتقادات مذهبی روستائیان به فریدون حسن پور برای فیلم "وقتی همه خواب بودند" اهدا کرد.

در ادامه ستاد امر به معروف و نهی از منکر جایزه ویژه خود را توسط نماینده این ستاد حسین مومنی‌ها به خاطر تبلور بخشیدن به طیف گسترده ای از فضیلت های اخلاقی به ویژه در ارائه تصویری از ضرورت مقاومت در برابر فساد محیط به مازیار میری برای فیلم "به آهستگی" تقدیم کرد.

دکتر عباس خامیار به نمایندگی از بنیاد شهید و امور ایثارگران در مقام اول هیچ فیلمی را حائز رتبه بهترین ندانست و در مقام دوم لوح تقدیر به همراه 10 سکه بهار آزادی به محمد نوریزاد برای فیلم "شاهزاده ایرانی" و در مقام سوم به دلیل پرداختن یک زن در مقام کارگردان به مقوله دفاع مقدس به انسه شاه حسینی برای فیلم "شب بخیر فرمانده" اهدا کرد. در بخش دیگر این بنیاد بهترین کارگردان را ابراهیم حاتمی‌کیا برای فیلم "به نام پدر" معرفی کرد که پیرهادی تهیه کننده فیلم به دلیل حضور نداشتن این کارگردان جایزه را گرفت.

احسان قاضی زاده هاشمی به نمایندگی از قوه قضاییه جایزه خود را به خاطر وام گرفتن از بیان اجرایی و بدیع و متفاوت از دستگاه قضایی به حمید رحمانیان برای فیلم "دم صبح" تقدیم کرد.

دفتر آموزش و فرهنگ پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وزارت ارشا د هم 8 سکه بهار آزادی را به ابوالحسن داوودی برای فیلم "تقاطع" تقدیم کرد. داوودی گفت: "باز خوشحالم که بالاخره یکی از این هیات داوری به این فیلم توجه کردند. دیروز به من خبر دادند که این فیلم از طرف سازمان حمل و نقل و ترافیک تقدیر می‌شود و باز شب خبر دادند که این سازمان جایزه خود را پس گرفته است و صلاح ندانسته به این فیلم جایزه دهد. هیات داوران بخش مسابقه هم صلاح ندانستند، ولی من باز متشکرم."
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین